Över kÅt katt

Civil action

Trådstartare
Kan inte säga det på något annat sätt. Min lilla kisse bara ylar och ylar och ylar. Hon har inte löpt på hela sommaren och nu börjar hon igen.
JAG BLIR GALEN vet inte vad jag ska göra P piller fungerar inte hon spyr som bara den när hon fick dom och operation är inte att tala om då det är för dyrt.
Hon har varit sån här sedan hon var liten hon är nu knappa 3 år. Hon åker in i badrummet när hon är som värst men man vill ju inte ha lilla sötnosen inlåst länge bara när jag måste sova och hon drar igång åker hon in där. Och då tystnar hon ganska snabbt faktiskt.
Någon som har några tipps?
Snälla jag måste få sova ordentligt någon gång :crazy::crazy:
 
Sv: Över kÅt katt

Att kastrera en honkatt är väl allt annat än dyrt kan jag tycka, väl investerade pengar :confused:
 
Sv: Över kÅt katt

Dyrt med kastrering? Skärp dig! Kostar inte ens en tusenlapp att kastrera en katthona (har själv stött på priser mellan 725 kr och 980 kr). Täcker ju inte ens självrisken på försäkringen om hon skulle bli sjuk eller skadad så det är verkligen inga pengar att tala om. Dessutom är det inte nyttigt för katter att löpa tomma, förr eller senare kommer hon ta skada av det, för att inte tala om den mentala stress hon utsätts för.

Så ta ditt ansvar och kastrera.
 
Sv: Över kÅt katt

Här i faggorna kan man kastrera honkatter för 850:- fram till årsskiftet.

Kan hända det finns liknande driver i din närhet?
 
Sv: Över kÅt katt

Har man råd ha katt har man råd att kastrera.

P-piller ökar risken för juvertumörer och eftersom hon löper tomt är det risk för livmoderinflammation. Tro mig, det blir dyrare än en futtig tusenlapp för kastrering.
 
Sv: Över kÅt katt

Alternativetn är ganska enkla. Antingen fortsätter det som det gör och du blir tokig eller så fixar du ihop pengar till en kastrering. Låna från en bekant, ta på kreditkort, ta ifrån matkontot och käka nudlar ett tag, samla in pantburkar/flaskor...
 
Sv: Över kÅt katt

Varför skaffa katt om man inte har råd att kastrera? Kostar som sagt under 1000-lappen, och det är bra mycket mindre än självrisken om hon skulle bli sjuk. Detta var en jättekonstig tråd kan jag tycka.. :confused:
 
Sv: Över kÅt katt

Hur har du tänkt att lösa framtida problem om du inte ens har råd med kastrering? :crazy: Jag frågar mig ofta varför folk skaffar katt utan att ha någon som helst ekonomisk möjlighet att ta hand om djuret man tagit in i sitt liv.

P-piller leder ofta till juvertumörer. Att låta en hona löpa tomt gång på gång bäddar för livmodersinflammationer och DÅ blir det dyrt. Att kastrera en honkatt kostar som sagt knappt 1000 kr.

edit: Såg att inlägg ovan tagit upp samma saker. Men, äh det skadar inte att säga igen.
 
Sv: Över kÅt katt

Okey svara alla här JAG HAR RÅD herregud men då vi fick kastrera min barndoms katt kostade den operationen 2500kr. vilket jag tycker är för dyrt. men ska ringa blåstjärnan och kolla vad det kostar nu då.
 
Sv: Över kÅt katt

Okey svara alla här JAG HAR RÅD herregud men då vi fick kastrera min barndoms katt kostade den operationen 2500kr. vilket jag tycker är för dyrt. men ska ringa blåstjärnan och kolla vad det kostar nu då.

Jag anser att man borde skaffa sig lite kunskap innan man köper katt. En katt mår inte bra att gå fertil och löpa tomt om och om igen. P-piller är inte heller hälsosamt. En operation för juvertumörer är dyr, om du får ta bort livmodern vid en livmodersinflamation blir det också dyrt. Betydligt dyrare än de 1000 kr det kostar att kastrera. Betydligt dyrare än de 2500 ni betalade för flera år sedan.

Jag blir ledsen över tankesättet. OM nu det skulle kosta 2500, är det inte en kostnad man räknar med om man har en fertil honkatt? Är inte katten värd de där 2500 för att få må bra och få förutsättningar för ett långt och harmoniskt liv? :(
Nu kostar det ju inte 2500 utan snarare kring tusenlappen och är ett enkelt ingrepp. Hoppas det går bra så du och katten får harmoni igen. :)
 
Sv: Över kÅt katt

Okey svara alla här JAG HAR RÅD herregud men då vi fick kastrera min barndoms katt kostade den operationen 2500kr. vilket jag tycker är för dyrt. men ska ringa blåstjärnan och kolla vad det kostar nu då.

Jisses vilket hutlöst pris. Känner inte till någon veterinär som tar ut sådana priser. Var den katten frisk så det handlade om en normal kastrering?

Dock, 2500 kr är en skitsumma jämfört med vad det kostar att behandla en livmoderinflammation. 5000 kr fick jag punga ut när min första honkatt åkte på pyo och 5000 kr var billigt (sedan behövde jag ju tack vare försäkring inte betala hela summan, men det blev ändå dyrare än en norma kastrering). Här i storstaden skulle det säkert bli dyrare än så.
 
Sv: Över kÅt katt

Det är en bondkatt jag hämtade på en granngård. Men allt är över nu hon är lugn och fin igen och ligger och spinner i mitt knä:love::love::love:
 
Sv: Över kÅt katt

Det är en bondkatt jag hämtade på en granngård. Men allt är över nu hon är lugn och fin igen och ligger och spinner i mitt knä:love::love::love:

Så för att hon är bondkatt är hon inte värd att må bra/läggas pengar på? Hoppas jag missförstod dig.

Hon kommer att löpa om igen och för varje löp ökar risken för livmoderinflamation. Hoppas du är ordentligt uppmärksam. Eller så ringer du och bokar en kastrering direkt och får det gjort nu mellan löpen. Det är inte hälsosamt eller rättvist mot katten att låta henne gå fertil så länge.
 
Sv: Över kÅt katt

Det är en bondkatt jag hämtade på en granngård. Men allt är över nu hon är lugn och fin igen och ligger och spinner i mitt knä:love::love::love:

De pengarna du sparade på att få katten gratis (?) kan du ju lägga på att kastrera henne! Det blir fortfarande en billig katt.
 
Sv: Över kÅt katt

Jag blir ledsen över tankesättet. OM nu det skulle kosta 2500, är det inte en kostnad man räknar med om man har en fertil honkatt? Är inte katten värd de där 2500 för att få må bra och få förutsättningar för ett långt och harmoniskt liv? :(
Nu kostar det ju inte 2500 utan snarare kring tusenlappen och är ett enkelt ingrepp. Hoppas det går bra så du och katten får harmoni igen. :)
Jag håller med! Tyvärr tänker vissa inte så när det gäller bondkatter, de är ju så billiga/gratis.. Vi har själva bondkatter men de är steriliserade båda 2.
Här ska vi inte ha några kattungar eller sjuka missar!
 
Sv: Över kÅt katt

Så för att hon är bondkatt är hon inte värd att må bra/läggas pengar på? Hoppas jag missförstod dig.

Vad jag menar är att någon skrev har man råd att skaffa katt vilket får mig att se rött. En katt är gratis om man inte vill ha en ras katt och vara lite "märkvärdig" då har man i regel lite pengar över från sin "kattbudget" om det nu skulle behövas.

Och varför är det fel att låta en katt vara "normal"?
Varför måste man kastrera den?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 533
Senast: gul_zebra
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 367
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp