Bukefalos 28 år!

Ointresse för katters genetiska hälsa?

Yes, pappan är testad normal! Men "bara" i Hypertrophic Cardio(blabla kommer inte ihåg hur det stavades mera), är det HCM?
Isåfall jublar jag :D
Även hans föräldrar är testade och mamman (farmor till Alice) har en längre led av testade invider bakom sig :up:
Och nu kollade jag mamman också, yes hon är också testad normal! Plus hennes föräldrar :banana:
Japp, det är HCM :)

På Ragdoll är det "bara" HCM och njurar man kollar. Min hona är både scannad med ultraljud och DNA-test för HCM. Så är föräldrarna testade för dessa saker så klassas de som "testade". Vissa uppfödare har börjat kolla för Fiv/felv men det är inte alls så vanligt på Ragdoll så att det är standard att testa för :)
 
Japp, det är HCM :)

På Ragdoll är det "bara" HCM och njurar man kollar. Min hona är både scannad med ultraljud och DNA-test för HCM. Så är föräldrarna testade för dessa saker så klassas de som "testade". Vissa uppfödare har börjat kolla för Fiv/felv men det är inte alls så vanligt på Ragdoll så att det är standard att testa för :)

FIV/FeLV är dessutom smittosjukdomar och tester är färskvara. Inget jag skulle bry mig så mycket om, förutom vid parning.
 
Japp, det är HCM :)

På Ragdoll är det "bara" HCM och njurar man kollar. Min hona är både scannad med ultraljud och DNA-test för HCM. Så är föräldrarna testade för dessa saker så klassas de som "testade". Vissa uppfödare har börjat kolla för Fiv/felv men det är inte alls så vanligt på Ragdoll så att det är standard att testa för :)
Så bra, då kan jag vara ganska säker på att Alice inte kommer få problem med det :up:
Men det där med njurarna ... Det oroar mig lite, speciellt då min förra katt fick somna in vid nio år pga njurarna kollapsade, vill helst inte uppleva det igen :crazy: Hittade absolut ingen individ som hade testats för det, är det så ovanligt eller något nytt? Eller registreras det inte lika väl?
 
Inte helt ovanligt tyvärr. Vissa bedriver inavel för att stärka en typ :down:

Detta fick jag lära mig om igår. Iaf på MCO-sidan så är det ju en hel del kloner... Min hona har 35,9% kloner i sig tror jag det var.
Ju högre kloner, ju showigare typ som domare på utställningar gillar, men det är ju en del inavel...

Jag håller ju på att lära mig så mycket som möjligt om avel, tester osv. nu. Honan ska HCM scannas, HD röntgas och ev. kolla PKdef och HCM-dna1. Någon här som kollar de sistnämnda?
Vi börjar med hjärta och höfter och går efter där, är hon inte lämplig som avelshona så får hon kastreras och bara vara utställningskatt. :)
 
Så bra, då kan jag vara ganska säker på att Alice inte kommer få problem med det :up:

Tyvärr är det inte så enkelt. Det finns många orsaker till HCM, och det man eliminerar genom DNA-test är en av de vanligaste. Det innebär att man reducerar risken för HCM till samma nivå som i kattpopulationen i stort genom att bara avla på DNA-testat fria katter. Det är osannolikt att en katt med testade föräldrar utvecklar HCM, men inte omöjligt.

Är du oroligt tycker jag du ska höra av dig till din uppfödare och fråga hur hen har jobbat med hälsan helt enkelt. Det borde man upplysa om redan från början, men åtminstone jag gör det bara i stora drag om ingen verkar intresserad av enskilda test. Är man ny som uppfödare kanske man inte heller har den rutinen. Jag skickar gärna med testprotokoll med ungarna också, men vissa tester (tex ultraljudsscanningar) är ju mer eller mindre färskvara och säger bara att katten av u.a vid testtillfället.
 
Tyvärr är det inte så enkelt. Det finns många orsaker till HCM, och det man eliminerar genom DNA-test är en av de vanligaste. Det innebär att man reducerar risken för HCM till samma nivå som i kattpopulationen i stort genom att bara avla på DNA-testat fria katter. Det är osannolikt att en katt med testade föräldrar utvecklar HCM, men inte omöjligt.

Är du oroligt tycker jag du ska höra av dig till din uppfödare och fråga hur hen har jobbat med hälsan helt enkelt. Det borde man upplysa om redan från början, men åtminstone jag gör det bara i stora drag om ingen verkar intresserad av enskilda test. Är man ny som uppfödare kanske man inte heller har den rutinen. Jag skickar gärna med testprotokoll med ungarna också, men vissa tester (tex ultraljudsscanningar) är ju mer eller mindre färskvara och säger bara att katten av u.a vid testtillfället.
Just därför skrev jag ganska :p
Men nä, jag är inte särskilt orolig. Det som sker det sker. Och det går ju inte att förändra nu när hon ärredan min :love: Angående njurarna hade jag tänkt någon gång köpa en vattenfontän för att se om det kan få henne dricka mera vatten. Finns det något mer man kan göra?
 
@Asko : blötmat/barf hävdar väl många att är det bästa för njurarna.

@Sorbe : Jag har DNA-testat Sally för HCM. Jag behövde egentligen inte eftersom båda hennes föräldrar är DNA-testade n/n, men ville vara på säkra sidan. Jättesmidigt :).
 
@Asko : blötmat/barf hävdar väl många att är det bästa för njurarna.

@Sorbe : Jag har DNA-testat Sally för HCM. Jag behövde egentligen inte eftersom båda hennes föräldrar är DNA-testade n/n, men ville vara på säkra sidan. Jättesmidigt :).

Fast som Sassy skriver, så är DNA-testet inte tillräckligt för att med säkerhet utesluta HCM. Dom måste scannas också.
 
@Sassy och @Sol och ni andra kanske har fler bra länkar?

Jag tror att det är lättast att gå vidare med referenserna angivna i examensarbetet du länkat till. Det finns sjukt mycket publicerat om HCM så det är mycket att plöja igenom. Introduktionen i examensarbetet ger väl en rätt bra sammanställning av läget, sedan kan man fördjupa sig i källorna eller söka i databaser, men tyvärr är de vetenskapliga databaserna sällan helt öppna för allmänheten vilket försvårar lite.
 
@Sassy och @Sol och ni andra kanske har fler bra länkar?

Jag har inte grävt djupare i HCM-frekvensen, eftersom det är lågprioriterat bland koratuppfödare (vi litar på att de scanningsrutiner som värre drabbade raser tagit fram är nog för oss). De hjärtproblem vi har sett har varit av annan karaktär, och där tycker Nilsfors att de scanningar vi gör är ungefär det vi kan göra eftersom nedärvningen är så oklar.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 685
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
13
· Visningar
495
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 841
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp