oförsäkrad häst

Sv: oförsäkrad häst

mm jag kan säga så här. när mamma flyttade in hos min (nya) pappa så hade han en hund. 12 år gammal som inte var försäkrad. när vi flyttade in så sa mamma att han ska försäkras om i fall att de händer nått. han försäkrades för tror de va 20.000 liv. å 3 månader efter vipps blev hunden dålig å fick åka till sjukan å allt gick på 18.000 + att hans liv ej gick att rädda då han fått canser i hela kroppen. altså. där hade vi fått punga ut 18.000 om han ej var försäkrad men nu var han ju de å då behövde vi bara betala självrisken + 10% på beloppet altså 1800 kr. jag säger tack gode gud för försäkringar =)

Har alla mina pållar försäkrade där e dock 2 som bara har veterinär vård ej liv eftersom dom är långt över 20 så vill ej försäkrings bolagn ha dom liv försäkrade. jag tror jag betalar lite mer 300 kr/mån för alla mina 3 hästar. å de e det värt
 
Sv: oförsäkrad häst

ja, sålänge del av livförsäkringen inte är utbetalad, dvs att hästen är triangelmärkt..

icke triangelmärkta hästar får tävlas, med eller utan försäkring..
 
Sv: oförsäkrad häst

*doh* Barnet lever en sisådär 70-90 år och ska bli självförsöjande. Då kan det kosta försäkringsbolaget VÄLDIGT mycket pengar om de skadas.

Har man råd så kan man ha hästen oförsäkrad, mer än 100 000 är det väl få försäkringsbolag som ersätter ändå.

Jag betalar över 5000 om året för min hund - hade jag haft sådär 100 000 över hade jag struntat i försäkringen. På åtta år har han bara kostat några tusen i veterinärvård, alltså har jag då nästan betalt vad de max ersätter.

:mad: Visst lever ett barn längre än en häst och blir självförsörjande längre fram i livet...men en häst blir inte självförsörjande.
 
Sv: oförsäkrad häst

Försäkring för mig är självklart...
...låter ni era barn gå oförsäkrade...
...är ju typ samma sak att jämföra med.

Känner faktiskt ingen som har försäkring till sina barn.Sverige har ändå gratis eller billig sjukvård, det är inte som i USA.
 
Sv: oförsäkrad häst

För det första har jag inga barn.

För det andra känner jag inte många som har sina barn försäkrade.

För det tredje så har man i Sverige väldigt liten utdelning på sjukvårdsförsäkring då vi har en sjukvård som inte betalas ur egen ficka vid sjuktillfället.

VAD spelar det för roll om veterinären betalas ur MIN plånbok eller från försäkringsbolagets konto?

För inte är du väl så strikt ekonomiskt sniken att du syftade på livbeloppet?!
 
Sv: oförsäkrad häst

Jag har mina barn försäkrade.
För att få ut extra ersättning om de blir sjuka..så jag kan vara hemma med dem..

Har även mina hästar försäkrade.. Hur många av er har eg. råd att betala dyra operationer för era djur?
Jag har det inte iaf..det ska gudarna veta..
 
Sv: oförsäkrad häst

Jag har mina barn försäkrade av två anledningar.

1. Dör de så täcker försäkringen begravningskostnader - tänk vad hemskt att först förlora barnet och sen inte kunna begrava det ordentligt pga kostnaderna.

2. Blir det kroniskt sjukt eller handikappat så att arbetsförmågan går ner så får de en högre levnadsstandard tack vare försäkringen. Utan försäkring skulle de få leva på existensminimum.

Att den ersätter vid mindre olyckor och sjukdomar ser jag som bonus.

Ja även katten är försäkrad. Där lärde jag mig den hårda vägen. Oförsäkrade katten åkte på livmoderinflamation. Dyrt vart det.

Den dagen jag skaffar häst kommer även den vetvårdsförsäkras.
 
Sv: oförsäkrad häst

ja, sålänge del av livförsäkringen inte är utbetalad, dvs att hästen är triangelmärkt..

icke triangelmärkta hästar får tävlas, med eller utan försäkring..

Nej han är inte triangelmärkt , tack för du håller dig till frågan :rofl:
men det är intressant och roande att läsa alla inlägg
 
Sv: oförsäkrad häst

Istället för att vara helt oförsäkrad så kan man ju åtminstone teckna en olycksfallsförsäkring. Den täcker vid olyckor och kostar ca 120-200:- om året. Har man råd att ha häst har man råd med den lilla summan.

/M

250 kr för hela familjen ;);)
 
Sv: oförsäkrad häst

Hur många av er har eg. råd att betala dyra operationer för era djur?

Jag har redan tidigare angivit att jag inte har några problem att betala ur egen plånbok, jag vet inte var du vill komma genom att ifrågasätta min ekonomi?

I det försäkringsbolag jag tidigare haft är ersättningen dubbel veterinärvård LÄGRE än tillgångarna på veterinärkostnadskontot jag har.
 
Sv: oförsäkrad häst

KL

Jag har behov av att ha full veterinärvård eftersom jag inte är säker på att jag kan betala en dyr operation ur egen ficka "bara sådär", däremot har jag ingen vidare livförsäkring. Istället sparar jag de pengarna på "hästkontot". Då har jag både pengar till en ny häst om olyckan skulle vara framme, alternativt har jag både pengarna OCH hästen :d
 
Sv: oförsäkrad häst

mm jag kan säga så här. när mamma flyttade in hos min (nya) pappa så hade han en hund. 12 år gammal som inte var försäkrad. när vi flyttade in så sa mamma att han ska försäkras om i fall att de händer nått. han försäkrades för tror de va 20.000 liv. å 3 månader efter vipps blev hunden dålig å fick åka till sjukan å allt gick på 18.000 + att hans liv ej gick att rädda då han fått canser i hela kroppen. altså. där hade vi fått punga ut 18.000 om han ej var försäkrad men nu var han ju de å då behövde vi bara betala självrisken + 10% på beloppet altså 1800 kr. jag säger tack gode gud för försäkringar =)

Har alla mina pållar försäkrade där e dock 2 som bara har veterinär vård ej liv eftersom dom är långt över 20 så vill ej försäkrings bolagn ha dom liv försäkrade. jag tror jag betalar lite mer 300 kr/mån för alla mina 3 hästar. å de e det värt
Fast hade du haft 100 000 över så hade det itne varit något problem. :angel:

Jag har inte 100 000 över och säger som du "tack gode gud för försäkring" men har man pengar så kan försäkring vara onödigt. För 5000x12 år hade täckt de kostnaderna.

Förresten har du nog missuppfattat din eran hunds försäkring. Det finns inte ett enda bolag som skulle livsförskra en 12 år gammal hund för 20 000. Möjligvis veterinärvårdförsäkra.
 
Sv: oförsäkrad häst

:mad: Visst lever ett barn längre än en häst och blir självförsörjande längre fram i livet...men en häst blir inte självförsörjande.

Exakt. Försäkringen kan i värsta fall få hjälpa till och försörja barnet livet ut.
Det gör inte en häsförsäkring. Alltså är det få hästförsäkringar som kommer upp i samma belopp som en männiksoförsäkring.
 
Sv: oförsäkrad häst

ja det var de jag menade vi kunde bara veterinärvårds försäkra eftersom han var över 10 år gammal. dom vill ej ge liv försäkring till gamls adjur.
 
Sv: oförsäkrad häst

Har även mina hästar försäkrade.. Hur många av er har eg. råd att betala dyra operationer för era djur?
Jag har det inte iaf..det ska gudarna veta..

Jag har faktiskt såpass mkt pengar att det täcker ett års maxbelopp på vad försäkringen betalar ut (agira extra allt -deras bästa försäkring) men det skulle tömma mitt sparkonto. Alltså HAR jag hunden försäkrad.
MEN hade jag TILLRÄCKLIGT med pengar så att jag hade tex 100 000 på veterinärkontot så hade jag INTE försäkrat hunden. Det hade helt enkelt inte varit värt det ekonomiskt.

Det är så krasst som så att det ibland är billigare att vara rik än att vara fattig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 813
Senast: SiZo
·
Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
24
· Visningar
1 785
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp