ojämn i humöret

C

chipp

Vet inte om tråden hamnade rätt, men annars ber jag någon fytta den..
jag har ett sto på 6 år och hon kan vara världens bästa ena dagen och hemsk andra dagen:crazy: nu i veckan så har hon gått superbra i dressyren gjort byten i galoppen samling i galopp och trav och skänkelvikningar och jobbar jättefint hon har gått underbart under några dagar. men igår när jag travade så fattade hon galopp och började bocka som en galning! Det är nog inga glädjeskutt viket hon kan göra ute ibland och det har man ju viss förståelse för, men nu höll hon på och bockade på ett helt annat sätt och verkade sur och irriterad men ändå så ville hon inte stanna. när det har varit något som är obhagligt så stannar hon och vill inte gå, men nu vill hon ju inte stanna:confused: Och envis som jag är så lät jag henne trava länge och sen testade jag igen och var väldigt bestämd mot henne och då gick det fast hon galoppera inte "rent" utan flängde omkring likosom. fast sen nöjde jag mej med det ändå för hon bockade ju inte ialla fall.
en annan dag var det likadant då var jag ute och red på fältet och galopperade och direkt så började hon bocka och kunde inte ta ett enda steg i galoppen utan att bocka, hon har alldrig någonsin bockat på fäletet förut. även om hon är glad så kan hon göra något litet skutt i farten men hon stannar upp och bara bockar, sen tog jag in henne i ridhuset (envis som jag är så måste jag rätta till såna där saker) och när jag väl kom in dit så gick hon kanonsnyggt och sammlade ihop sig och gjorde snygga byten och dom andra i stallet sa att dom aldrig sett henne gå så fint. Men igår så blev det så då...
så har hon alltid varit envis som en åsna och ena dagen är hon superduktig andra dagen beter hon sig som en annan häst! vad kan detta bero på? kan det ha något med att göra att jag ändrat fodret?
Blev ganska långt men hoppas ni orkade läsa:p
 
Sv: ojämn i humöret

Envis har hon alltid varit men det var så himla länge sedan hon höll på såhär. så att hon är envis har ju inte med foderet att göra menar jag:p men just dte att hon börjat bocka och bete sig så himla illa på sista veckan.
 
Sv: ojämn i humöret

Tycker det låter väldigt skumt. Det är inte så att hon får fnatt när är ute då? ute på öppna fält kan hästen göra lite som den vill, men i ett ridhus är det liksom inramat och där känner hon kanske att du sätter press på henne, och hon vill prestera efter det. Ute kanske ni mest rider för omväxling, och för skojs skull.
Känner du dig annorlunda när du rider ut? Ändrar du hållning, sadel, humör? Kan det vara något med att du inte sätter samma krav på henne ute, utan att hon kan hålla på lite som hon vill? Nu menar jag inte att du haftsrider, men ute har man ju inte samma krav på hästen som i ett ridhus.
Eftersom hon går stabilt i dressyren känns det ju inte som om hon skulle ha ont någonstans. Om du nu inte byter sadel vid uteridning.

Hur ofta rider ni ut? är det varannan dag eller mer/färre?

Hur snabbt gick du över till det nya fodret? Häftiga omväxlingar kan ändra både mage, och humör.

Ta inte illa upp nu, men ston kan bli lite surare. Det är inte så att hon brunstar eller något nu? De gör ju det i perioder, och det kanske råkar vara just de dagarna du rider ut. känns lite tidigt på året, men man vet aldrig.

Hur går det om du rider i ridhuset innan du rider ut? Värmer upp och låter hästen "springa av sig" lite grann? är hon lugnare ute då?

Hoppas det löser sig :bump:
 
Sv: ojämn i humöret

Hon kanske har lite träningsvärk eller känner ett behov av att få röra sig lite mer fritt-vad vet man vad som rör sig i huvudet:confused:

Skritt på lång tygel 1 h. brukar vara bra eller bara få springa lite hur-som -haver.

Jag skulle försöka att berömma som attan när hon går bra o vänta ut henne när det är sämre dagar.

Det är lätt att tycka att de ska gå lika bra varje dag, men oftast funkar det inte så.
Pussa henne från mig:love:
 
Sv: ojämn i humöret

Ston kan, efter att ha gått som klockor känna att "nu får det vara nog"... Om man är helt säker på att sadeln sitter som en smäck o s v och att ridningen är bra för övrigt, så skulle jag löshoppa och/eller löslongera (kontrollerat - inte bara jaga runt) för omväxlings skull och för att få bort ev slaggprodukter ur musklerna.
 
Sv: ojämn i humöret

Ja det låter ju som om något är allvarligt fel för hästen, vad är ju svårt att säga via internet.

Sen kan jag inte låta blir att kommentera att det låter som att lite bockar pga glädje är ok för dej,:confused: och som jag alltid brukar tjata om, trist som jag är :angel: : Hur i :devil: ska hästen veta när det är okej för dej att den bockar och inte??? Bocka gör man med kompisar i hagen inte under ryttare, punkt. Vet den det så är det lättare att slippa sånt du har just nu.


Men här kan det vara sadel, ont i ryggen, vad som helst eller överenergi eller att du låtit den ta för sej mer och mer och inte varit konsekvent och här är resultatet:crazy: Det är omöjligt att säga vilket och alltså att ge råd.

Jag rider också ett humörsto som är väldigt tuff i psyket men så pass uppfostrad att jag vet att om hon skulle börja bocka, då har hon riktigt ont:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ojämn i humöret

Så här över internet är det ju inte så lätt att veta vad som kan vara orsaken till att hon svänger i humöret. Det säkraste är ju att kolla upp så hon inte har ont någonstans.

Nu är ju din häst ganska ung (och dessutom ett sto :devil:) så rent instinktivt tycker jag det låter som att det kan vara lite träningsvärk som spökar. Och kanske att hon vill ha lite mer variation.

Jag har ett sto hemma som har rejält med humör och vi har haft ordentliga bockpass mellan varven. Mitt förslag skulle vara (förutsatt att hon är frisk) att variera passen så att du inte tränar samma muskler efterföljande dagar.

Kan det vara så att hon testar var gränserna går lite då och då?
 
Sv: ojämn i humöret

Tycker det låter väldigt skumt. Det är inte så att hon får fnatt när är ute då? ute på öppna fält kan hästen göra lite som den vill, men i ett ridhus är det liksom inramat och där känner hon kanske att du sätter press på henne, och hon vill prestera efter det. Ute kanske ni mest rider för omväxling, och för skojs skull.
Känner du dig annorlunda när du rider ut? Ändrar du hållning, sadel, humör? Kan det vara något med att du inte sätter samma krav på henne ute, utan att hon kan hålla på lite som hon vill? Nu menar jag inte att du haftsrider, men ute har man ju inte samma krav på hästen som i ett ridhus.
Eftersom hon går stabilt i dressyren känns det ju inte som om hon skulle ha ont någonstans. Om du nu inte byter sadel vid uteridning.

Hur ofta rider ni ut? är det varannan dag eller mer/färre?

Hur snabbt gick du över till det nya fodret? Häftiga omväxlingar kan ändra både mage, och humör.

Ta inte illa upp nu, men ston kan bli lite surare. Det är inte så att hon brunstar eller något nu? De gör ju det i perioder, och det kanske råkar vara just de dagarna du rider ut. känns lite tidigt på året, men man vet aldrig.

Hur går det om du rider i ridhuset innan du rider ut? Värmer upp och låter hästen "springa av sig" lite grann? är hon lugnare ute då?

Hoppas det löser sig :bump:

Jag brukar träna lite dressyr på fälten åxå för att hon ska veta att hon ska uppföra sig vart hon är är. men när hon är på sånt där humör så är det även i ridhuset där kan hon få riktiga spel.
men vi har börjat med lucern nu dennna veckan och i början får hon bara två dl av det. vi rider ut typ varannan dag för omväxling och brukar även rida på fältet först och sen tränar jag en halvtimme i ridhuset. Har även bytt bett på henne men det har bara varit posetivt. det är ju ganska starkt bett (pelham) men efetrspom jag är väldigt lätt på handen så har det funkat super och hästen gillar det åxåhon kan nästan börja jobba när man skrittar fram henne på långa tyglar. och man behöver bara andvända sitsen för att få henne som man vill nu. innan på tredelat bett så körde hon bara ner huvudet och la all tyngd på det och ´bara rusade in i galoppen och så. men nu kan hon utan att man tar i tyglarna fatta galopp från skritt.
 
Sv: ojämn i humöret

Så här över internet är det ju inte så lätt att veta vad som kan vara orsaken till att hon svänger i humöret. Det säkraste är ju att kolla upp så hon inte har ont någonstans.

Nu är ju din häst ganska ung (och dessutom ett sto :devil:) så rent instinktivt tycker jag det låter som att det kan vara lite träningsvärk som spökar. Och kanske att hon vill ha lite mer variation.

Jag har ett sto hemma som har rejält med humör och vi har haft ordentliga bockpass mellan varven. Mitt förslag skulle vara (förutsatt att hon är frisk) att variera passen så att du inte tränar samma muskler efterföljande dagar.

Kan det vara så att hon testar var gränserna går lite då och då?

jo för att variera just för att hon är så pass ung så rider jag abra två dagar i veckan dressyrpass i ridhuset sen hoppar jag lite emellanåt och det går jättebra för då får hon annat att tänka på för då går galoppen bra har väl bara varit någon spark bakut efetr ett hinder men i alal fall och sen rider ajg på fältet minst en gång i veckan och rider ut, brukar även klättra med henne. och rida i djup sand när dte är bra väder.
Jo hon har ju varit en riktig problem häst från början men sen löste det sig och det har inte varit sånahär dumheter på flera månader nu och sen kom det bara tilbaka men i en annan form
 
Sv: ojämn i humöret

Ja det låter ju som om något är allvarligt fel för hästen, vad är ju svårt att säga via internet.

Sen kan jag inte låta blir att kommentera att det låter som att lite bockar pga glädje är ok för dej,:confused: och som jag alltid brukar tjata om, trist som jag är :angel: : Hur i :devil: ska hästen veta när det är okej för dej att den bockar och inte??? Bocka gör man med kompisar i hagen inte under ryttare, punkt. Vet den det så är det lättare att slippa sånt du har just nu.


Men här kan det vara sadel, ont i ryggen, vad som helst eller överenergi eller att du låtit den ta för sej mer och mer och inte varit konsekvent och här är resultatet:crazy: Det är omöjligt att säga vilket och alltså att ge råd.

Jag rider också ett humörsto som är väldigt tuff i psyket men så pass uppfostrad att jag vet att om hon skulle börja bocka, då har hon riktigt ont:crazy:

att hon bockar ute ibland är absolut inte okey och jag ryter till på henne så fort hon gör det. jag accepterer inga dumheter från henne, men jag menar att då är det ju en andledning om det är att dom är glada men jag menar absolut inte att det är okey för det. och alla dumheter hon har gjort har jag varit väldigt bestämd mot henne, till en början så kunde hon inte ens trava ett halvt varv innan hon reste sig på bakbenen och hoppade runt runt, och det slutade med att min kompis skulle testa henne och då stegrade hon och slog över. men jag fick ordning på detoch allt har varit super tills nu när det har kommit tillbaka fast i bockning istället.
 
Sv: ojämn i humöret

Ston kan, efter att ha gått som klockor känna att "nu får det vara nog"... Om man är helt säker på att sadeln sitter som en smäck o s v och att ridningen är bra för övrigt, så skulle jag löshoppa och/eller löslongera (kontrollerat - inte bara jaga runt) för omväxlings skull och för att få bort ev slaggprodukter ur musklerna.

okey jo jag tänkte testa att longera henne på lördag så får hon bocka av sig eller vad hon nu ska göra så kanske det förhoppningsvis blir bättre. tycker att det har kommit så snabbt , hon har ju alltid varit väldigt pigg men har inte gjort något dumt på senaste halvåret.
 
Sv: ojämn i humöret

Hon kanske har lite träningsvärk eller känner ett behov av att få röra sig lite mer fritt-vad vet man vad som rör sig i huvudet:confused:

Skritt på lång tygel 1 h. brukar vara bra eller bara få springa lite hur-som -haver.

Jag skulle försöka att berömma som attan när hon går bra o vänta ut henne när det är sämre dagar.

Det är lätt att tycka att de ska gå lika bra varje dag, men oftast funkar det inte så.
Pussa henne från mig:love:

nej det är klart jag tar det från dag till dag, jag jämför inte ridningen med hur det var förra dagen på sättet hon går och jobbar så länge hon inte gör något dumt om man säger så. för jag kan ju själv inte göra allt toppenbra två dagar i rad eller mer. men så länge hon uppför sig så brukar jag ta det som det kommer märker jag att hon är stel eller så så skrittar jag bara ut istället för att undvika onördiga konflikter. men att hon först gick så bra och sen fick rycket på samma dag, då var det ju rätt svårt att veta om hade en dålig dag eller inte, och jag är så envis att jag aldrig slutar när hon gör så utan jag börjar om igen och igen ända tills det går kvittar om det bara är ett halvt varv men bara att hon inte gör dumheter och saktar av på mitt komando.
 
Sv: ojämn i humöret

Skönt att det har löst sig så pass bra ändå då :)

Hoppar du någonting med henne? det kan ju vara fint som omväxling menar jag. Det behöver ju inte vara höga hinder, bara något litet skutt. Min häst blir överlycklig när han får ta ett skutt over ett nedfallet träd eller en gren. Sen går han hur fint som helst resten av dressyren.

Du kan ju också testa att lägga fram bommar i dressyren, kanske har hon mer att koncentrera sig på då, och struntar i bockningarna?!

Hoppas att allt löser sig :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ojämn i humöret

Skönt att det har löst sig så pass bra ändå då :)

Hoppar du någonting med henne? det kan ju vara fint som omväxling menar jag. Det behöver ju inte vara höga hinder, bara något litet skutt. Min häst blir överlycklig när han får ta ett skutt over ett nedfallet träd eller en gren. Sen går han hur fint som helst resten av dressyren.

Du kan ju också testa att lägga fram bommar i dressyren, kanske har hon mer att koncentrera sig på då, och struntar i bockningarna?!

Hoppas att allt löser sig :banana:

Tack:) jo det har ju löst sig jättebra mot var det var förut då man knappt kunde trava menar jag. men jag hoppar ganska mycket med henne, jag ska tävla hoppning i vår så jag inriktar mej på både och. Hon hoppar riktigt bra och har änsålänge hoppat 130cm och var högt över men sen var det bästa att sluta där det gick så bra. men hoppar sällan höga hinder hoppar bara några gånger i månaden men jag hoppar nästan 1 gång i veckan med små hinder kanske bara 40cm eller något bara att det är en bom, så jag tränar lite vägar och hoppning i galopp på liten volt viket hon tycker är jättekul:) och brukar även träna med kombinationer på jättesmå hinder och även studs för att bygga muskler. Nu har hon fått stå och vila i två dagar så jag ska se om det blir bätte i och med att det kan vara täningsvärk efetrsom hon jobbar på ett helt annat sätt nu den senaste veckan. och hon har tappat väldigt mycket muskler och hull under vintern:( gör det varje vinter. men nu har hon faktiskr lagt på sig jättebra! sys resultat efter bara lite över en vecka så jag tror nog bara det är träningsvärk. eftersom hon är så himla dutig annars och älskar att jobba. Så i morgon är det upp till bevis, gör hon inget dumt då är det ju träningsvärk eller så. tack för dina svar:)
 
Sv: ojämn i humöret

Vad skönt. Tänk den som ändå hade tillgång till ett ridhus. Jag vill också hoppa mer än vad jag gör. Jag kan bara hoppa ute, och i hagen, och nu när det vart så blaskigt har jag inte vågat ifall han skulle halka. Rider nämligen i en "lånad" paddock. Vi betalar en årsavgift, och så får vi rida där så mycket vi vill. Problemet är bara att man måste ha nyckel till skjulet med allahinder, och det är inte alltid man får tag i hon som har den. Men nästa helg ska jag minsann be om den, och hoppa lite riktiga hinder. Har aldrig gjort det med min häst :(

men det kan ju mycket väl ha vart träningsvärk ja :) Hoppas att hon musklar sig bättre nu då.

Min häst tappar också rätt mycket muskler och hull under vintern, men jag torr det beror på att de inte får i sig lika mycket näring, plus att man får anpassa ridning efter väder. Prova att analysera ditt foder, och räkna ut en bra foderstat till din häst, så kanske hon slipper tappa hull och muskler :)

Tur att allt fungerar bättre nu :D
 
Sv: ojämn i humöret

Vet inte om tråden hamnade rätt, men annars ber jag någon fytta den..
jag har ett sto på 6 år och hon kan vara världens bästa ena dagen och hemsk andra dagen:crazy: nu i veckan så har hon gått superbra i dressyren gjort byten i galoppen samling i galopp och trav och skänkelvikningar och jobbar jättefint hon har gått underbart under några dagar. men igår när jag travade så fattade hon galopp och började bocka som en galning! Det är nog inga glädjeskutt viket hon kan göra ute ibland och det har man ju viss förståelse för, men nu höll hon på och bockade på ett helt annat sätt och verkade sur och irriterad men ändå så ville hon inte stanna. när det har varit något som är obhagligt så stannar hon och vill inte gå, men nu vill hon ju inte stanna:confused: Och envis som jag är så lät jag henne trava länge och sen testade jag igen och var väldigt bestämd mot henne och då gick det fast hon galoppera inte "rent" utan flängde omkring likosom. fast sen nöjde jag mej med det ändå för hon bockade ju inte ialla fall.
en annan dag var det likadant då var jag ute och red på fältet och galopperade och direkt så började hon bocka och kunde inte ta ett enda steg i galoppen utan att bocka, hon har alldrig någonsin bockat på fäletet förut. även om hon är glad så kan hon göra något litet skutt i farten men hon stannar upp och bara bockar, sen tog jag in henne i ridhuset (envis som jag är så måste jag rätta till såna där saker) och när jag väl kom in dit så gick hon kanonsnyggt och sammlade ihop sig och gjorde snygga byten och dom andra i stallet sa att dom aldrig sett henne gå så fint. Men igår så blev det så då...
så har hon alltid varit envis som en åsna och ena dagen är hon superduktig andra dagen beter hon sig som en annan häst! vad kan detta bero på? kan det ha något med att göra att jag ändrat fodret?
Blev ganska långt men hoppas ni orkade läsa:p

Man kan prova att ge ston med humör (även andra oxå givetvis) munkpeppar, det ska lugna ner humöret på dem. Har själv aldrig provat men det kanske funkar.. En liten tanke bara..

Lycka till!
 
Sv: ojämn i humöret

Vad skönt. Tänk den som ändå hade tillgång till ett ridhus. Jag vill också hoppa mer än vad jag gör. Jag kan bara hoppa ute, och i hagen, och nu när det vart så blaskigt har jag inte vågat ifall han skulle halka. Rider nämligen i en "lånad" paddock. Vi betalar en årsavgift, och så får vi rida där så mycket vi vill. Problemet är bara att man måste ha nyckel till skjulet med allahinder, och det är inte alltid man får tag i hon som har den. Men nästa helg ska jag minsann be om den, och hoppa lite riktiga hinder. Har aldrig gjort det med min häst :(

men det kan ju mycket väl ha vart träningsvärk ja :) Hoppas att hon musklar sig bättre nu då.

Min häst tappar också rätt mycket muskler och hull under vintern, men jag torr det beror på att de inte får i sig lika mycket näring, plus att man får anpassa ridning efter väder. Prova att analysera ditt foder, och räkna ut en bra foderstat till din häst, så kanske hon slipper tappa hull och muskler :)

Tur att allt fungerar bättre nu :D

jo jag har haft ute en vetrinär och hon fixade hennes tänder och samtidigt så frågade jag om varför hon tappade mycket i hull. men hon sa att vissa hästar gör det. och jag fick en foderstat utav vetrinären som jag följer nu. så hon får 1-2 dl olja och mustang och lucern. och även 14kg hösilage per dag. och efetrsom stallet vi har henne i ska allt vara ordning och varje gång dom tar hem hösilage så skcikar dom det på analys, och det har varit jätte bra nu.
 
Sv: ojämn i humöret

Man kan prova att ge ston med humör (även andra oxå givetvis) munkpeppar, det ska lugna ner humöret på dem. Har själv aldrig provat men det kanske funkar.. En liten tanke bara..

Lycka till!

jaså, det har jag aldrig hört, men det skulle vara jättebra efetrsom hon är lite väl uppe i varv även om hon inte gör något, tror det skulle vara bra för henne att vara lite lugnare med än att vara så hetsig i humöret som hon är. tack så mycket för tipset:idea:
 
Sv: ojämn i humöret

Tack allihopa för era råd:) nu red jag idag och det gick Super nu när hon har vilat och så. jag vet inte hur man gör för att lägga upp bilder här men jag ska lägga in ett par bilder i galleriet, kolla så får ni se vad ni tycker:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 119
Senast: Jealle
·
Träning Ingen som har startad en tråd än? Det är på tiden tycker jag. Jag har en vallack efter Ludwigs Champion (som ju tyvärr togs bort natten...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp