övernoggrann?

Sv: övernoggrann?

det har hänt att hästen blivit så beroende så blodcirkulationen till slut har stoppat om man inte linimenterat å hästen fått kallbrand
Typisk skröna, möjligtvis kan man åstadkomma kallbrand om man får en häftig blistringseffekt. Jag är inte mkt för ett överdrivet linimentande men det får vara måtta på skrämselpropagandan.
PL
 
Sv: övernoggrann?

Tilläggar...
Hästen blir inte BEROENDE av lindor... :smirk: Lindar gör man OM hästen har galliga ben. Det gör förmodligen hästen symptomfri. Men har man inte åtgärdat ORSAKEN (cirkulationsproblem, skada etc), så är det väl klart som sjutton att benen kommer svullna om man plötsligt slutar linda!? LOGIK.....

För att illustrera, så kan jag berätta att min 24-åriga f.d. hopphäst (sönderriden och triangelmärkt långt innan jag fick honom btw) som jag nu haft i 11 år har stått lindad på alla fyra benen vartenda år. Men på sommaren klarar han sig utan den extra värmen lindorna ger, och är helt fin i benen efter en natt i boxen utan lindor. Står han uten lindor när det är kallt, så svullnar han. Svårare än så är det faktisk inte, lindor är ingen drog... :p
 
Sv: övernoggrann?

Beroende kanske var lite fel ordval. Men vet inte riktigt hur jag ska skriva det.

Men faktiskt om man som denna människan lindar trots att hästen inte har gallor, som förebyggande, och gör det länge. Kan benen bli "beroende" av det för att inte få gallor.

Har en kompis som var med om det, hon frågade en veterinär som sa att det kunde bli så.
 
Sv: övernoggrann?

låter fullkomligt bissart. En sån häst ska härdas och få vara häst! Ingen dör av lite småsår! Tvål å vatten tills det läker !
 
Sv: övernoggrann?

Ta en dag och fråga henne utförligt varför hon gör så som hon gör.

t.ex

* Varför linimentar du din åring, och vad vill du uppnå med behandlingen?

Hon har kanske ett enligt henne bra skäl..? Bryt ned hennes svar i bitar och ställ "nya" frågor på hennes svar. till slut får hon slut på argument och förhoppningsvis upptäcker att det faktiskt inte håller, och slutar med att överbeskyddandet.
Ge även henne en bok ang unghästar/hästvård, dom är inte så dyra om alla lägger en slant. Känns kanske ngt onödigt, förhoppningsvis så får hästen vara häst igen.

Eller ta upp det med hennes lärare, som kanske snyggt kan ta med det i undervisningen så hon upptäcker att hon överdriver.


Jag rengör såren som uppkommer här hemma med alsol, eller lactasyd (mild apotekstvål) och lindar bara om det är nödvändigt. Många sår läker bättre utan inblandning.

Lycka till
 
Sv: övernoggrann?

Det kryper väl i den stackars människan av längtan efter att få PYSSLA! Och så har hon lärt sig en massa fina saker på skolan, och inte kan hon vänta med att prova dem bara för att hon råkar ha en åring som inte behöver hennes omsorger. :smirk: Det är lätt att överbehandla i glädjen över att ha fått en egen häst... Men hon kanske borde ha skaffat en vuxen häst istället, som hon kunde utsätta för arbete och sen kyla av efter alla konstens regler. Finns det ingen människa hon respekterar mycket, en tränare eller så, som ni kan be prata med henne? För om stallkompisarna gör det finns ju alltid risken att hon bara blir förbannad och tycker att ni vet minsann ingenting, och så blir det dålig stämning i stallet. :crazy:
 
Sv: övernoggrann?

Ojojoj! Stackars häst som måste vara så dålig i benen att den behöver all denna behandling.. Ärligt talat så tror jag att hon kommer få mer problem i framtiden pga detta men men... Det är förmodligen så som skrivits här ovan att hon lärt sig en massa på skolan.. Men jag tror att hon vill visa sig lite duktig också! Trist!!!!
 
Sv: övernoggrann?

Vet hon att det faktiskt är möjligt att orsaka skador när man lindar? Undviker själv att linda om det inte finns en uppenbar anledning, tycker risken är för stor att lindorna glider och stasar, och jag vill sannerligen inte vara den som orsakar min häst skador.
 

Liknande trådar

Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 301
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 794
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 833
Senast: cirkus
·
Hästvård Undrar hur ni gör när era hästar fått småsår? Tex. trampsår på benet eller nåt. Förstår ni vad jag menar? Alltså ytliga sår, men som...
Svar
19
· Visningar
4 108
Senast: Russin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp