Överskott????

L

**Lina**

Har suttit o räknat lite på en foderstat till min nya pålle :love:
o kommit fram till att om jag ger 12 kg hö, 1,5 kg havre och 1 kg betfor samt mineraler så går det mesta ihop.

FÖRUTOM att det blir ett överskott på protein. Har hört och läst att ett överskott på proteiner inte är skadligt om det kommer från grovfodret och om det inte är ett för stort överskott.
Men det som min hjärna inte får ihop är ju att proteinerna finns ju i havren och betforen oxå så hur kan man säga varifrån överskottet kommer??
Och vad är ett för stort överskott? Mitt överskott ligger på 66,5 g smb rp/dag.

:confused: :confused: :confused:

Väldigt tacksam för hjälp! :bow: :bow: Om det är ngn som har tips på annorlunda foderstat så är det välkommet (finns analys) men jag vill helst hålla mig till dessa fodermedel då det är dessa hon har ätit innan!
 
Sv: Överskott????

Ngn klok hästmänniska måste väl ha en aning iaf? :cry:
 
Sv: Överskott????

Vad har du för värden på höet?
Varför plockar du inte ner kraftfodergivan?
Vilken kvot har du? (Smrp/MJ)
 
Sv: Överskott????

1 kg betfor (antar att du menar torrt) är en ganska stor giva. Kan du inte minska det och höja havren istället? Du får ändå ett protein överskott men beroende på hur mycket du rider så kanske det inte har så stor betydelse. Räkna gärna på om du kan få med några hekto vetekli också, det innehåller mycket b-vitamin och är bra för magen på hästen och ger en blank päls. Sånt är alltid roligt :banana:
 
Sv: Överskott????

allroundhästarna skrev:
Vad har du för värden på höet?
Varför plockar du inte ner kraftfodergivan?
Vilken kvot har du? (Smrp/MJ)

Smrp: 44 g/kg foder
Energi: 7,1 MJ/kg foder
Ca: 1,9 g/kg foder
P: 1,4 g/kg foder
Mg: 0,9 g/kg foder

Alltså en kvot på ca 6,2.

För om jag drar ner på kraftfodret så blir det för lite energi.
Men när jag testade i SLU:s foderstatsprogram så fick jag inte samma värden så det är nog kanske jag som har räknat fel???
 
Sv: Överskott????

Sock skrev:
1 kg betfor (antar att du menar torrt) är en ganska stor giva. Kan du inte minska det och höja havren istället? Du får ändå ett protein överskott men beroende på hur mycket du rider så kanske det inte har så stor betydelse. Räkna gärna på om du kan få med några hekto vetekli också, det innehåller mycket b-vitamin och är bra för magen på hästen och ger en blank päls. Sånt är alltid roligt :banana:

Öööhh.... Betfor är utmärkt att ge om man mestadels vill åt energi utan massor av protein. Och vaför höja havren? Betfor innehåller oftast mer energi än havre och dessutom mindre protein. Och vetekli (!!!), det ger ju ännu mer protein och lite energi. Konstiga rekommendationer.... Lite vetekli kan man ju ge, för magens och pälsens skull om man vill, men att rekommendera det till någon som vill ha mindre protein :confused: !!!

Mitt råd är att fylla upp MJ-behovet så långt det går med grovfoder och om du behöver lägga till nåt med mindre protein så är betfor och olja bra alternativ.
 
Sv: Överskott????

Coffeaclub skrev:
Öööhh.... Betfor är utmärkt att ge om man mestadels vill åt energi utan massor av protein. Och vaför höja havren? Betfor innehåller oftast mer energi än havre och dessutom mindre protein. Och vetekli (!!!), det ger ju ännu mer protein och lite energi. Konstiga rekommendationer....

Detta var mer menat som en rekommendation att 1 kg betfor är en stor mängd att utfodra hästen med. Många hästar kan bli lösa i magen av en stor mängd betfor, och rasa i vikt. Jag skrev också att det inte skulle bidra till att att minska proteinöverskottet. Utan det var mer en tanke om att fundera på andra storlekar på givorna. Ev också räkna på något foder som vetekli eftersom det innehåller mycket b-vitamin-bra för magen och pälsen,hovarna. :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överskott????

Sock skrev:
Detta var mer menat som en rekommendation att 1 kg betfor är en stor mängd att utfodra hästen med. Många hästar kan bli lösa i magen av en stor mängd betfor, och rasa i vikt. Jag skrev också att det inte skulle bidra till att att minska proteinöverskottet. Utan det var mer en tanke om att fundera på andra storlekar på givorna. Ev också räkna på något foder som vetekli eftersom det innehåller mycket b-vitamin-bra för magen och pälsen,hovarna. :bump:

Jovisst kan vissa hästar bli lösa magen av mkt betfor och då måste man ju naturligtvis minska alt. ta bort betforgivan. Visst finns det protein i betfor, men om hon behöver ge hästen nåt energirikt som inte innehåller så mkt protein, för att fylla MJ behovet, så är betfor ett bra alternativ istället för t ex havre. Jag ger min pålle 1 kg betfor helt utan problem.

Varför skulle hon räkna med vetekli för att få mer B-vitamin och fibrer? Det var ju liksom inget hon bad om att få råd om. Det finns ju många foder och tillskott som man själv tycker är bra, men som man endast rekommenderar till dem som ber om det och kanske dessutom kollar upp om det passar i foderstaten. Trådskaparen har ju dessutom ett hö med ganska lite kalcium. Både havre och vetekli innehåller ju mkt fosfor och lite kalcium, vilket kanske skulle göra att Ca/P-kvoten blir alldeles för låg. Tycker bara att man skall tänka lite extra ibland innan man slänger ur sig nåt. ;)
 
Sv: Överskott????

**Lina** skrev:
Smrp: 44 g/kg foder
Energi: 7,1 MJ/kg foder
Ca: 1,9 g/kg foder
P: 1,4 g/kg foder
Mg: 0,9 g/kg foder

Alltså en kvot på ca 6,2.

För om jag drar ner på kraftfodret så blir det för lite energi.
Men när jag testade i SLU:s foderstatsprogram så fick jag inte samma värden så det är nog kanske jag som har räknat fel???

Jag undrar varför du ger kraftfoder överhuvudtaget när du har ett så bra hö? Vad behöver hästen i MJ? Räcker det inte om den får behovet täckt med ? (plus mineraler)
Eller orkar/vill den inte äta så mycket hö?!
Varför kraftfoder??
:confused:

Om du nu vill ge skrammel i krubban så skulle jag isåfall ge bara några nävar havre och/eller betfor blandat med mineralerna.
 
Sv: Överskott????

Håller med milly. Ditt hö har ju så bra kvot och dessutom inte särskilt låg energivärde att det borde gå ihop sig med BARA hö och nåt skrammel i krubban för att göra hästen glad när de andra får sitt kraftfoder.

Hur många MJ har du räknat på som behov?
Vad väger din häst? Ras? Hur mycket tränas den?

/JES
 
Sv: Överskott????

milly skrev:
Jag undrar varför du ger kraftfoder överhuvudtaget när du har ett så bra hö? Vad behöver hästen i MJ? Räcker det inte om den får behovet täckt med ? (plus mineraler)
Eller orkar/vill den inte äta så mycket hö?!
Varför kraftfoder??
:confused:

Om du nu vill ge skrammel i krubban så skulle jag isåfall ge bara några nävar havre och/eller betfor blandat med mineralerna.

Men det blir så himlarns mycket hö i såntfall!! Om jag inte har räknat helt fel igen? :confused: Har nämligen ett stort halvblod på 720 kg. 4 år gammal som ska ridas ca en timme om dagen, 6 dagar i veckan!

Tänkte oxå först på en foderstat med ca 15-16 kg hö men det blir lite svårt att få ihop med fodringsrutinerna. Fodrar 4 ggr om dagen varav lunchfodringen sker i hagen och då kan hon högst få 2 kg för att det inte ska bli kajko med de andra hästarnas foderstater. Eftermiddagsfodringen ligger ganska nära kvällsfodringen så då vill ja inte heller ge för mycket. Fast iofs kan hon ju få i stort sett hur mycket som helst till natten..? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överskott????

Testa och se hur mycket hö du kan få i henne på en dag om du ger i princip fri tillgång på natten. Ibland kan det ju helt enkelt vara så att man inte får i dom så mycket hö som man önskar. har själv en pålle som får i sig 14-15 kg hö om dagen, men som jag skulle vilja peta i 17-18 kg på en dag. Efter att du har kollat hur mkt hon kan äta så fyller du upp behovet med det som passar i foderstaten. Det bästa du kan ge din häst är ju trots allt så mkt grovfoder som möjligt.
 
Sv: Överskott????

Coffeaclub skrev:
Testa och se hur mycket hö du kan få i henne på en dag om du ger i princip fri tillgång på natten. Ibland kan det ju helt enkelt vara så att man inte får i dom så mycket hö som man önskar. har själv en pålle som får i sig 14-15 kg hö om dagen, men som jag skulle vilja peta i 17-18 kg på en dag. Efter att du har kollat hur mkt hon kan äta så fyller du upp behovet med det som passar i foderstaten. Det bästa du kan ge din häst är ju trots allt så mkt grovfoder som möjligt.

:bow: :bow: Tack så mycket för hjälpen! Ska testa detta så snart jag får hem henne. Än så länge står hon kvar hos den gamla ägaren! :cry:
 
Sv: Överskott????

Lycka till och hoppas att det går bra med din nya häst! :)
 
Sv: Överskott????

Coffeaclub skrev:
Jovisst kan vissa hästar bli lösa magen av mkt betfor och då måste man ju naturligtvis minska alt. ta bort betforgivan.
ja eller så kan man råda dom att börja med en mindre giva för att inte få problemet. Med en ny häst är det inte alltid lätt att veta vad man ska börja ta bort.
 
Sv: Överskott????

Ja testa om du kan få i henne tillräckligt med energi genom höet. (ös på massor till natten) OM det inte går att få i henne så mycket som krävs (i ditt fall säkert 15-16kg) så se hur mycket hon orkar och kompensera resten av behovet med lite havre/betfor. :smirk:

Jag skulle inte tro att det är några problem att få i henne 15kg.
Om hon får 4kg på morgonen, 2kg på lunchen och 2kg på EM och resten till natten (7-8kg)? Vore perfekt ju.
 
Sv: Överskott????

Äh, klart du får i totton 15-16 kg hö :) Det får ju nästan jag i min och hon är ett fullblod som inte äter så mycket. 2 kg morgon, 2 kg, lunch, 3 kväll och 9 natt så har du 16 kg :idea:
 
Sv: Överskott????

Låter som en bra idé! Ska prova och se hur det fungerar!

Tack för alla tips! :bump:
 
Sv: Överskott????

Sock skrev:
Med en ny häst är det inte alltid lätt att veta vad
man ska börja ta bort.

Anledningen till att jag tänkte ge 1 kg betfor är för att hon får det nu och fungerar bra på det. Men jag fick inte värdena att gå ihop riktigt så därför frågade jag här. Betforen är inget problem!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 157
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 623
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp