Bukefalos 28 år!

oförsäkrad häst

Sv: oförsäkrad häst

Känner faktiskt ingen som har försäkring till sina barn.Sverige har ändå gratis eller billig sjukvård, det är inte som i USA.

min mamma har försäkrat mig till 8 miljoner... hon betalar det fortfarande trots att jag har flyttat hemifrån, men det beror på att jag har en sjukdom som de håller på att sätta diagnos på, så hon vill inte säga upp den innan allt är klart :D

men annars... jag som har ärftliga sjudommar i släkten är det viktigt att vara försäkrad... men tänk på att man kan få ut försäkringspengar om man får ett litet ärr nånstans eller nåt sånt oxå... en "kompis" fick 5000 för ett pytte pytte litet ärr...
 
Sv: oförsäkrad häst

Känner faktiskt ingen som har försäkring till sina barn.Sverige har ändå gratis eller billig sjukvård, det är inte som i USA.

Fördelen är att skadar sig barnet så att den blir invaliderserad så får det ökad ersättning - det kan göra stor skillnad istället för att bara få det grundläggande ersättning resten av livet. Man kan få plastikoperationer även för ärr som inte är så allvarliga att sjukvåden åtgärdar det osv
 
Sv: oförsäkrad häst

Att eftersom min häst är mitt barn...så låter jag inte den gå oförsäkrad....:D

Jag förstår fortfarande inte. Varför är det bättre/finare att pengarna kommer från försäkringsbolaget än från den egna plånboken. Jag fattar faktiskt inte.
 
Sv: oförsäkrad häst

Då vissa ifråga satt så skriver jag lite mera.
Jag har en halvblodsvalack på 11år. Jag köpte honom som 5 åring och då kostade hans försäkring lite drygt 6000kr om året. Ett år hade jag honom försäkrad så, sen sänkte jag livbeloppet har har nu bara vetrinärvården och betalar straxt över 3000kr om året. Under 4 år så har vi fått ut 4000kr på försäkringen(hältutredning, var en hovböld).
Så nu har jag betalat in 21000kr i premie.....
När jag har en buffert på 60 000kr till vet vård så kommer jag att sluta betala premien och istället betala räkningarna om jag behöver veterinär hjälp.


Givietvis så betalar vi(alla försäkringstgare) in mera pengar till bolagen än vi får tillbaka, annars skulle det ju inte finnas försäkringsbolag.
 
Sv: oförsäkrad häst

Jag har redan tidigare angivit att jag inte har några problem att betala ur egen plånbok, jag vet inte var du vill komma genom att ifrågasätta min ekonomi?

I det försäkringsbolag jag tidigare haft är ersättningen dubbel veterinärvård LÄGRE än tillgångarna på veterinärkostnadskontot jag har.

Jag skrev ER vilket är plural och står för fler än 1.
 
Sv: oförsäkrad häst

Vad skiljer då MINA pengar från FÖRSÄKRINGSBOLAGETS pengar? Varför är det så oförsvarligt att ha hästen oförsäkrad?
 
Sv: oförsäkrad häst

Vad skiljer då MINA pengar från FÖRSÄKRINGSBOLAGETS pengar? Varför är det så oförsvarligt att ha hästen oförsäkrad?

I ditt fall är det inte oförsvarligt. I de fall där folk inte har råd att hosta upp pengar för livräddande kirurgi så är det oförsvarligt (typ jag)
Har inte sagt att folk inte får ha sina hästar oförsäkrade, tycker tillochmed att det är BRA.. försäkringsbolagen tjänar nog på oss andra fattiga stackare...
 
Sv: oförsäkrad häst

Jag förstår fortfarande inte. Varför är det bättre/finare att pengarna kommer från försäkringsbolaget än från den egna plånboken. Jag fattar faktiskt inte.

Har aldrig sagt att det är finare eller bättre att betala från försäkringsbolaget än från den egna plånboken.
Menar bara det är självklart för mig att ha hästen försäkrad. :D
 
Sv: oförsäkrad häst

För mig personligen spelar det faktiskt roll för iom om man bestämmer för att tävla så kommer man att utsätta sig för fler "riskmoment" + att man antagligen tränar mer om man ska tävla, dessa saker gör att risken att det händer något är i mina ögon större än om man håller sig enbart på hemmaplan i typ skogen....
 
Sv: oförsäkrad häst

varför är hästen oförsäkrad?

Det har jag full förståelse för. Enda anledningen till att mina hästar är försäkrade är att jag kanske ska sälja dem en dag, och då vill jag ha det skyddet. Halvblodet (egen uppfödning) har ett skydd mot dolda fel i och med att hon är försäkrad från födseln (obrutet) i samma bolag, men ponnyn kommer vi nog att ta ur. Jag har aldrig, ens under mitt enda skadedrabbade år, kommit upp i ersättning för mer än jag betalat i premie det året. Jag har råd att behandla mina hästar, men jag skulle trots det inte buköppna en häst. Det enda som skulle få mig att göra ett sådant ingrepp skulle vara att försäkringsbolaget kräver det. Allt lidande är inte motiverat bara för att man har råd att utsätta hästen för det.

Jag har förresten också råd att förlora en häst. Visst är det en summa pengar som ska ut när den köps in, men på några år har hästen ätit och skitit upp sitt värde i foder och strö.
 
Sv: oförsäkrad häst

efter att pållen uppnått en viss ålder kan man inte heller försäkra den... 15år har jug fått veta. kul med min ögonsten som är 18..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 752
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 042
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 312
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 456
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp