Bukefalos 28 år!

Övriga fjäderfän

Sv: Övriga fjäderfän

Jag har inte så många, men flera olika raser och arter ;)

De går till största del lös i den inhägnade trädgården, men har en del inhägnader också (måste ju kunna hålla raserna åtskilda under avelssäsongen) och ska (när jag bygger om och flyttar värphönsen) stängsla in en utegård åt dem i anslutning till det nya utrymmet, så att de inte knallar in till grannen.

Kalkonerna lär få husera på lägdan här nedanför i sommar och förhoppningsvis håller de sig på de 1½ ha som finna att beta av där. Om inte får jag nog stängsla i alla fall så att de inte kan knalla till grannens tomt så lätt.
 
Sv: Övriga fjäderfän

Kul! :)

Vi bor ju i centrala stan så vi kan inte ha höns eller någonting annat under vintern. Däremot letar vi sommarbostad och förhoppningsvis kan man låna/hyra in höns under sommaren, bara för skoj skull. Jag längtar! :)
 
Sv: Övriga fjäderfän

Jag har kläckaren full av gåsägg. Tyvärr är det väääääldeigt lång leverans på dom känns det som. Men i första omgången på 9ägg så var det 2 som överlevde första tiden så dom bör kläckas om en vecka idag. Nästa omgång på 3 ägg så är alla 3 befruktade och har gått ca 10dagar. Jag har ett par ägg ligger till, jag har inte bestämt mig för om jag ska lägga in dom med.. Dock har jag en dvärg kockinhöna som vill ruva, men lägga dom här under henne så blir det liksom fullt. Det är bättre att hon får hönsägg isf :o
 
Sv: Övriga fjäderfän

Närmast är det ällingar jag väntar på :love:

Och i går fick jag med div. hönsägg hem dessa 4 skönheter

prickisar.jpg


4 bonusägg från Cröllwitzerkalkoner :bump:

Och den 23:e hämtar vi 1+2 bronskalkoner :banana:
Har de tittat ut ur kläckaren än?
 
Sv: Övriga fjäderfän

2 ällingar har jag, men kalkonerna har bara legat i kläckaren i 11 dagar än så där får jag vackert vänta ett tag till.

Ska fota ällingarna när de får en liten simtur senare i dag och lägga in bild :love:
 
Sv: Övriga fjäderfän

2-alling-mindre.jpg


Morgonsimmet :love:

En lustig grej är ju att så fort de kommer ner i vattnet, så skiter de, så jag antar att det är enklare som älling att skita när man plaskar omkring i vattnet. Givetvis bajsar de annars också, men det kommer alltid en hel del när de badar..
 
Sv: Övriga fjäderfän

I går hämtade vi äntligen mina gobblers :banana:

1-gobblers.jpg


Några skamfilade rumpfjädrar på tuppen, men det lär ju växa ut nya så småningom..
 
Sv: Övriga fjäderfän

Vi hade kalkoner för ett par år sen - vi har även en strävhårig vorsteh och se där, vips hade vi betydligt färre kalkoner ...
Så fjäderfän får vänta tills vorstehn är ute ur bilden :)
 
Sv: Övriga fjäderfän

Skulle hundarna få göra som de ville, så skulle det inte finnas ett enda fjäderfä på gården.. Men för fjäderfänas skull är numer alla hundarna säkert inhägnade, även terriern alltså, så ingen av dem kommer åt de befjädrade om de inte flyger in i nån hundgård vilket hittills inte har hänt :)
 
Sv: Övriga fjäderfän

Åååå så fina saknar faktiskt att ha kalkoner...
Men gav bort dom för gåsa pågen å kalkon hanen kom inte överrens å slogs som fasen :(
 
Sv: Övriga fjäderfän

Här e vår fina kalkontupp vi hade :)

Här vallar han hem sina damer :D

Saknar mina gobbel gobbel....
 
Sv: Övriga fjäderfän

Ällingarna gillar att bada och blir lite morskare både i baljan och utanför baljan :love:

110425-2.jpg


110425-3.jpg


alling-3.jpg


110425-6.jpg


110425-8.jpg
 
Sv: Övriga fjäderfän

Bara 2 ällingar för tillfället, men förhoppningsvis blir det fler om ca 1 månad :love:

Och ankdamm ska grävas nu framöver när det blivit lite varmare, så att ankflocken har nånstans att simma i sommar :D
 
Sv: Övriga fjäderfän

Hihi :D

I går kläcktes 2 cröllwitzerkycklingar och i dag fick jag första ägget från mina bronskalkoner som vi hämtade för lite drygt 1½ vecka sedan :banana:
 
Sv: Övriga fjäderfän

I dag kläcks det blåanksällingar :love:

4 har kommit än så länge, 2 har hålslag och de 2 sista äggen piper och pickas det på skalet i så jag hoppas på gott resultat denna gång ;)

Har även 8 bronskalkonägg i kläckarna, varav 2 bör kläckas inom inte allt för avlägsen framtid och övriga 6 ska snart lysas.

Får också hem 12 kalkonägg (blir lite varierande färger :angel: ) i morgon/på fredag som ska läggas in i kläckaren där det i dag kläcks ällingar..
 
Sv: Övriga fjäderfän

Nu är 6 ällingar ute och de två sista har pickat upp en bra början på sina skal :D :bump: :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp