Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså slutsats det går tydligen inte att öppna tårkanalen det är därför hästens öga kan gegga från och till behöver daglig skötsel av ögat och en flugmask med bra utrymme för ögonen och uvskydd då den kisar av solljus.
Det går visst att öppna tårkanal på häst. Man spolar på klinik. Jag har varit med på det ingreppet flera gånger.
En häst som kisar av solljus gör det inte för en tilltäppt tårkanal. Den kisar för att det är obehag. Det låter som att du borde åka till en klinik med din häst men du känns oerhört skeptiskt till veterinärvård överlag vad jag kan läsa mig till. Det är oerhört logiskt att hästen sattes på en antibiotika kur som den gjordes. Det finns många symtom från ögat som kan eskalera snabbt, många är smärtsamma, där är upp till ägaren och veterinären att läsa av hästen rätt här. Veterinärer brukar vara duktiga på det. Om du inte har koll på det så googla painface häst. I värsta fall står du och får operera bort ögat med allt vad det innebär för att du väntade. Man kan vänta med en hel del men aldrig ögon.

Det går visst att öppna tårkanal på häst. Man spolar på klinik. Jag har varit med på det ingreppet flera gånger.
En häst som kisar av solljus gör det inte för en tilltäppt tårkanal. Den kisar för att det är obehag. Det låter som att du borde åka till en klinik med din häst men du känns oerhört skeptiskt till veterinärvård överlag vad jag kan läsa mig till. Det är oerhört logiskt att hästen sattes på en antibiotika kur som den gjordes. Det finns många symtom från ögat som kan eskalera snabbt, många är smärtsamma, där är upp till ägaren och veterinären att läsa av hästen rätt här. Veterinärer brukar vara duktiga på det. Om du inte har koll på det så googla painface häst. I värsta fall står du och får operera bort ögat med allt vad det innebär för att du väntade. Man kan vänta med en hel del men aldrig ögon.
Enligt veterinär igår ska det inte provas öppnas mer utan användas flughuva koksaltsköljning och receptfria ögondroppar för att hjälpa hästen med ögat då tårkanalen är stängd varför säger veterinären så till mig menar du?

Enligt veterinär igår ska det inte provas öppnas mer utan användas flughuva koksaltsköljning och receptfria ögondroppar för att hjälpa hästen med ögat då tårkanalen är stängd varför säger veterinären så till mig menar du?
Du behöver åka till en klinik eller byta veterinär. Det finns ju en orsak till allt det här, om problemet är tårkanalen så är frågan varför? har den en tumör? Bihåleinflammation? problem med tänderna med käkinfektion som följd? Jag har sett all dom tre scenarion när jag arbetade på klinik. I flera fall fick ögonen tas bort. ibland blev det op, ibland spolning av bihålor, ibland lyckades man på klinik där man har bättre förutsättningar att öppna upp och spola tårkanalerna och hästarna blev till slut bra.
Har du en försäkring på hästen eller är det där skon klämmer?

Nä har ingen försäkring men är orsaken inte då långvarig ögoninflammation till den stängda kanalen så har jag förstått saken. Förstod också att hästen kan leva ett långt och bra liv med stängd tårkanal men ögat behöver extra skötsel.

Det är lite svårt att förstå varför du fortsätter skriva här. Alla kommer ge dig rådet att åka till klinik, men du vill inte. Kan du inte kontakta en annan veterinär, eventuellt på distans/videomöte om du har svårt att få ut någon annan än den du redan rådfrågat?

Det kommer inte bli billigare att lösa det på sikt, försäkring eller ej.

Det är lite svårt att förstå varför du fortsätter skriva här. Alla kommer ge dig rådet att åka till klinik, men du vill inte. Kan du inte kontakta en annan veterinär, eventuellt på distans/videomöte om du har svårt att få ut någon annan än den du redan rådfrågat?

Det kommer inte bli billigare att lösa det på sikt, försäkring eller ej.
Men enligt undersökningen igår behövs ju inga fler undersökningar och det går inte att lösa till 100 procent. Utan det ska användas flughuva och ögontvätt-, droppar.

Nä har ingen försäkring men är orsaken inte då långvarig ögoninflammation till den stängda kanalen så har jag förstått saken. Förstod också att hästen kan leva ett långt och bra liv med stängd tårkanal men ögat behöver extra skötsel.
Varför behöver hästen skydd mot UV om den ”bara” har en igensatt tårkanal?

Veterinären sa faktiskt aldrig UV men flughuva med bra utrymme för ögonen åtminstone
Jag förstår. Vad sa veterinären om att hästen kisar i solljus då? Det är det som bekymrar mig mest i det du beskriver. En igensatt tårkanal kan ge rinnigt öga absolut. Men det ska inte ge känslighet mot sol. Kisar den tyder det på att det fortfarande finns inflammation/irritation/skada i ögat.

En av hästarna i stallet har trånga tårkanaler pga ålder. Den hästens ögon rinner i princip hela tiden. Men absolut ingen känslighet för solljus eller kisar eller något.

Vet inte riktigt sa till veterinären den brukar kisa i solljus och att ögat börjat vara utan gegga flera dagar nu och att det då brukar komma lite grön eller genomskinlig gegga. Nu efter veterinärens undersökning av ögat då hon färgat hornhinnan efter sår flyter det igen mer vitt i ögat så verkar inte som ögat gillade den undersökningen. Jag skulle bara använda flughuva koksalt och bepanthen. Blir dock inte klok på hur jag får bepanthen att hamna innanför ögonlocket då flaskan har väldigt kort öppning där man trycker ut droppen.

Vet inte riktigt sa till veterinären den brukar kisa i solljus och att ögat börjat vara utan gegga flera dagar nu och att det då brukar komma lite grön eller genomskinlig gegga. Nu efter veterinärens undersökning av ögat då hon färgat hornhinnan efter sår flyter det igen mer vitt i ögat så verkar inte som ögat gillade den undersökningen. Jag skulle bara använda flughuva koksalt och bepanthen. Blir dock inte klok på hur jag får bepanthen att hamna innanför ögonlocket då flaskan har väldigt kort öppning där man trycker ut droppen.
Men kan du inte åtminstone ringa någon av de många videorådgivningstjänster som finns? Om du inte vill ringa veterinären och säga "jag förstår inte hur du menar att jag ska göra med bepanthen och det flyter i ögat igen".

Men kan du inte åtminstone ringa någon av de många videorådgivningstjänster som finns? Om du inte vill ringa veterinären och säga "jag förstår inte hur du menar att jag ska göra med bepanthen och det flyter i ögat igen".
Flyter runt gör det väl pga ingen tårkanal och måste tas bort för att inte skada ögat och bepanthenet måste man väl komma på nån teknik med förhoppningsvis

Nån som har erfarenhet av Aptus sentrx? Den kanske är lättare att använda än bepanthen.
Jag hoppas du menar bepanthen ögondroppar här och inte salva?

Det verkar ju inte som att du har hittat rätt teknik till ge medicinerna korrekt. Om du googlar på youtube kan det komma upp några filmer som visar hur man ska göra enklast. Sen är en del hästar väldigt svåra så man måste vara två så det blir rätt gjort. Finns det någon i stallet där du är som kanske kan hjälpa dig?
Annars är det veterinäre som ska visa dig utförligt hur man ska göra. Jag råder dig igen att byta veterinär. Alt ringer du till en klinik och rådfrågar, säg hur gammal hästen är och att det inte finns någon försäkring på den, då brukar dom hålla kostnaderna nere lite extra.

Senast ändrad:
Det är samma teknik för att få i oavsett vilket medel. Jag gav ju droppar och salvor två gånger per dag i månader och det är tyvärr tekniken som är avgörande. Inte om det är vätska/gel/salva.
Ja såklart men den flaskan för djur har längre spets på flaskan vilket kan förenkla det hela då man ju ska droppa innanför ögonlocket och hålla flaskan ovanför ögat vilket är svårt om flaskan är helt flat utan spets

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat