Bukefalos 28 år!

överenergisk inkallning

S

Stoppard

Ibland när jag kallar in min tik så kommer
hon i 190 rätt in i benen på mig. Idag
resulterade detta i att jag låg och krälade
bland gammal koskit i fem minuter innan jag
kunde resa mig igen och har rejält ont i knät.
Några tips på hur jag vänjer henne av med detta
utan att skada sig.
Tänk om man kunde få ett genomsnitt istället för
ignorans eller 190 km/h.
 
Sv: överenergisk inkallning

Skrik FOT åt henne då hon har 1½ meter kvar. Mina hundar har slutat att springa in i mina ben sen de fått "order" om vad de ska ta sig till när de kommer närmare :)
 
Sv: överenergisk inkallning

Så gör min hund också. Hon rusar mot mig tills mina ben stoppar henne. Ibland hoppar hon mot mig också så hon dunsar verkligen in i mig. (Fattar inte hur det kan vara kul att hålla på så.. :smirk)

Jag har provat att göra ungefär som Tippan skrev, fast jag har sagt "sitt" när hon var nästan framme. Det funkade bra.
 
Sv: överenergisk inkallning

glee skrev:
Så gör min hund också. Hon rusar mot mig tills mina ben stoppar henne. Ibland hoppar hon mot mig också så hon dunsar verkligen in i mig. (Fattar inte hur det kan vara kul att hålla på så.. :smirk)

Jag har provat att göra ungefär som Tippan skrev, fast jag har sagt "sitt" när hon var nästan framme. Det funkade bra.

Men betyder inte inkallning "hit" att hunden ska komma och sätta sig "fot" för er??

Säger jag hit ( inkallning) så är det komma snabbt och FOT det betyder... :smirk:

Ingen kritik nu, jag bara undrar ;)
 
Sv: överenergisk inkallning

Nepp! Inte ute. Där har jag bara prioriterat tempo och lydnad. På lydnadsplan så kommer de automatiskt till sidan eftersom att situationen är en helt annan.

Men det brukar även fungera på lydnadsplanen att lägga till ett fot om man har en hund som gärna dunsar mot benet eller går upp mot handen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: överenergisk inkallning

Tippan skrev:
Nepp! Inte ute. Där har jag bara prioriterat tempo och lydnad. På lydnadsplan så kommer de automatiskt till sidan eftersom att situationen är en helt annan.

Men det brukar även fungera på lydnadsplanen att lägga till ett fot om man har en hund som gärna dunsar mot benet eller går upp mot handen.

Ok, jag säger endast "hit" om jag menar komma-fot,
annars säger jag " kom" el liknande, "hit" är för mig
ett "heligt" kommando ;) det spelar inge roll var jag befinner mig.

Sedan tror jag absolut att ditt råd är jättebra,

jag bara funderade på hur ni andra gjorde :)
 
Sv: överenergisk inkallning

Det ÄR väldigt sällan jag använder ordet hit. Kanske en gång av 20 om vi är ute, om ens det. Oftast så är det ju jätteviktigt att de verkligen kommer då, så att tänka på avslut skulle inte falla mig in faktiskt. Hit ute är ett hårt ord för oss.
 
Sv: överenergisk inkallning

julia_v skrev:
Men betyder inte inkallning "hit" att hunden ska komma och sätta sig "fot" för er??

Jodå, tids nog. :) Hon är bara 9 månader så än så länge är det "kom" som gäller och då behöver hon inte sätta sig bredvid mig. Ska börja med "hit" snart och då blir det strängare.
 
Sv: överenergisk inkallning

Då kan man ställa sig så man har en husvägg eller ett träd el. liknande bakom sig. Det brukar bromsa upp sista infartsbiten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 888
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp