Regntäcken fodrat eller ofodrat?

Missade kanske själva slutsatsen: eftersom min häst inte behöver täcke mot sommarskurar har han ett fodrat , 100 g, för dagar som den jag beskrev . Annars går han utan .
 
Jag har ett kallblod som inte är frusen alls. När han var klippt hade jag ofodrat regntäcke när det var varmare, slängde under ett ulltäcke när det blev svalare och hade ett ganska tunt vintertäcke under vintern. Nu när han inte är klippt har jag ingenting.

Jag upplevde inte att han blev frusen av det ofodrade täcket. Täcket var bra impregnerat så han var torr under.
 
Jag använder nog ofodrat regntäcke allra mest. Du tar bort vind- och väta-faktorn vilket gör enormt för värmen. Dvs hästar som nakna i regn och blåst fryser är varma och goa vid intag - i ofodrat regn.

Foder blir väldigt lätt för varmt höst och vår.

Vissa helklippta varma i sig själv har haft enbart ofodrat regn ner till minus fem. Inte frusit.

Så det går inte att säga att det ÄR si eller så. Det är individuellt.

Igår la jag regntäcke på pälsbollen. Dvs tryckte ner pälsen. Han kom in torr, varm och glad. Både torrare, varmare och gladare än om han gått i sin päls i +5 grader, ihållande regn samt nordlig vind.

Helklippta kompisen hade 100 gram och var lite onödigt varm för handen, skulle säkerligen klarar sig med ofodrat regn men JAG tycker det är för lite för henne. Basta.
 
Ofodrade regntäcken använder jag under vår/tidig höst, och om det är en kall och regnig sommardag. Det vill säga om det är ruskväder utan att vara kallt ute. Kan även använda det med ett stalltäcke under på tex hösten.

Använder endast fleece/ulltäcke under om hästen tex är nyduschad efter ett ridpass, och tar då av det efter en stund eftersom de ofta sitter dåligt och åker bak.

Jag väljer alltid täcken med glansig insida och endast Horseware tack vara kvalitén och passformen.

Vill du bara ha ett täcke som ska användas vid riktigt skitväder under höst/vinter och du har en oklippt häst kanske ett 50 eller 100 g regntäcke kan vara lagom?
 
Jag använder på nuvarande häst mest ofodrade och 50-grams regntäcken. Hästen är ett swb med mycket kort och tunn vinterpäls, men som lätt blir för varm i tjockare täcken. Oklippt. En regnig och blåsig höstdag står hon och spänner sig och blir öm i länden, men med regntäcke är hon nöjd, glad och oöm. På vintern har hon bucas smartex rain när det är som kallast. Jag köpte ett 100 gramstäcke i vintras, men det var hon kokhet under trots dåligt väder och mitt i vintern, så det använde jag bara under någon vecka. Mina 150- och 300 gramstäcken efter förra hästen får jag väl sälja...
 
Fleece går bort här också. Kanar bak och fastnar i pälsen. Det ska vara glansigt foder så det följer med hästen fram när den sänker huvudet för att äta och sedan åker bak utan att ta i när den rör sig.

Ofodrat används för regnskydd när ingen extra värme behövs eller över ett stalltäcke.

En ruskig höstdag som idag, +2-4 grader och ihållande regn går mitt halvklippta halvblod med 100g med hals. Hade hon varit helklippt hade hon nog fått 200g..

När det blir neråt -15-25 grader kallt är jag inte rädd för att täcka. Ett riktigt tjockt vintertäcke behövs på min häst om hon är helklippt, annars kan jag inte rida för hon blir stum i kroppen. Då kan hon lätt gå med 600g. (Stalltäcke+vintertäcke)
Vår och höst är svårast, vill inte att hon blir för varm heller. Använder mest 50& 100g täcke. 200 när hon helklipps och det lägger sig runt -5-10.

Vilken storlek hästen har lär du mäta och prova.
Utgångsläge kan vara att mäta från framför manken till svansroten, vilken storlek som ligger närmast. Men hästens grovhet kan spela roll samt att alla täcken är olika i storleken. Så köp ett täcke som du har möjlighet att byta innan du vet vad som sitter bra på din häst.
 
Vilken storlek hästen har lär du mäta och prova.
Utgångsläge kan vara att mäta från framför manken till svansroten, vilken storlek som ligger närmast. Men hästens grovhet kan spela roll samt att alla täcken är olika i storleken. Så köp ett täcke som du har möjlighet att byta innan du vet vad som sitter bra på din häst.
Anledningen att jag är osäker är att jag mätte så och då hade hon 155, köpte ett täcke i 155, men tyckte det verkade för litet så köpte ett 165 som verkar ligga bra.
Sen köpte jag ett annat täcke i 165 som nästan har tendens till att vara för stort... så jag begriper mig inte riktigt på storlekarna.

Är de ofta lika stora runt bogarna, men det skiljer sig på längden i täckena eller?
 
Anledningen att jag är osäker är att jag mätte så och då hade hon 155, köpte ett täcke i 155, men tyckte det verkade för litet så köpte ett 165 som verkar ligga bra.
Sen köpte jag ett annat täcke i 165 som nästan har tendens till att vara för stort... så jag begriper mig inte riktigt på storlekarna.

Är de ofta lika stora runt bogarna, men det skiljer sig på längden i täckena eller?
Nej de är olika. Vissa täcken är trängre i bogen så att man lär gå upp en storlek. Andra är stor i bogen så man kan gå ner en storlek. Eller så passar det märket inte hästen alls. Rygglängd kan säkert också variera lite mellan märken, men borde vara mer jämna är just bredden i bogen.
Jag köper alltid horseware. Kvalité för pengarna, finns i alla olika modeller och tjocklekar och även halvstorlekar (130, 140, 160)
 
Jag tycker att ofodrade regntäcken är superbra att sätta ovanpå de fodrade täckena när det regnar eller snöar. Det går såå mycket fortare att torka de där ofodrade täckena än ett tjockt fodrat. De fodrade är heller inte alltid lika tåliga mot regn och rusk.
För övrigt är det väldigt individuellt hur mycket foder man ska ha och vid vilka väder. Dessutom är vädret så otroligt skiftande i landet. Skåneregn och blåst där inga träd finns är mycket mycket kallar än en skogshage i mellansverige eller för den delen många minusgrader uppe i norrland.
 
Olika hästar har olika pälskvalité. Min oklippta 2 åriga nordsvensk har nu ganska tjock och lång päls. Efter en dag med +5 och regn kommer hon in lika glad och nöjd som annars. Lyfter man på pälsen är hon ju helt torr och varm under det yttersta lagret. Däremot kanske hon även njuter av att slippa bli blöt, svårt att veta. ;) Jag har bara ett ofodrat regntäcke som hon får ha om det ska regna hela dagen, för det är trist att lägga på utrustning på en dyngsur häst.
Storlek och passform skiljer massor mellan märken, man får testa sig fram och googla. Om ett täcke passar kan man googla och se vad det verkar ha för passform (stor bog, liten bog, extra långt...) och försöka hitta fler märken (om det behövs) med samma typ av passform.
 
Ska det vara ihållande regn men inte kallt (typ 10 grader) så har han ofodrat.
Det jag använder absolut mest är dock 100gram. 200gram har han bara när det är riktigt kallt eller blötsnö + blåst.
Oklippt connemara med lite känslig rygg och mage.
100gram används vid ihållande regn eller regn + blåst upp till typ 10 grader. Vid uppehåll är han otäckad.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
965
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 032
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp