Ohyra på citronträd!!!

Mimsan

Trådstartare
Jag har ett jättefint citronträd som just nu är översållat av blommor, men så upptäckte jag att vartenda blad är alldeles svartprickigt. Som om någon stått med nål och svart tusch. Spinn, kanske?

Löss kan jag hantera med såpa och t-sprit, men vad gör man med sån här ohyra?
 
Sv: Ohyra på citronträd!!!

Spinn är det nog inte, då ser det ut som om det är spindelväv vid bladfästena, och i den är det en massa yttepyttesmå ljusgröna djur. Växten tappar också en massa blad och ser allmänt bedrövlig ut.

Har ingen aning om vad din växt råkat ut för. Jag hade kört med Provado Plus, det tar död på allt; spinn, bladlöss, bananflugor, hamstrar och barn upp till fem kilo.

Ber om ursäkt för min dåliga humor... :o
 
Sv: Ohyra på citronträd!!!

Önskar att jag kunde hjälpa dig, men jag står rådvill. Kan det vara mögel? Eller någon slags reaktion på hettan? :confused:
 
Sv: Ohyra på citronträd!!!

Det har sett lite småuschligt ett tag. Jag trodde att det skulle ”pigga på sig” när jag tog ut det ur växthuset, men bladen ser fortfarande mystiska ut. Har försökt spola av med iskallt vatten ur slangen, men det har inte hjälpt alls. Buuu... :(
 
Sv: Ohyra på citronträd!!!

Kan du inte ta bilder och lägga ut? Kanske det har fått för mycket sol rätt på, innan det var ordentligt acklimatiserat? Mitt citronträd ser också kåset ut och jag tror det är den förskräckliga hettan och solgasset som ställer till det. Vad jag minns från mina besök i Spanien, så skyddas odlingarna av någon slags väv, jag tror det ska skydda från solen. Jag ska faktiskt ställa mitt i skuggan imorgon.

Ger du speciell citrusnäring föresten? Citrusträd har extra stort behov av järn bl.a. och det är viktigt att man ger en gång i veckan under tillväxtsäsongen.

Annars är det rätt tänkt att duscha citronträdet, de älskar att bli spolade och älskar när det regnar. :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag köpte hem en Lycklig Lotta igår så upptäckte att den hade spinn (vanlig), och då det var länge sen jag hade någon ohyra så googlade...
Svar
6
· Visningar
7 783
Senast: TisseTass
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 896
Senast: mackan
·
Trädgård & Växter Jag blir så himla ledsen! Jag tycker om att ha vackra blommor på min balkong, men jag blir lika trött varje år när de förr eller senare...
Svar
9
· Visningar
5 064
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp