Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har pratat med veterinären och sagt att varet kom tillbaka efter att vi slutade med ögondropparna och så frågade jag ska det vara mer ögondroppar och fick då till svar att det kan vara lika effektivt med koksalt om felet bara är i tårkanalen.
Alltså har du fortfarande inte haft ute en veterinär som undersökt hästen. :banghead: :rage:

Jag har gjort precis varenda sak veterinären sagt till mig att göra inte jag själv som bestämt något om vare sig veterinärbesök, telefonkontakt eller annat.
Om mina hästar behöver vård så ringer jag ut veterinären för att undersöka dem. JAG ringer ut dem. Förstår inte hur mycket underligheter det är i den här tråden, har du ens en häst?

Det gick inte att spola tårkanalen, det skrivs ut recept utan att det tas några prover, problemet kvarstår med den igensatta tårkanalen och varet återkommer enligt dig men veterinären bestämmer, för du har uppenbarligen inget som helst ansvar. Veterinären bestämmer om du ska ha telefonkontakt, veterinären bestämmer om den ska komma ut och veterinären bestämmer att det räcker med ögondroppar om felet bara beror på tårkanalen.

Jag tycker det är alldeles för mycket om och inget som helst ansvar i den här tråden. :down:

Om mina hästar behöver vård så ringer jag ut veterinären för att undersöka dem. JAG ringer ut dem. Förstår inte hur mycket underligheter det är i den här tråden, har du ens en häst?

Det gick inte att spola tårkanalen, det skrivs ut recept utan att det tas några prover, problemet kvarstår med den igensatta tårkanalen och varet återkommer enligt dig men veterinären bestämmer, för du har uppenbarligen inget som helst ansvar. Veterinären bestämmer om du ska ha telefonkontakt, veterinären bestämmer om den ska komma ut och veterinären bestämmer att det räcker med ögondroppar om felet bara beror på tårkanalen.

Jag tycker det är alldeles för mycket om och inget som helst ansvar i den här tråden. :down:
Ja alltså vad menar du? Att jag ska bestämma över veterinären vilka undersökningar han/hon ska ordinera?

Det går ju att föreslå saker för veterinärer också.
T.ex fråga om ni borde göra en bakterieodling, om hästen borde tas in till kliniken för noggrannare undersökningar osv.
Få en handlingsplan att om inte det ena hjälper så gör ni sak X, hjälper inte det heller gör ni sak Y.

Något fel är det ju om problemet återkommer så fort behandlingen tar slut.

Gick bättre med ögondroppar tycker jag att få in i ögat då det inte var lika halt runt ögat troligen som att hålla på med salva etc då ögat ska hållas upp. Undrar över såna koksaltflaskor man köper på apoteket dom ska brytas och har sen en liten öppning men ingen kork. Är vätskan fortfarande steril då?
Jag använder en ren fingertopp när jag ger salva i min hästs öga (han har kronisk keratit, så han får salva varje dag och är också en mästare på att knipa). Jag tar lite salva på pekfingrets fingertopp, ger hästen en morotsbit att tugga på, håller med ena handen i grimman (man kan ställa sig på grimskaftet också), handen med salvan på fingertoppen öppnar jag ögat med (långfingret pressar upp övre ögonlocket och tummen det nedre). Det räcker att man bara lyckas öppna en liten bit, så att insidan av det nedre ögonlocket syns, och så "skrapar" man av salvan med hjälp av det nedre ögonlockets kant. Har man gjort detta ett gäng gånger så lär sig hästen att det inte gör ont eller är så obehagligt. Ha inte bråttom utan stå gärna med hästens öga öppnat några extra sekunder så slappnar den av lite grann också.

Det finns några rätt bra filmer på youtube som man kan titta på också. De som är på engelska är bäst tycker jag :) Den här t ex.

Varet har minskat är nästan helt borta vet inte nu om jag borde försöka spola tårkanalen ännu en gång eller låta det vara enligt veterinär får jag göra hur jag vill.

Alltså jag vet inte men om tvätta med koksalt var det ända man behövde göra var det ju verkligen onödigt att lägga mycket pengar på diverse antibiotikadroppar, salvor och kanalöppningar som inte hjälpte. Snopet.

Alltså jag vet inte men om tvätta med koksalt var det ända man behövde göra var det ju verkligen onödigt att lägga mycket pengar på diverse antibiotikadroppar, salvor och kanalöppningar som inte hjälpte. Snopet.
Fast det har du ju ingen aning om. Utan antibiotika kanske hästen varit mycket sämre eller blind nu. Att det räckte med kosalt på slutet säger inget.

Fast antagligen så hjälpte antibiotikan, grejen med antibiotika är ju att det inte är bra att behandla för mycket med det och det kan vara därför som veterinären rekommenderar att spola ögat med koksalt när symptomen minskade.

Sen är det ju inte säkert att saker och ting läker ut helt under antibiotikakuren, huvudsaken är att det som orsakade problemet är borta och sen kan läkningstiden ändå ta lite längre tid.

Kommer det tillbaka får du nog göra en grundligare undersökning och se vad det beror på.

Fortfarande fundersam över tårkanalen enligt veterinären var det den som var problemet men hur veta nu då om den öppnats eller fortfarande är stängd

Fortfarande fundersam över tårkanalen enligt veterinären var det den som var problemet men hur veta nu då om den öppnats eller fortfarande är stängd
Det lär du väl märka, om symptom kommer tillbaka. Då åker du helt enkelt in till en klinik så att dom kan kolla igenom ögat ordentligt. Om veterinären misstänker fel på tårkanalen så hade jag nog oavsett faktiskt bokat ett klinikbesök så inte ögat tar mer skada än vad det kanske har gjort.

Det lär du väl märka, om symptom kommer tillbaka. Då åker du helt enkelt in till en klinik så att dom kan kolla igenom ögat ordentligt. Om veterinären misstänker fel på tårkanalen så hade jag nog oavsett faktiskt bokat ett klinikbesök så inte ögat tar mer skada än vad det kanske har gjort.
Enligt veterinären så kan hästen leva med stängd tårkanal eller att man skulle försöka öppna igen eller åka till klinik helt valfritt enligt henne men nu då ögat blivit så pass bra vet jag inte ens om det är ett alternativ att öppna den i nuläget eller om den kan ha öppnats själv då inflammationen gått ner.

Enligt veterinären så kan hästen leva med stängd tårkanal eller att man skulle försöka öppna igen eller åka till klinik helt valfritt enligt henne men nu då ögat blivit så pass bra vet jag inte ens om det är ett alternativ att öppna den i nuläget eller om den kan ha öppnats själv då inflammationen gått ner.
Som sagt så länge hästen är symptomfri behöver du inte göra någonting. Får den symptom igen så åk till klinik så du får ordentlig hjälp. Är du orolig trots att den är symptomfri och vill veta hur det är med tårkanalen så åk till klinik

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat