Ofrivillig viktnedgång

movi

Trådstartare
För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg.

Efter 2 mån började jag jobba min ord. tid, 5 tim/dag.

Jobbade 2 mån, kroknade, visade kraftig B12-brist. Medicinerar nu.

Idag väger jag 56,6, alltså gått ner nästan 7kg utan att ändra på något i kosten, äter även både godis/fika dagligen.
Har även gått tillbaks och tittat på hur mycket jag rör mig per dag. Ligger ungefär lika ett par år tillbaks.

Jag har gjort gastroskopi, såg fint ut. Tog en hel mängd nya prover förra veckan, allt låg inom referensramarna.

Läkaren tror det beror på stress/inre oro (hela tumören gick ej att ta bort, så jag har en liten kvar).

Går man ner i vikt av stress/oro?
Ska man fråga om man får även göra en koloskopi?
Det är inte kul att "rasa" i vikt, kläderna hänger ju som trasor, och man kan ju inte förnya garderoben hela tiden.

Vissa dagar är det full energi, och vissa dagar känner man sig helt slut i kropp och knopp och tar sig inte för nånting.

Förslag?
 
För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg.

Efter 2 mån började jag jobba min ord. tid, 5 tim/dag.

Jobbade 2 mån, kroknade, visade kraftig B12-brist. Medicinerar nu.

Idag väger jag 56,6, alltså gått ner nästan 7kg utan att ändra på något i kosten, äter även både godis/fika dagligen.
Har även gått tillbaks och tittat på hur mycket jag rör mig per dag. Ligger ungefär lika ett par år tillbaks.

Jag har gjort gastroskopi, såg fint ut. Tog en hel mängd nya prover förra veckan, allt låg inom referensramarna.

Läkaren tror det beror på stress/inre oro (hela tumören gick ej att ta bort, så jag har en liten kvar).

Går man ner i vikt av stress/oro?
Ska man fråga om man får även göra en koloskopi?
Det är inte kul att "rasa" i vikt, kläderna hänger ju som trasor, och man kan ju inte förnya garderoben hela tiden.

Vissa dagar är det full energi, och vissa dagar känner man sig helt slut i kropp och knopp och tar sig inte för nånting.

Förslag?

Jag droppade ner till ca 48 kg pga stress och ångest för ett par år sedan. När jag började må bättre så fick jag tillbaka lite vikt.
 
Jag droppade ner till ca 48 kg pga stress och ångest för ett par år sedan. När jag började må bättre så fick jag tillbaka lite vikt.
Är det för att kroppen typ går på högvarv? Eller åt du även mindre?

Jag lider ju av hjärntrötthet, och kan bli sittandes i soffan och bara glo in i dimman vissa dagar men jag jobbar och tar mina promenader, medan vissa dagar är jag som en speedad duracellkanin. Men jag äter lika mycket båda gångerna.
 
Vad tänker du själv om läkarens syn på orsaken? Kan det stämma, dvs har du stress/oro (vilket ju låter rimligt givet påfrestningen)? Det låter som det där duracellkaninläget kostar energi för kroppen i alla fall.

Jag har gått ner en hel del pga sjukdom (knappt 20 kg och har nu lite undervikt). Dels tar ju läkande energi av kroppen, dels tar ju kroppsfunktioner mer energi om de är struliga, dels upplever jag det svårt att få i mig pga ingen aptit och illamående. Kan du be om en dietistkontakt? Den kan säkert bena ut med dig vilka faktorer som påverkar.

Förstår inte helt om du vill ha förslag på hur du kan behålla din vikt och ev lägga på dig, men om det är så:
Extra fett på allt. Jag äter crème fraîche istället för fil, mixar in flera matskedar bra fett i soppa (det blir jättekrämigt och gott), grädde i såser som brukar redas m mjölk.
Superenkla näringstäta mellanmål: Perfekt hjärntrötthet + ingen aptit-mellis är en dadel med någon matsked ghee eller några matskedar crème fraîche. Både fett som mättar länge och socker som ger energi snabbt. Samt minimal arbetsinsats.

Det där trött, men speedad-stadiet tar sjukt mycket energi. För mig är det en signal att jag behöver vila för att inte krascha. Det är som trötthet maskerad av stresspåslag.
 
Det tar TIIIID för kroppen att hämta sig fullkomligt efter en så sådan operation!
Jag har en bekant som gjort en liknande operation och fick veta att hon kunde räkna med fem års "konvalescens" innan hjärntröttheten började försvinna helt!
Säger som manda - kan du ta hjälp av dietist på sjukhuset?
Försök äta näringstät mat med bra fett; russin, nötter och mörk choklad är ju bra "godis" t.ex.
 
Svarar er alla

Läkaren har säkert rätt att det är stress/oro, det är nog bara jag som har svårt att ta det till mig, har mått så himla bra från dag ett efter op, och nu, typ 11 mån efter op ska man börja känna sig "sliten".
Ska ta till mig tipsen om vad jag kan äta och i alla fall se om vikten stannar, eller kanske gå upp lite. Blir det inte bättre så får det bli dietist.
Har en läkarkontakt som jag kan höra av mig till, han pratade även sjukskrivning för att kroppen ska komma ikapp. Han sa"det är ingen liten operation du gjort, det tar tid att läka och du har ev en strålningsbehandling framför dig på resterande tumör. "
 
Är det för att kroppen typ går på högvarv? Eller åt du även mindre?

Jag lider ju av hjärntrötthet, och kan bli sittandes i soffan och bara glo in i dimman vissa dagar men jag jobbar och tar mina promenader, medan vissa dagar är jag som en speedad duracellkanin. Men jag äter lika mycket båda gångerna.
Upplevede att kroppen går på högvarv och att jag kände mig utmattad rätt ofta. Åt ungefär samma sak som innan.
 
Svarar er alla

Läkaren har säkert rätt att det är stress/oro, det är nog bara jag som har svårt att ta det till mig, har mått så himla bra från dag ett efter op, och nu, typ 11 mån efter op ska man börja känna sig "sliten".
Ska ta till mig tipsen om vad jag kan äta och i alla fall se om vikten stannar, eller kanske gå upp lite. Blir det inte bättre så får det bli dietist.
Har en läkarkontakt som jag kan höra av mig till, han pratade även sjukskrivning för att kroppen ska komma ikapp. Han sa"det är ingen liten operation du gjort, det tar tid att läka och du har ev en strålningsbehandling framför dig på resterande tumör. "
Jag har varit "mullig" hela livet. Utom ett par perioder.
Dels när det var som värst med exet och jag ville lämna honom.
Nu senast efter min njurtransplantation så åt jag som en häst men vägde jättelite -för att vara jag. Tro det vaf lika efter cancer op. Men sen fick jag massor av kortison och svällde upp

När kroppen eller det mentala har mycket att läka - kroppen är i stress - så förbrukar man mer näring.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 411
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp