Det går visst att öppna tårkanal på häst. Man spolar på klinik. Jag har varit med på det ingreppet flera gånger.Alltså slutsats det går tydligen inte att öppna tårkanalen det är därför hästens öga kan gegga från och till behöver daglig skötsel av ögat och en flugmask med bra utrymme för ögonen och uvskydd då den kisar av solljus.
En häst som kisar av solljus gör det inte för en tilltäppt tårkanal. Den kisar för att det är obehag. Det låter som att du borde åka till en klinik med din häst men du känns oerhört skeptiskt till veterinärvård överlag vad jag kan läsa mig till. Det är oerhört logiskt att hästen sattes på en antibiotika kur som den gjordes. Det finns många symtom från ögat som kan eskalera snabbt, många är smärtsamma, där är upp till ägaren och veterinären att läsa av hästen rätt här. Veterinärer brukar vara duktiga på det. Om du inte har koll på det så googla painface häst. I värsta fall står du och får operera bort ögat med allt vad det innebär för att du väntade. Man kan vänta med en hel del men aldrig ögon.