Regntäcken fodrat eller ofodrat?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har funderat väldigt kring detta. Jag har hört att om man har ett ofodrat, så blir det kallare för hästen än om man har ett som är fodrat?

Hur funkar det att ha t ex ett fleece-täcke under ett ofodrat regntäcke?
Jag vet att hästens päls inte fungerar som den ska om man täcker den och det är vad jag förstått det som gör att ett ofodrat regntäcke blir kallt. Då pälsen som normalt burrar upp sig läggs platt mot hästen istället.

Ska erkänna att jag inte är ett jättefan av täcken och vill så långt det går vara utan, men sen kommer det sådana där dagar när det är riktigt riktigt skitväder. Om hästen hade haft fri tillgång till grovfoder tror jag att jag inte hade varit så nojjig som jag är nu.
Hästen i fråga sätter tjock vinterpäls, men jag blir ändå osäker på hur pass bra den tål de riktiga skitvädren.
Svårt att förklara, hoppas ni förstår ändå och tack på förhand. :)
 
Mina hästar går ute 24/7, de klipps inte, men har täcke på sig vintertid.

Jag använder i stort sett aldrig ofodrade regntäcken, av exakt den anledningen du skriver, täcket blir blött och kallt och ligger sedan och kyler hästen som inte kan resa pälsen pga det blöta täcket.
Jag använder inte heller fleecefodrade täcken, de drar i pälsen, åker bak och dessutom fastnar det massa hårstrån i fleecen. Jag använder 100 grams regntäcken absolut mest, de är inte varma, men kyler inte heller när det regnar ihållande.
 
Mina hästar går ute 24/7, de klipps inte, men har täcke på sig vintertid.

Jag använder i stort sett aldrig ofodrade regntäcken, av exakt den anledningen du skriver, täcket blir blött och kallt och ligger sedan och kyler hästen som inte kan resa pälsen pga det blöta täcket.
Jag använder inte heller fleecefodrade täcken, de drar i pälsen, åker bak och dessutom fastnar det massa hårstrån i fleecen. Jag använder 100 grams regntäcken absolut mest, de är inte varma, men kyler inte heller när det regnar ihållande.
Så med andra ord det är inte optimalt att "rädda" ett ofodrat täcke genom att ha ett innetäcke under?
 
Jo.

Men det är stor skillnad mellan ett innetäcke, och ett fleecetäcke.

Problemet med just fleece är att, speciellt den billiga, är stretchig och drar sig bakåt under det andra täcket och orsakar därmed stort tryck över bog och/eller manke.

Använder ofta ofodrade regntäcken, på sommaren utan något under, när det blir kallare använder jag det över ett 'stalltäcke'.
 
Jag tycker att ofodrade täcken kan vara jättebra beroende på när/hur de används. Har man som jag en häst med ryggdiagnos som inte klarar kraftiga regnväder ens under sommartid så är ett ofodrat täcke oslagbart. Skyddar mot slagregn men blir inte för varmt.
 
Jag tycker att ofodrade täcken kan vara jättebra beroende på när/hur de används. Har man som jag en häst med ryggdiagnos som inte klarar kraftiga regnväder ens under sommartid så är ett ofodrat täcke oslagbart. Skyddar mot slagregn men blir inte för varmt.
Oh, där kom en ny synvinkel som jag inte ens tänkt på.:eek:
 
Ett tunt 'täckjackstäcke' eller en yllefilt kan fungera bra under ett ofodrat regntäcke, särskilt om hästarna lerar ner sig mycket för då är det ofodrade yttertäcket enklare att hålla rent. Men ska du köpa nytt tycker jag som lady_vip att ett fodrat regntäcke - jag har 50 g med halvhals - är bäst. De fungerar i alla väder. Enbart ofodrat regntäcke när det är under 10 grader eller så använder jag inte.
 
Vid den här årstiden när hästen inte fryser av kylan utan av regn och blåst kombinerat så kan ett ofodrat täcke vara användbart. Jag föredrar dock fleacefodrade täcken (till skillnad från de som skrivit ovan) då de är användbara under större del av året..
 
Jag tilhör dem som föredrar ofodrat regntäcke av den anledningen att man kan variera tjockleken med ett stalltäcke under, och, viktigast, att det är mycket enklare att tvätta ett ofodrat täcke än ett tjockt tungt fodrat dito. Jag undviker både fleecefodrat och bomullsfodrat, på både stalltäcke och utetäcke. Jag vill ha ett foder som är halt så att det sitter bra på hästen när den rör sig.
 
Båda täckerna har bukgjordar. Meningen är att de ska glida så att de hamnar rätt när hästen rör på sig. Jag har aldrig råkat ut för att något täcke har hamnat där det inte ska, trots flera år på lösdrift med den här lösningen.
 
Har ett 50g från horseware till vardags.

Använder absolut inte fleecetäcken, fleecen stretchar och kanar bak och stter sedan och stramar över bogen. Använder helstinte fleecefoder heller, eftersom jag upplever att själva fodret åker bak och luggar hästen. Förutom att det suger åt sig hår och blir klippt omöjligt att få rent ordentligt.

Ska jag ha dubbla täcken vill jag ha halt innerfoder på det understa täcket och ostretchigt material.
 
Detta rör också täcken. Jag funderar mycket på storleken.
Hur man vet storleken till sin häst?
Hur tajt ska/kan det sitta? Är det bra/dåligt om täcket är för stort?
 
Täcken på 200 gram använder vi nästan bara om vintern. Tycker överlag det blir alldeles för varmt en vanlig höstdag.

En helklippt häst kan ju vara undantag här såklart!
Blir de även för varma när det är en sån där ruskig höstdag där det regnar på tvären och blåser järnet?
 
Jag som har megapälsade islandshästar som kanske behöver skydd mot regn ibland men inget värmande gillar ofodrade regntäcken bäst. Behövs mer så lägger jag ett täcke under.
 
Jag har funderat väldigt kring detta. Jag har hört att om man har ett ofodrat, så blir det kallare för hästen än om man har ett som är fodrat?

Hur funkar det att ha t ex ett fleece-täcke under ett ofodrat regntäcke?
Jag vet att hästens päls inte fungerar som den ska om man täcker den och det är vad jag förstått det som gör att ett ofodrat regntäcke blir kallt. Då pälsen som normalt burrar upp sig läggs platt mot hästen istället.

Ska erkänna att jag inte är ett jättefan av täcken och vill så långt det går vara utan, men sen kommer det sådana där dagar när det är riktigt riktigt skitväder. Om hästen hade haft fri tillgång till grovfoder tror jag att jag inte hade varit så nojjig som jag är nu.
Hästen i fråga sätter tjock vinterpäls, men jag blir ändå osäker på hur pass bra den tål de riktiga skitvädren.
Svårt att förklara, hoppas ni förstår ändå och tack på förhand. :)
Jag var i stallet hela dagen igår när det var 6 grader, ihållande regn och snålblåst . Gjorde många täckesobservationer. De flesta pållar i stallet är fortfarande oklippta och har enbart ett täcke på.

Två hästar såg ynkliga ut, kurade och gömde sig bakom buskar och såg allmänt kalla ut, de gick in mitt på dagen och bådas täcken hade mycket riktigt regnat igenom (Horze och svea om någon bryr sig) Tre hästar som hade 100 grams regntäcken såg helt obekymrade ut men vände svansen mot vinden medan de betade. De hästar med ofodrade täcken av bättre, icke läckande, kvalitet gömde sig bakom buskar men kurade i alla fall inte .
 

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
965
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 032
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp