Bukefalos 28 år!

Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

nira

Trådstartare
Min häst är täckesklippt och har lurvat på sig ordentligt i höst och går därför bara med täcke när det regnar hela dagarna.
Jag har tröttnat på mitt fleecefodrade regntäcke och tänkte investera i ett Amigotäcke istället. Men de finns ju bara antingen ofodrade eller med 200 gram...
Nu till frågan, funkar det med ett helt ofodrat regntäcke på en lurvig häst, eller kommer det tynga ner pälsen och och kyla ner honom?

Att sätta på ett 200 grams-täcke nu känns väldigt mycket overkill, och fleecetäcke under regntäcket vill jag helst undvika eftersom jag inte har något med bra passform, samtidigt som också det blir overkill med två täcken...

Vad tror ni? :crazy: Funkar det med bara ofodrat Amigo, eller ska jag hålla mig till mitt fleecefodrade?
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

Ja, det tror jag. Så har jag gjort med min oklippta häst i några år och han har inte sett frusen ut hittills. Om det håller sig kring nollan har han ofta fått ett ofodrat stalltäcke under regntäcket, men i år ska vi ha ett regntäcke med 100 g foder istället.
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

I minusgrader kyler ett ofodrat, då du som du nämner förhindrar pälsen att resa sig = hästens sätt att hålla värmen, samtidigt som du inte erbjuder ngt varmfoder i gengäld. dvs ofodrat regntäcke i kallgrader = sämre för hästen att hålla värmen än om den gick helt utan täcke.

om det är plusgrader så tror jag det funkar aldeles utmärkt.
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

till båda:

Tack för svaren :) Tanken var att ha ett ofodrat så länge det ligger över nollan, och sen gå över till något tjockare när det blir minusgrader.

Då blir det nog ett Amigo, så fort jag fått ihop lite extra pengar :)
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

Jag har blivit avrådd av veterinär från att använda ofodrade regntäcken utan att ha något annat täcke under. Dels för att det som sagt hindrar håren från att resa sig och därmed kyler, och för att det blir för tätt vilket kan leda till hudproblem såsom svampinfektioner.
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

kan du inte ha det fleecefodrade täcket nu när det är plus grader så kan du ha amigo 200g sen i vinter. mina hästar har 200g horsewaretäcken på sig ute nu.
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

Men jag vill byta ut det fleecefodrade till ett med bättre kvalité och passform, därför hade jag siktat in mig på Amigo...
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

ja okey, jag tänkte på att det snart är november och kylan borde börja komma snart, så du kanske kan ha det med fleece tills dess och sen ha ett 200g i vinter. man vet ju aldrig, det kan ju komma snö om ett par veckor.
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

nä man vet ju aldrig, men det kan ju slå till när som helst och bli kallt även om det inte kommer snö. jag tror vi hade snö max 3 veckor förra vintern.
 
Sv: Ofodrat regntäcke på lurvig häst?

Fast den risken är inte så stor i höllviken, men som du skrev, man vet ju aldrig! ;)

Hahaha, nej :p Antagligen kommer det ingen snö här innan året är slut...
Jag har ett 300g Eventtäcke om kylan skulle slå till, så det är ingen fara.
Nåja, nu kom ju lönen idag med lite extra oväntade pengar, så det blir nog ett ofodrat Amigo snart och kanske ett Amigo 600D 200g också...:D
 

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
980
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 310
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har funderat väldigt kring detta. Jag har hört att om man har ett ofodrat, så blir det kallare för hästen än om man har ett som är...
2
Svar
31
· Visningar
6 722
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp