Bukefalos 28 år!

Ohal pälsglans?

Account

Trådstartare
Finns det någon pälsglans som reder ut utan att det blir halt? Behöver ha till manen, men vill inte riskera hala tyglar :nailbiting:
 
Nej det tror jag inte. Själva grejen med glansspray är ju att det blir halt så att man och svans inte trasslar. Däremot har jag aldrig råkat ut för hala tyglar och då har min häst ändå mycket och lång man. Jag sprayar det första jag gör, låter det verka någon minut, borstar igenom och när hästen är ryktad, sadlad och tränsad så har glanssprayen torkat och kladdar inte av sig.
 
Nej det tror jag inte. Själva grejen med glansspray är ju att det blir halt så att man och svans inte trasslar. Däremot har jag aldrig råkat ut för hala tyglar och då har min häst ändå mycket och lång man. Jag sprayar det första jag gör, låter det verka någon minut, borstar igenom och när hästen är ryktad, sadlad och tränsad så har glanssprayen torkat och kladdar inte av sig.

Den jag har (Sjöbogården?) är halkig i flera dagar, tar man först i manen o sen i tyglarna är det halt.
 
Den jag har (Sjöbogården?) är halkig i flera dagar, tar man först i manen o sen i tyglarna är det halt.

Oj! Visst blir manen silkig men grejerna blir inte hala! Inte på någon av mina hästar. Jag hade den från sjöbogården tidigare men hade aldrig problem med det. Hur mycket sprejar du och hur ofta? Båda mina har man på bägge sidor, den ena kanske 3 dm lång? (Har inte mätt men den täcker halsen.) På den ena hästen och något kortare på den andra. Manen är tjock, 5-6 cm på vardera sidan på den ena och 4-5 cm på den andra. På hästen med längst och tjockast man sprayar jag två-tre gånger på varje sida och på den andra max två gånger. Jag sprayar max en gång i veckan, oftast mer sällan.
 
Glansen kommer väl av att hårfjällen slätas ut. Det vill säga......det blir halt.

Därför är mattande spray till hår också volymhöjande och håret blir strävare.
 
Glansen kommer väl av att hårfjällen slätas ut. Det vill säga......det blir halt.

Därför är mattande spray till hår också volymhöjande och håret blir strävare.


Jo självklart, men finns det ingen sort som inte sprider sig?
Vill kunna reda ut manen ena dan o rida den andra, det går inte med sorten jag har nu. Och får man det på händerna blir allt man tar i halt
 
jag har inte hittat en ohal spray

till mina långmanade hästar har jag skött manen utan glansspray eller ridit med fläta. Handtvätt mellan manpyssel och ridning.
 
Jag avskyr när allt blir halkigt och eländigt, avskyr känslan på händerna, avskyr när alla saker blir halkiga (min medryttare älskar pälsglans.)
Har hittat två sorter som jag kan acceptera, det är Renons spray och en gele som är väldigt dryg och trevlig att ha att göra med, hittar tyvärr inte namnet på den just nu. Kan kolla i stallet imorgon om jag kommer ihåg.
Visst blir det lite halt även av dom men det är förhållandevis lite.
 
Jo självklart, men finns det ingen sort som inte sprider sig?
Vill kunna reda ut manen ena dan o rida den andra, det går inte med sorten jag har nu. Och får man det på händerna blir allt man tar i halt

Det skulle vara det som @SkorpSmulan skriver, en gelé. Den flyger ju inte i luften och landar någon annanstans utan håller sig där man applicerar den. Såvida man inte har kvar det på händerna och börjar klappa hästen över hela kroppen.
 
har TIB vilket är :love: reder ut allt direkt :).
men det blir ju lätt halkigt, speciellt på handskarna om man tar i det. så till manen (de få gånger jag använder det på manen) så sprayar jag bara på borsten. gör det dagen innan tävling t ex då vi inte ska ha knoppar.

är det för att reda ut en monster man så dränker jag manen och låter det verka en bra stund, skär av de värsta tovorna och tunnar av, och sist borstar jag ut. men då så får man leva med att det blir halt om tyglarna :p.
 
Blir inte olja flottigt?

Nej då har man tagit för mycket. Men kokosolja (eller oljor överhuvudtaget) är väldigt svåra att få bra i nordiskt människohår, däremot superbra till grövre hår ex indiskt eller afrikanskt. Eller tagel :)!

Jag använder det på min nordsvensk, värmer det i mina händer och stryker ut/grovkammar med fingrarna kanske 1 gång i månaden. Det räcker utmärkt, jämfört med förut när jag sprayade och sprayade och sprayade och det blev aldrig riktigt bra.'

Eftersom det är i kakform i temperaturer under 30+ så är risken väldigt liten att du tar för mycket om du använder dig av "gnugga-ut-i-händerna-först"-metoden. Men kör du rapsolja som du öser på / sprayar på kan det nog lätt bli alldelens för mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Har införskaffat mig en hårfager häst. Jag skulle vilja ha tips på hur man underhåller denna så bra som möjligt för att den ska bli...
Svar
17
· Visningar
1 326
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
655
Senast: bettysmatte
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp