överdriven aptit

Koriander

Trådstartare
Min hund, en 7 år gammal jackrusselhane har börjat bete sig konstigt vid matsituationer. Han skulle i princip kunna äta jämt. Han är uppe på nätterna och kollar matskålen och ligger ofta mitt på dagen vid skålen och väntar på mat.
Han äter två gånger om dagen och då inga jättemängder eftersom han har börjat bli ngt fet.
Skulle tro att han får ca 2-3 dl torrfoder om dagen. Han är nästan fixerad vid mat. Så har han inte varit tidigare. Han har alltid ätit hyffsat bra, men nu går allt ner. Har bytt foder ett par gånger för att se pm det är något foder som han gillar mindre, men det hjälper inte. Har provat light foder men det äts lika glupskt som allt annat.
Jag kan inte ge honom mer för att han börjar bli rätt tjock. Nu börjar jag bli orolig för att något annat är fel med honom. Han är normalpigg och verkar kry annars och dricker heller inte överdrivet mycket. Kan det vara nåt med hormoner när en hund blir äldre? Är det någon annan som har samma problem med sin hanhund? Har precis avmaskat honom för att se om det hjälper.
Ett tag så tänkte jag att tillverkarna kanske smyger ner nåt beroendeframkallande i hundmaten, eftersom han beter sig som en "missbrukare" med maten.
 
Sv: överdriven aptit

Är han kastrerad? Det kan ju påverka matlusten rätt rejält.

Tror nog att det bästa är att ta honom till vet och få en liten genomgång. När de är runt sju kan det ju börja dyka upp smågrejer som inte har märkts av tidigare. Sen kan du ju prova bulka lite med morötter eller liknande för att se om han håller sig mätt lite längre på det.
 
Sv: överdriven aptit

Har du kontrollerat hans sköldkörtel?

Det du beskriver skulle kunna vara en rubbning i dess funktion.

Har du märkt någon skillnad i hans pälskvalitet?

/Swat
 
Sv: överdriven aptit

små barn och djur kan ha svårt att skilja mellan hunger och ont i magen, kan han ha magkatar
 
Sv: överdriven aptit

Du bör ta hunden till weterinär för undersökning. Det kan röra sig om någon hormonell rubbning som Cushing eller tidig diabetes. Sköldkörtelrubbning går inte heller att utelsuta. Magkatarr yttrar sig nästan alltid som nedsatt aptit och kräkningar, så det tror jag inte på. Mask i magen kan ge den där hungern, men inte med samtidig wiktökning.

Kan alltså bero på både det ena och det andra.
Ring wet!
 
Senast ändrad:
Sv: överdriven aptit

Tack för alla svar. Ska beställa tid till veterinären. Har haft en hund med cuschings för några år sen. Hon åt inte lika mycket men drack kopiösa mängder samtidigt som hon fick en rejäl päronmage. Behandlingen var inte kul. Hon fick cellgifter och svåra biverkningar av dom.
Jag hoppas innerligt att det inte är nåt fysiskt fel på min hund. Har haft så mycket bekymmer med de andra kritterna jag har. Ska börja motionera hunden (och mig) rejält för att se så att det inte handlar om nåt stressbeteende på grund av understimulans. Han har en tendens att bita sig på tassarna så att det blir hårlösa fläckar på dom. Ska även börja mäta upp maten lite mer noggrant.
Hur behandlar man sköldkörtelproblem och hur allvarligt är det om dom har det?
Och hur behandlas diabetes hos hund? Hur är prognosen vid dessa sjukdomar?
 
Sv: överdriven aptit

Det behöwer ju inte wara något fel på din hund, men det är bäst att kolla.

De symptom du beskriwer på förra hunden är mer typiska för Cushing, men bilden kan wariera. Nu finns det bättre behandling så om du skulle ha sådan otur blir behandlingen enklare och skonsammare.

Sköldkörtelrubbning i bemärkelsen underproduktion är "lätt" att behandla. Man ger helt enkelt tabletter med sköldkörtelhormon som ersättning för det hunden själw inte kan producera. Behandlingen är liwslång, men helt ofarlig och "botar" symptomen helt så länge den ges.

Diabetes är inte så roligt förstås, men går att hålla i schack med insulininjektioner och planerad matsedel.

Testa du lite motion, bantning och kanske en awmaskningskur. Om problemet fortsätter ska du inte tweka att kolla upp det!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 839
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 416
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 715
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp