Överfallen vid fodring i hagen

J

jennyb

Jag har tre hästar som går ute mycket, vilket innebär flera höfodringar i hagen. Mitt problem är jag nästan blir nertrampad av det ena stoet (de andra väntar snällt) när jag ska fodra. Sen far hon runt och ska vakta sin hö-hög samt gärna mota bort gammelvallacken från hans. Hon brukar gå undan (lite)om jag tjoar åt henne men det sker ytterst ovilligt.

Hästarna får ofta och mycket hö så de är aldrig hungriga utan jag tror att hon bara vill försöka dominera där hon kan (lös i hagen).

Nu vill jag gärna veta om det finns fler här som har små hagmonster och vad ni gör åt det.

Mvh Jennyb
 
Kan du inte ge allt hö på en o samma gång??
Jag ger mina hästar hö i hagen så dom klarar sig hela dagen.
 
Visst skulle jag kunna lägga ut allt på en gång och ibland gör jag det, men det löser inte problemet. Jag vill kunna gå ut i hagen med mat utan att det blir liv. När jag inte har hö med mig ut har jag tre snälla och trevliga hästar, men med hö bara två trevliga.
 
Ok...men då har jag inget tips mer än att du kan provocera fram ett beteende som du i sin tur kan bestraffa...på nåt sätt.....
 
din häst som beter sig som ett hagmonster :smirk:, är ett rent domninansbeteende. Om inte hästen backar när du säger till får du väl ta en påse eller annat som hästen har respekt för och först be den backa sedan vifta med vad du nu har till den backat och sluta så fort hästen börjar vika undan. För flytta sig ska dom för dig som människa...och flockledare. :crazy: Hoppas det blir bättre.
 
Jag tolererar inte sådant beteende av mina hästar och kommer de för nära när jag går ut med hö så skriker jag och tjoar och sparkar mot dem (inte på dem). Brukar funka fint! :D
 
När jag började träna och longera stoet så reagerade hon inte alls som jag är van att hästar gör. Att vifta med spö eller rep fungerade inte. Hon blev inte agressiv eller så utan bara nyfiken, vände in och skulle smaka på spöet/repet. När jag satte en påse på spöet fungerade det ibland. Om jag hade betett mig så med mina andra hästar som jag gjorde när hon tränades (tjoa/ vifta med påse) så hade de sprungit och gömt sig och trott att jag var galen. :) Men jag ska ändå pröva med påsen i hagen så får vi se om det fungerar.

Tack för hjälpen!
 
Jag tolererar inte heller hennes beteende, men jag vill heller inte riskera att bli sparkad. Inte för att hon någonsin sparkat åt en människa men det är lätt att komma emellan när hästar sparkar åt varandra. Att tjoa och sparka åt henne bryr hon sig tyvärr inte om, men jag ska som sagt pröva med en påse.
 
Det kom ett ungsto till oss i februari som var ganska ouppfostrad vad gällde allt. Förtsa gången jag skulle lunchfodra, då hon precis blivit ihopsläppt med en annan häst, högg hon mot mig som om hon ville bita av mig huvudet, innan jag ens hunnit in i hagen.
Jag gick in och det första hon gör är att hugga mot mig och höet. Då gör jag en gest med handen för att visa att hon inte fått tillåtelse till maten och detta resulterar till att hon kastar sig runt och börjar sparka oavbrutet mot mig.

I en flock är det ledaren som börjar äta först - ingen får röra ledarens mat om denna inte sagt att det är ok.
Tydligt i ditt fall så har du inte din hästs fulla respekt som ledare.

Det jag gjorde var att gå ut ur hagen igen(för att inte bli sönderslagen) så lugnt det gick. Och sedan ställde jag mig utanför grinden med höet i famnen. Hon måste lära sig att så länge jag håller i maten så är den min. Där stod jag och väntade. Hon satte genast igång med att försöka hugga och plocka åt sig hö, och jag svarade med en bestämd rörelse eller stamp i marken. Efter att ha vandrat några varv för att sedan göra nya försök lugnade hon ner sig och stod en bit ifrån mig och såg mest irriterad ut. Då gick jag in i hagen och lade ner en liten tuss hö innan hon hann fram till mig, och gick sedan åt andra hållet för att lägga ut resten av höet. Efter det är det inga problem med fodringar i hagen längre.

Du skulle kunna göra på samma sätt när det gäller din häst. Anledningen till att jag gick ut ur hagen var helt enkelt av säkerhetsskäl efter som att hon i princip jagade mig med bakbenen. Din häst kanske inte är så agressiv och då är det bättre att stå i hagen.

Kan lägga till att en häst har ett område runt sig som är dess eget. Ingen häst får inkräkta på ditt revir om du inte gett den tillstånd - och det vet alla hästar. Det du behöver göra är bara att visa att du inte tillåter att din häst bara "kliver på", varesej du har mat med dig eller inte. Hästen ska hålla sig minst en meter ifrån dig tills du säger att det är ok att den kommer närmre. Kommer den för nära så säg till på en gång - tydligt men inte agressivt.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Lona
·
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp