Överben på unghäst

D

Dyfra

När jag köpte min 2,5 åriga valack (i sommras) hade han ett litet överben på vänster bakben, insidan, högt upp på skenan. Han hade det inte på vet.bes. utan måste ha fått det knappt där efter.
Detta överben har växt lite succesivt och han har dessutom fått en liten prick till överben på samma ställe fast på andra bak.
Idag när jag kom ut till min lilla pålle kände jag att bägge överbenen kändes något varma och jag satte på lite kyllera för att kyla ner dem. Jag har inte aktiverat honom spec mycket på sistone och det kan ju därför inte bero på överansträngning eller liknande.
Han har aldrig haltat eller varit öm på dessa områden.

Jag oroar mig verkligen över dessa små bestar till överben och är orolig (som vanligt) att dom ska göra honom någon skada. Jag tror att han får dessa pålagringar som förstärkning av benen, kanske nu för att det har frysit igen och han går i hårda hagar?
Är det någon som har erfarenheter om sånna här överben på unga hästar? Jag vågar knappt anstränga honom något för att jag är rädd för att överbenen ska växa och orsaka honom problem? Någon som vet, eller tro vad det kan bero på eller om jag ska göra något speciellt?

Annars är det en pigg och glad liten, snart 3-åring! :D
 
Min fyraåring (hehe femåring i morron) har ett överben på insidan av ena benet. HOn har fått det när hon var yngre(unghästar har ju väldigt lätt för att få överben) men nu utgör det inga problem för henne, det är bara som en bit av benet. Jag tror inte att ditt växer så mycket mer, men överben är ju till för att skydda, hästen får (tror jag) starkare ben, iallafall större. Men det kanske inte är så snyggt.

Hlsn Elisabet :bump:
 

Liknande trådar

G
Hästvård :crazy: det här känns inget vidare. hästen i fråga är ett 7 årigt halvblod, tränas och tävlas LA dressyr, ägt honom ett år nu, har...
Svar
8
· Visningar
2 675
Senast: Targa
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 568
Senast: Lurvig
·
Hästvård Läst lite olika trådar här, bla om remonthälta. Dvs överben som sitter på insidan av skenan under knät. MEN om överbenet sitter på...
Svar
10
· Visningar
2 098
Senast: BabieBus
·
X
Hästvård Min häst har fått små "utbuktningar" på bakbenen. Den första fick hon för ca 3 månader sedan på insidan av vänster bakben. Sedan har hon...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: maja300
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp