Över kÅt katt

Sv: Över kÅt katt

Varför måste man kastrera den? ja du, läs tråden så förstår du nog att både katt och ägare mår bäst av att kastreras. Såvida man inte tänkt avla på den, men det är väl ingen jättehit med en huskatt.

Om man bara har katten som sällskap bör det förutom inköpet (tyvärr, även huskatter ska kosta pengar) inte vara dyrare med en raskatt än en huskatt. Det är katter båda två och de ska såklart vara värda samma vård och omsorg oavsett hur mycket de kostat.
 
Sv: Över kÅt katt

Vad jag menar är att någon skrev har man råd att skaffa katt vilket får mig att se rött. En katt är gratis om man inte vill ha en ras katt och vara lite "märkvärdig" då har man i regel lite pengar över från sin "kattbudget" om det nu skulle behövas.

Och varför är det fel att låta en katt vara "normal"?
Varför måste man kastrera den?

Fy, ser du alltså inte på din katt som något annat än ett sött djur man får gratis? Det är fruktansvärt att kattens status är så otroligt låg ännu, år 2009.. :(

Att katter ofta är gratis är anledningen till att de behandlas som skit på det här sättet. Det är ett LIV du har hand om, som tyr sig till dig. Det KOSTAR att ha katt och har man råd att ta sig det ansvaret så har man även råd att kastrera. Katten är värd att må bra oavsett inköpspris.

Jag vurmar för att kattens status ska höjas, alla katter har rätt till veterinärvård, rätt till bra mat, rätt att må bra. En okastrerad katt som löper tomt gång på gång på gång mår inte bra.

Men, jag är ju en sån här konstig människa, med märkvärda raskatter. :grin:
 
Sv: Över kÅt katt

Varför kastrerar man de flesta hingstar? För att såväl folk som fä mår bäst av det. Samma sak med katter, plus att man slipper att det föds ytterligare katter. Det sista världen behöver är fler bondkattsungar, vilket den här tråden bevisar på ett oerhört tydligt sätt...

Och mina bondkatter var inte gratis. Men så köpte jag dem vet.besiktade, vaccinerade och ID-märkta plus att den ena var kastrerad direkt vid köp. Så som det ska vara, med andra ord. Dock köpte jag mina från katthem. Tyvärr verkar antalet personer som säljer bondkatter som är just vet.besiktade, vaccinerade och ID-märkta väldigt få. Undrar varför? Kan det beror på sådana som du, kanske? Som inte anser att de är något värda? Ja, jag undrar...
 
Senast ändrad:
Sv: Över kÅt katt

Men vänta nu lite !!! Om du nu tycker att katten ska vara normal som du utrycker dig ! Varför i herrans namn startar du då en tråd om hur du ska göra med hennes löp ???? Vill du ha henne naturlig så tycker jag att du ska stå ut med jamandet också , Alltså då inte stänga in henne som tydligen gjort för att få sova , jag menar hon är ju bara naturlig ;)

Sen att hon kanske kommer att få värre löp med åren är ju sådana smällar man får ta när man vill vara mother nature .

Ärligt för din katts skull kastrera henne . Som du själv sa hon var ju gratis ;)
Så lägg pengarna på en kastrering då i stället , Och sen att man är märkvärdig för att man har raskatter det var ett löjligt uttalande , I så fall är jag oxå märkvärdig har haft bondkatter i många år men alla har då varit kastrerade och vaccinerade ID märkta och allt annat som hör till när man tar ansvar för sitt djur !
Det är ju oxå så att även om du betalat en stor summa för ditt djur så är ändå köpesumman det billigaste , Det som är dyrt är att underhålla djuret med allt som det behöver varje dag

Tesora
 
Sv: Över kÅt katt

Och varför är det fel att låta en katt vara "normal"?
Varför måste man kastrera den?

Det måste du inte, men gör du inte det kommer du dels få höra det här gnället resten av kattens liv och du kommer antagligen inte vänja dig vid det.

Dessutom kommer katten antingen bli dräktig eller sjuk om du inte kastrerar henne.
 
Sv: Över kÅt katt

Vad jag menar är att någon skrev har man råd att skaffa katt vilket får mig att se rött. En katt är gratis om man inte vill ha en ras katt och vara lite "märkvärdig" då har man i regel lite pengar över från sin "kattbudget" om det nu skulle behövas.

Och varför är det fel att låta en katt vara "normal"?
Varför måste man kastrera den?
Vadå gratis? Möjligtvis själv inköpet då.
Försäkring? Foder? Avmaskning? Vaccinationer? Och för en icke avelskatt - Kastrering/sterilisering!

För att katten mår dåligt?
 
Sv: Över kÅt katt

Vad jag menar är att någon skrev har man råd att skaffa katt vilket får mig att se rött. En katt är gratis om man inte vill ha en ras katt och vara lite "märkvärdig" då har man i regel lite pengar över från sin "kattbudget" om det nu skulle behövas.

Och varför är det fel att låta en katt vara "normal"?
Varför måste man kastrera den?

Att ha råd handlar inte om inköpspriset utan om vad djuret kommer kosta från första till sista dagen.
Jag ser rött när jag får höra om folk som fortfarande är så korkade att de ger bort katter gratis, de kattungar jag har "fått" har sålts för 500 kr/styck och till hem där jag har försäkrat mej om att de ska tas om hand väl och kastreras vid sex månader, de som har annan åsikt har inte fått köpa katt av mej.

Hos mej handlar det inte ens om att jag har valt att skaffa en massa katter, de kommer hit självmant och flyttar in men givetvis har de kastrerats så fort det har varit möjligt.
Visst hade jag kunnat strunta i att kastrera dem och skylla på att det är dyrt, för dyrt blir det, jag har fått elva katter kastrerade varav 4 honor och där en var så vild att vi fick åka in och söva henne för att ta stygnen. Hon kostade drygt 1500 kr att kastrera men det var värt varenda öre för att få se henne lycklig och harmonisk nu och vi slipper leta ungar som hon har övergivit och nappa upp dem med allt vad det innebär eller sorgen över att vi inte hittat dem i tid:cry:

Varför man ska kastrera en katt är för att katten blir så mycket harmoniskare, de slipper ha enbart sitt förökningsbehov i tankarna och kan leka och leva livet istället.

Katter är inget slit och släng som duger bara när de ligger i knät och spinner, de är levande varelser som har rätt till ett bra liv.
 
Sv: Över kÅt katt

Varför måste man kastrera den? ja du, läs tråden så förstår du nog att både katt och ägare mår bäst av att kastreras. Såvida man inte tänkt avla på den, men det är väl ingen jättehit med en huskatt.

Om man bara har katten som sällskap bör det förutom inköpet (tyvärr, även huskatter ska kosta pengar) inte vara dyrare med en raskatt än en huskatt. Det är katter båda två och de ska såklart vara värda samma vård och omsorg oavsett hur mycket de kostat.

Precis, inte är det någon stor kostnadsskillnad när man lägger ihop allt. Vår raskatt har faktiskt varit billigare än vår huskatt. Huskatten kostade 200 kr i inköp, men med kastrering och ID-märkning så har hon kostat oss 1400 kr. Raskatten kostade 1000 kronor, men då var hon redan kastrerad och ID-märkt. Driftskostnaden är samma för bägge, eller nja - raskatten har faktiskt lite billigare försäkring också.

Med tanke på att man har en katt i kanske 15 år är det ändå peanuts, det blir ju inte ens en hundralapp om året om man slår ut det.
 
Sv: Över kÅt katt

en katt kan leva i flera år och tänk på vad du tjänar om du kastrerar henne. du kommer bli mycket gladare om du får sova på nätterna och hon kommer också tycka det är skönt att slippa löpa i ca 13-17 år till? hon förtjänar det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Över kÅt katt

Jag brukar se det lite så här: om du under mensen var så galen efter karlar att du inte kunde gå ut utan att gå fram till främmande manfolk och stryka dig mot dem och skrika, skulle du då må bra?
 
Sv: Över kÅt katt

*KL*

Svarar lite olika här nu.
Katten är en inne katt (i lägenhet) inte id märkt inte vaccinerad och min försäkring ligger på run30kr/månad. Risken att denna blir gravid är 0. Fattar inte att folk flippar när man säger att en katt är gratis :confused:.

Det kostar inte många kronor att ha en katt och det är ett enormt sällskap i många år. Vi skaffade min första katt när jag var 5 och jag har inte varit utan katt sedan dess (24 nu) Våran första katt hade inget av ovanstående heller och levde lyckligt (förutom en liten sjukdom 1 gång) hela sitt liv så jag förstår inte riktigt vad problemet är:confused:
 
Sv: Över kÅt katt

Det är i mina ögon helt otroligt att du inte fattar trots att alla försöker förklara för dig. Det spelar ingen roll om katten riskerar att bli dräktig eller inte för hon mår ändå inte bra av att löpa tom gång på gång. Och det där med att katter ges bort gratis, det är helt enkelt så att när djuret kostar i inköp får det automatiskt en högre status och blir mer värd, ett djur som skänks bort gratis är tydligen inte värt att lägga lika mycket pengar och omsorg på.

Om din katt inte är mer än ett sällskap mellan löpperioderna så kanske katt inte är helt rätt för dig... :crazy:
 
Sv: Över kÅt katt

Katten är en inne katt (i lägenhet) inte id märkt inte vaccinerad och min försäkring ligger på run30kr/månad. Risken att denna blir gravid är 0. Fattar inte att folk flippar när man säger att en katt är gratis :confused:.
Om den rymmer då? Det händer ju då och då att katter smiter och blir på smällen eller skadade osv.

Det spelar ingen roll om katten riskerar att bli dräktig eller inte för hon mår ändå inte bra av att löpa tom gång på gång.
Håller med.

Ts verkar dock stänga av det örat.
 
Sv: Över kÅt katt

Jag brukar se det lite så här: om du under mensen var så galen efter karlar att du inte kunde gå ut utan att gå fram till främmande manfolk och stryka dig mot dem och skrika, skulle du då må bra?

Förutsätter du att alla på detta forum är kvinnor?
 
Sv: Över kÅt katt

*KL*

Svarar lite olika här nu.
Katten är en inne katt (i lägenhet) inte id märkt inte vaccinerad och min försäkring ligger på run30kr/månad. Risken att denna blir gravid är 0. Fattar inte att folk flippar när man säger att en katt är gratis :confused:.

Det kostar inte många kronor att ha en katt och det är ett enormt sällskap i många år. Vi skaffade min första katt när jag var 5 och jag har inte varit utan katt sedan dess (24 nu) Våran första katt hade inget av ovanstående heller och levde lyckligt (förutom en liten sjukdom 1 gång) hela sitt liv så jag förstår inte riktigt vad problemet är:confused:

Om du visste och förstod vilka hälsorisker honkatten löper genom att... ja, löpa skulle du kanske förstå oss bättre. En honkatt som löper tomt år ut och år in utvecklar sjukliga förändringar i livmoderslemhinnan. Den kan förtjockas och skapa en miljö som främjar tillväxt av patogena bakterier vilket i sin tur kan orsaka livmoderinflammation. En stängd livmoderinflammation som inte orsakar variga flytningar kan döda, just för att man inte märker av den förrän katten är akut sjuk. Har man tur utvecklas istället en öppen livmoderinflammation som orsakar äckliga, variga flytningar och eftersom man då iaf ser att katten är sjuk och tar den till veterinären brukar katten klara sig (standardbehandlingen är antibiotika och kastrering).

Det kan bildas cystor och även de kan orsaka livmoderinflammation, de kan "bara" göra ont och i bästa fall märker katten inte av dem alls.

P-piller kan tyvärr orsaka samma biverkningar som tomma löp och dessutom ökar risken för att katten ska utveckla diabetes mellitus (en sjukdom väldigt många katter avlivas för eftersom insulinbehandling kan vara väldigt svår på en katt) samt juvertumörer och juvertumör hos katt är nästan alltid elakartade.

När man har denna kunskap borde man förstå vikten av att kastrera. Jag har avelshonor och har ständigt en liten molande, orolig känsla i magen för att de ska bli sjuka bara av att vara fertila men vis av erfarenhet vet jag iaf vad jag ska leta efter när det gäller livmoderinflammation.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 533
Senast: gul_zebra
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 367
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp