Bukefalos 28 år!

Övergångstäcke

Jaag

Trådstartare
Hej! Jag måste ha nytt täcke till min häst, funderar på det orangea övergångstäcket från Börjes, är det någon som har det och kan berätta vad ni tycker om det? Sen även om någon som kan, vill förklara lite hur många gram man kan tänkas behöva, till en liten frusen häst och när de olika grammen ska "användas".
Olika för alla hästar, men på ett ungefär i alla fall. Det här är ju en djungel :confused:

Men om jag har förstått rätt så är ett 100 grams regntäcke ungefär som ett regntäcke med fleecefoder och borde kunna användas under höst och vår men ev inte sommar? För just nu har jag ett regntäcke med fleecefoder i, och det använder jag även på sommaren när det regnar :angel::D
 
Äsch plättlätt. Jag tar ett regntäcke när det regnar och ett fodrat när det snöar men oftast inget alls om det inte är kallare än -5. Med en komfortzon på ca 20 grader har det ingen större betydelse hur många gram det är. De har dock fri tillgång på grovfoder.

Läsvärt.
 
100g tycker jag är varmare en fleecefoder. Mina hästar slutar frysa om dom får 100g täcken när dom fryser med fleecefoder. Likaså när det är lite varmare så blir dom varmare under 100g än under fleecen
 
100g tycker jag är varmare en fleecefoder. Mina hästar slutar frysa om dom får 100g täcken när dom fryser med fleecefoder. Likaså när det är lite varmare så blir dom varmare under 100g än under fleecen
Ja, 100g är varmare tycker jag också. Min häst fryser med 80g men inte med 100g + halvhals. 80g är väl närmre fleece men tycker ändå även det också är varmare.
 
Äsch plättlätt. Jag tar ett regntäcke när det regnar och ett fodrat när det snöar men oftast inget alls om det inte är kallare än -5. Med en komfortzon på ca 20 grader har det ingen större betydelse hur många gram det är. De har dock fri tillgång på grovfoder.

Läsvärt.
Plättlätt? :confused::confused:

Ja, du har väl tur då. Min häst fryser vissa dagar när han har 80g, men klarar sig på sitt 100g + halvhals nu. Han har äntligen börjat fått en mer ordentlig päls (börjar bli som en teddy björn), men idag hade en av kompisarna i hagen lekt för våldsamt och slitit sönder täcket och en tjej i stallet trasslade ut honom i morse. Så han stod naken hela dagen tills jag kom dit klockan 15. Nog frös han trots sin päls, sin fria tillgång på mat och utan någon blåst eller regn (fryser menar jag inte med att han står och skakar och sen blir jag helt hektisk, utan han spänner sig, kniper åt med svansen och kan inte slappna av i någon muskel.

Jag önskar att min kunde vara naken eftersom det inte är så lyckat när bara en häst har täcke i hagen tillsammans med en till född -10, en -12 och en -13. Det är ju roligt att leka med täcket...
 
För de flesta hästar klarar man sig ganska bra med ett ungefär 100 grams täcke och sen ett 200 grams täcke. Alltså ett tunnare fodrat täcke för höst och vår, sådana här kyliga dagar men när det eg inte är kallt och det kan vara stora temperaturskillnader morgon - lunch - kväll. Hur varmt eller kallt ett täcke upplevs beror delvis på hur bra det andras med, så jag tycker det är svårt att jämföra fleecefoder/50 gr/100 gr rakt av.

Sen när det blir kallare, så ett ca 200 gramstäcke räcker fint från säg minus 5 till iaf minus 20 för de allra flesta hästar. Och är det ännu kallare så mer mat om det är möjligt värmer mer än extra täcke.

Så ett ofodrat regn, ett tunnfodrat och ett 200 - 250 gram - det kommer man väldigt långt med. Sen finns det individer som fryser öronen av sig och är betydligt pipigare och känsligare, som inte läst om hur stor komfortzon de ska ha osv. De får man särbehandla. Men de allra flesta hästar står sig fint på 200 gram genom vintern. "Problemet" är eg just den här årstiden, och då är ett tunnfodrat ganska bra.

Här kör jag med 100 gram under regntäcke just nu, den ena har en liner och den andra får ha stalltäcke under. Har ner till minus 5 på natten och upp till plus 8 på dagen. Har kallstall.
 
För de flesta hästar klarar man sig ganska bra med ett ungefär 100 grams täcke och sen ett 200 grams täcke. Alltså ett tunnare fodrat täcke för höst och vår, sådana här kyliga dagar men när det eg inte är kallt och det kan vara stora temperaturskillnader morgon - lunch - kväll. Hur varmt eller kallt ett täcke upplevs beror delvis på hur bra det andras med, så jag tycker det är svårt att jämföra fleecefoder/50 gr/100 gr rakt av.

Sen när det blir kallare, så ett ca 200 gramstäcke räcker fint från säg minus 5 till iaf minus 20 för de allra flesta hästar. Och är det ännu kallare så mer mat om det är möjligt värmer mer än extra täcke.

Så ett ofodrat regn, ett tunnfodrat och ett 200 - 250 gram - det kommer man väldigt långt med. Sen finns det individer som fryser öronen av sig och är betydligt pipigare och känsligare, som inte läst om hur stor komfortzon de ska ha osv. De får man särbehandla. Men de allra flesta hästar står sig fint på 200 gram genom vintern. "Problemet" är eg just den här årstiden, och då är ett tunnfodrat ganska bra.

Här kör jag med 100 gram under regntäcke just nu, den ena har en liner och den andra får ha stalltäcke under. Har ner till minus 5 på natten och upp till plus 8 på dagen. Har kallstall.

Så du tror ett 100 gram regntäcke blir bara till höst och vår? Tror faktiskt jag har ett vintertäcke som är tjockare än 250 gram, men det är väl bra att ha ifall att. Min häst går utan de dagar det inte är regnigt eller snöfall. Står i kallstall men har oftast inget täcke inne eller alternativt det utetäcket som är på för dagen.

Tror ni 100 gram blir för varmt på sommaren? :o:confused:
 
Så du tror ett 100 gram regntäcke blir bara till höst och vår? Tror faktiskt jag har ett vintertäcke som är tjockare än 250 gram, men det är väl bra att ha ifall att. Min häst går utan de dagar det inte är regnigt eller snöfall. Står i kallstall men har oftast inget täcke inne eller alternativt det utetäcket som är på för dagen.

Tror ni 100 gram blir för varmt på sommaren? :o:confused:
Ja vid normal sommar, så behövs inte regntäcke öht förutom vid ihållande eller kraftig regn, då räcker ofodrat :). Min häst är klippt och äldre så hon har lite tjockare än normalt. Men hon har generellt 100g tidigt på "sensommar/tidig höst" när jag klipper henne men det egentligen inte är täckesbehov annat än för klippta. 200g är standard höst för mig, brukar ha 100g standard vår pga mer sol då. 370g är standard vinter för mig. Har då en helklippt äldre häst med artros som mår så mkt bättre i lederna med lite tjockare täcke, märker stor skillnad. Fri tillgång och lösdrift. :)
 
Hej! Jag måste ha nytt täcke till min häst, funderar på det orangea övergångstäcket från Börjes, är det någon som har det och kan berätta vad ni tycker om det? Sen även om någon som kan, vill förklara lite hur många gram man kan tänkas behöva, till en liten frusen häst och när de olika grammen ska "användas".
Olika för alla hästar, men på ett ungefär i alla fall. Det här är ju en djungel :confused:

Men om jag har förstått rätt så är ett 100 grams regntäcke ungefär som ett regntäcke med fleecefoder och borde kunna användas under höst och vår men ev inte sommar? För just nu har jag ett regntäcke med fleecefoder i, och det använder jag även på sommaren när det regnar :angel::D
Jag har btw de orange täcket, som dock vsr grönt förra året när jag köpte det. Bra täcke! Superbra passform för min med smal bog. Gillar den höga halvhalsen! Rätt rivstart och mkt vattentåligt!
 
Så du tror ett 100 gram regntäcke blir bara till höst och vår? Tror faktiskt jag har ett vintertäcke som är tjockare än 250 gram, men det är väl bra att ha ifall att. Min häst går utan de dagar det inte är regnigt eller snöfall. Står i kallstall men har oftast inget täcke inne eller alternativt det utetäcket som är på för dagen.

Tror ni 100 gram blir för varmt på sommaren? :o:confused:

Om du bara ska ha täcke vid regn eller snö och annars otäckat räcker ett 100 gr bra hela vintern.

JA 100 gr blir på tok på varmt på sommaren. Varför ska du ens ha täcke på sommaren? :)
 
Jag har två såna täcken från börjes! Har hållit bra för mig som har ligister i hagen ;)
Dock sitter det bäst på lite smalare hästar, min lite grövre får ha längst ut på alla spännen :P
Mina är klippta och har inte frusit någon men vi har haft en väldigt fin höst än så länge.
Om du bara ska ha vid regn och snö så räcker det förmodligen med ett 100g, Mina går på lösdrift och dom klarade sig med en Bucas 50g i dom värsta vädren förra året utan att frysa :)
 
Hur många timmar per dygn står den på stall respektive är ute?
Ingår täckesservice, eller har du hästen hemma?
Hur vet du att din häst fryser? Eller fryser du?

Saker som jag tycker i allra högsta grad påverkar. Själv står jag i ett stall där de går ut 6h och står inne 18h ingen täckesservice ingår. Då är ju frågan för vad jag ska täcka.
 
Senast mina hästar frös hade de ofodrade regntäcken på sig, det var runt 7-8 grader, blåste mycket och hade regnat nästan oavbrutet i 48 h. Deras täcken hade blivit tunga av all väta, de kunde inte resa pälsen och blev då kalla av täckena.
Såna faktorer är också viktiga att titta på, men få stallhästar går så länge med ett blött täcke. Därför tror jag att det är bättre att ha tex 2 st 100-grams täcken och varva med än att ha massa olika tjocklekar.
 
Hur många timmar per dygn står den på stall respektive är ute?
Ingår täckesservice, eller har du hästen hemma?
Hur vet du att din häst fryser? Eller fryser du?

Saker som jag tycker i allra högsta grad påverkar. Själv står jag i ett stall där de går ut 6h och står inne 18h ingen täckesservice ingår. Då är ju frågan för vad jag ska täcka.
Han är ute minst 12 timmar per dygn, och inne max 12 timmar. Jag har hästen hemma så har all möjlighet i världen att byta täcken. Han blir väldigt lätt kall och när han blir det så spänner han sig och skakar.
 
Om du bara ska ha täcke vid regn eller snö och annars otäckat räcker ett 100 gr bra hela vintern.

JA 100 gr blir på tok på varmt på sommaren. Varför ska du ens ha täcke på sommaren? :)
Förtydligande, jag har endast täcke på sommarn vid regn. Han har eksem och går därför dygnet runt i eksemtäcke, blir det blött så börjar han frysa. Därför har jag täcke på sommaren :)
 
Jag har precis fått hem det täcket, men det är lite för varmt hos oss för att prova det, så jag kan inte uttala mig om hur det sitter.

Min oklippta ponny som rids ut fem dagar/vecka i normalt tempo har haft ett tunt, ofodrat regntäcke på sig sen i halva september. Enda anledningen till att hon började redan då var att de fortfarande gick ute om nätterna och att jag hade en naiv förhoppning om att täcket kanske skulle kunna motverka att hon utvecklar den värsta grizzlypälsen. Hon är en riktig pain in the ass att klippa och kommer inte tävlas förrän i vår när vinterpälsen redan är på väg bort, så det känns dumt att bråka med klippningen då.

Hon kommer ha det tunna täcket så länge det är plusgrader. Blir det minus får hon det tjockare. Jag avskyr fleecefoder för att det är så svårt att hålla rent från alla miljarder hårstrån, så det är största anledningen till att jag vägrar köpa ett täcke på fleecefoder.
 
Jag har precis fått hem det täcket, men det är lite för varmt hos oss för att prova det, så jag kan inte uttala mig om hur det sitter.

Min oklippta ponny som rids ut fem dagar/vecka i normalt tempo har haft ett tunt, ofodrat regntäcke på sig sen i halva september. Enda anledningen till att hon började redan då var att de fortfarande gick ute om nätterna och att jag hade en naiv förhoppning om att täcket kanske skulle kunna motverka att hon utvecklar den värsta grizzlypälsen. Hon är en riktig pain in the ass att klippa och kommer inte tävlas förrän i vår när vinterpälsen redan är på väg bort, så det känns dumt att bråka med klippningen då.

Hon kommer ha det tunna täcket så länge det är plusgrader. Blir det minus får hon det tjockare. Jag avskyr fleecefoder för att det är så svårt att hålla rent från alla miljarder hårstrån, så det är största anledningen till att jag vägrar köpa ett täcke på fleecefoder.
Hur känns det? Känns det jättetjockt eller lagom? :)
 
Förtydligande, jag har endast täcke på sommarn vid regn. Han har eksem och går därför dygnet runt i eksemtäcke, blir det blött så börjar han frysa. Därför har jag täcke på sommaren :)

Vet du att han börjar frysa? I så fall köp ett sommarregntäcke, t ex Bucas Sunshower. Men du får fortfarande problemet att det dras in fukt under av eksemtäcket och blir kallare. Så, byt eksemtäcket eller låt hästen självtorka med täcket - de flesta fryser inte. De som fryser på sommaren får man ge sommarregntäcken eller - bättre - en liner innanför eksem/flugtäcket som skyddar rygg och länd mot regn.

100 gr blir på tok för varmt på sommaren. Det blir även ett vanligt ofodrat regntäcke om nu inte sommaren är av modellen +10 grader, ösregn och vind.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: valy
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: Solis
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 234
Senast: super
·
Utrustning Jag har 2 klippta hästar som klipptes för ca en månad sen, så pälsen har vuxit ut endel. Just nu går de med 0 grams regntäcke. Men...
Svar
7
· Visningar
831
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp