Offentlig amning

Hade inget emot att amma offentligt. Fick aldrig nån ond kommentar eller blick, inte som jag la märke till i alla fall.
Trodde jag skulle vara mer pryd med amningen, men det kändes så naturligt - var han hungrig behövde han ju mat liksom.
 
Ammade stora mer eller mindre offentligt tills hon var närmare 2,5. Bland andra föräldrar på öppna fsk minns jag att jag fick någon nyfiken fråga om att jag fortfarande ammade, men "ute på stan" har jag inte märkt av några kommentarer eller blickar.

Lilla har jag ammat varhelst det behövts, inklusive jobbintervju och föräldrastyrelsemöte. På det senare fick jag en fråga om ifall vi skulle avvakta min presentation, eftersom han åt precis när jag skulle presentera mig som ny valberedare, och då kändes det ett litet uns obekvämt - jag hade hellre sett att det inte hade kommenterats alls.

Men som ett kort svar: jag är fullt bekväm med att amma överallt, men håller med er med lite större barn om att de ofrivilliga blottningarna kanske inte är det roligaste :D
 
Jag ammar när ungen behöver det, så det kan bli överallt. Oftast bryr jag mig inte men ibland är jag lite obekväm, han är 2.5 nu. Men å andra sidan såpass liten att de flesta har svårt att avgöra hans ålder bara genom att se honom när han är hyfsat still (och tyst).
 
Jag var ganska pryd innan barn men det har ju släppt om man säger så. På ganska kort tid blottade jag mig ofrivilligt för fler än jag kunde räkna till och sen blev det liksom skit samma. Har slabbat ganska ordentligt vid ammningarna men aldrig hört något annat än uppskattning. Ammade tills sonen var 2 år och även det genererade många positiva kommentarer (fast de trodde att han var ännu äldre).
 
Min stora ammade jag i början och tyckte det var jobbigt att göra det bland folk, vi hade dock mycket problem med att få amningen att funka (vilket det aldrig gjorde helt) och det påverkade säkert också. Mina två andra busfrön ammades inte alls, men hade vi gjort det så hade jag nog varit mer bekväm med att amma offentligt. Mycket för att jag är tryggare och mer avalappnad i föräldraskapet överlag nu än när stora var liten.
 
Bekväm, ammade häromdagen gåendes runt på ICA. Vem pallar skriket om de inte får mat liksom?

Såg en mamma gömma sig i provrum på Lindex, jag tyckte bara synd om henne som får begränsa sig så. Det kändes oerhört jobbigt.
 
Jag har bara ett barn, som är stor nu, henne ammade jag i totalt 7-8 månader, fullammade 5-6 månader. Det är ju en rätt så kort tid, och jag hade mestadels ingen lust att släpa med henne ut på fik, köpcenter (hatar köpcenter även utan barn!), mataffärer mm. Så jag har aldrig ammat offentligt. Tyckte om att ha lugn och ro när jag ammade. Var man hemma hos någon (annan än sig själv) gick det ju alltid att söka upp ett lugnt rum eller liknande, och jag har som sagt aldrig varit i situationen att jag behövt amma "ute på stan". Skulle absolut inte vara bekväm med det, men inte främst pga att någon skulle råka titta på mina bröst, eller ha åsikter, utan mer för att jag skulle vara obekväm med att amma i en orolig miljö.
 
Den man som kommenterade när jag ammade blev jag så chockad över att jag bara satt helt mållös. Han gick förbi mig, kollade argt och sa något i stil med "men fy fan vad äckligt".
35218


(kunde inte låta bli...)
 
Det har ju återigen blossat upp en helt absurd amningsdiskussion, om det är okej att amma offentligt eller inte. Jag är egentligen ointresserad av att diskutera den saken (för hundrade gången) men jag undrar hur ni som ammar tänker och känner.

Med mitt första barn var jag obekväm till en början, för att jag inte visste riktigt hur jag skulle göra. Sen blev jag ännu mer obekväm efter en taskig kommentar från okänd man. Efter det så orkade jag inte krångla med filt över bebis och leta reda på undangömda ställen så då bara gav jag efter och ammade överallt. Idag med andra barnet är jag helt obrydd.
Är ni bekväma med att amma offentligt?
Jag gjorde det, men var aldrig bekväm med det. Är mycket storbystad och det blir liksom så...naket. Hade jag haft ett normalstort bröst som liksom inte var typ större än barnets huvud och där jag dessutom behövde hålla på ett särskilt sätt för att inte kväva bebis med bröstet så hade det nog varit lättare. Jag behövde liksom sitta lite bekvämt, känna att jag kunde täcka över min typ I-kupa på något sätt och ha en bekväm ställning för att känna mig bekväm. Undvek därför det i så stor utsträckning som möjligt, av precis samma anledning som jag inte går topless eller utan bh bland folk heller - det är liksom så mycket byst att jag inte alls är bekväm med det själv. På semester var det märkligt nog lättare, att sitta på en solstol i skuggan och amma kändes inte alls lika naket som att slita av sig jacka, tröja, topp, bh osv i oktober. Dessutom kallt. Huuu, saknar inte alls den tiden. Vid en poolkant i Mexico däremot kändes det fullt bekvämt - och inte ens där var det några ogillande miner eller kommentarer, bara rara leenden om någon alls reagerade. Det var alltså inte i ngn mån omgivningens ogillande jag inte tyckte om, bara känslan av att jag är alldeles för privat för att blotta mig publikt.
 
Ammar min fortfarande, hon är nu 1,5 år. Jag har ammat henne gåendes på gator, på tåg, framför alla som råkar befinna sig i närheten. Aldrig fått någon dum kommentar, vilket är tur för omgivningen för jävlar vilken känga de skulle få! Amning är mellan barnet och mamman, ingen har rätt att lägga sig i. Eller rättning, min mans familj har ställt lite frågor om när jag tänker sluta, jag förklarade min ståndpunkt och jag tror inte jag kommer få höra något mer.
 
Bekväm, ammade häromdagen gåendes runt på ICA. Vem pallar skriket om de inte får mat liksom?

Såg en mamma gömma sig i provrum på Lindex, jag tyckte bara synd om henne som får begränsa sig så. Det kändes oerhört jobbigt.

Kanske gömde hon sig inte för sin egen skull utan för att bebisen behövde lugn och ro runt sig för att kunna äta.
 
Mitt första barn är snart sju veckor, så har inte så lång erfarenhet av amning men såhär känner jag nu.
Jag är inte bekväm att amma offentligt, utan går gärna undan. Jag har rätt så stora bröst samt använder amningsnapp, så det blir lite pyssel när jag ska amma och kan inte göras så diskret. Känner att det hade varit lättare och jag hade varit bekvämare med mindre bröst och om jag kunde amma utan amningsnappen
Känner lite stress över om jag ska hitta ställen att gå undan och amma på när jag är iväg på saker. Har dock alltid löst sig, då jag kunnat hitta lugna hörn på restauranger eller kan sitta i bilen och amma.

Sen tycker jag absolut inte att folk ska ha negativa åsikter om folk som ammar offentligt. Tycker att det är helt absurt att en del folk tycker det är äckligt!
Jag är avundsjuk på er som är helt bekväma i att amma offentligt :)
 
Jag ammar just nu mitt femte barn och känner mig väl först nu lite mer bekväm med att amma bland folk, eller bekväm är jag väl egentligen inte men jag gör det ända. Finns det möjlighet att ga undan sa gör jag det. JAg har aldrig fatt ngr kommentarer varken posetiva eller negativa. Men jag söker inte heller ögonkontakt med personer runt omkring, antigen tittar jag pa min bebis eller sa har jag fullt upp med att halla koll pa vad syskonen hittar pa.

Jag bryr mig inte om hur andra gör, men tycker ända att man kan amma hyfsat disket om man har möjlighet. Äckligt är det absolut inte. Tycker iof inte att det är sa fint med minibikinis som knappt täcker bröstvartorna, bikini/shorts som visar halva rumpan heller. Och tycker man kan ta pa sig en tröja över när man sitter och äter (gäller bade män och kvinnor).
 
+ @Pontevecchio Eller så ville hon helt enkelt inte visa tutten för hela affären? Förstår inte, måste ALLA ammande kvinnor älska att amma offentligt?
Vad gör att du får den uppfattningen?

Jag önskar att alla som ammar kan vara okej med att göra det offentligt, det underlättar livet liksom. För någon vecka sedan så anlände jag till affären, ammade i bilen, hann till brödet innan bebis ville amma igen. När jag skulle betala var det återigen dags att amma och så en liten slurk innan vi åkte hem. Hade tagit otroligt lång tid om jag var tvungen att hitta en avskild plats varje gång bebis ville ha bröstet.

Älskar inte att amma offentligt (vad är det att älska?) men är glad att jag är bekväm med det.
 
Bekväm, ammade häromdagen gåendes runt på ICA. Vem pallar skriket om de inte får mat liksom?

Såg en mamma gömma sig i provrum på Lindex, jag tyckte bara synd om henne som får begränsa sig så. Det kändes oerhört jobbigt.
Fast det var väl himla bra att hon tog plats i ett provrum, jag skulle känt att jag blockerade det för någon och varit tvungen att sätta mig på en bänk utanför affären. Det är ju himla coolt att kunna amma gående men jag hade aldrig klarat det, jag hade för ont, jag skulle definitivt velat sitta ned.
 
+ @Pontevecchio Eller så ville hon helt enkelt inte visa tutten för hela affären? Förstår inte, måste ALLA ammande kvinnor älska att amma offentligt?

Vet inte hur du läste mitt inlägg nu? Jag älskar inte att amma offentligt men jag gör det vid nöd (flaskmatar hellre) då jag tyckte det såg sååå tråkigt ut att sitta i en hytt i en halv evighet. Jag pallar inte att låta amningen begränsa mig, för mig är ett halvår eoner av tid.
 
Fast det var väl himla bra att hon tog plats i ett provrum, jag skulle känt att jag blockerade det för någon och varit tvungen att sätta mig på en bänk utanför affären. Det är ju himla coolt att kunna amma gående men jag hade aldrig klarat det, jag hade för ont, jag skulle definitivt velat sitta ned.

Jag blir aå stressad när bebis börjar gallskrika att projektet med att ställa kundvagn nånstans, få styr på 3åringen och hitta lämplig plats kändes för tidskrävande.

Jag har alltid en tröja jag drar upp och låter falla ned så boobsen inte visas. Däremot en del mage om jag inte har lämpligt linne under
 
Vet inte hur du läste mitt inlägg nu? Jag älskar inte att amma offentligt men jag gör det vid nöd (flaskmatar hellre) då jag tyckte det såg sååå tråkigt ut att sitta i en hytt i en halv evighet. Jag pallar inte att låta amningen begränsa mig, för mig är ett halvår eoner av tid.

I en tråd om offentlig amning där halva ditt inlägg handlar om att du är bekväm med det är det väl inte jättekonstigt att man tolkade ditt text som att mamman gömde sig i en provhytt eftersom hon inte var bekväm med offentlig amning?

Jag tolkade det också precis så.
 
Har ammat två barn och gjort det "överallt". Har också ammat i bärsele och sjal och då syns det ju verkligen inte så på.

Med äldsta barnet kunde jag verkligen amma överallt utan problem. Med yngsta så tyckte hon att världen var så spännande efter ett par månader att jag var tvungen att gå undan för att hon skulle kunna koncentrera sig. Men när de blivit ett par månader klarar de ju sig (ofta) med lite längre mellan måltiderna så då behöver man ju inte amma i tid och otid heller :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Läste just en artikel där mamman till ett barn kände sig kränkt av att de lagt en servett över barnet när hon skulle amma. Jag vet inte...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
18 509
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 165
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp