Bukefalos 28 år!

Ojämna steg - hönsmamma, eller...?

M

monchestre

Min femåring har börjat ta ojämna steg bak. Att stegen är ojämna syns i skritt, inte alltid men ibland, i regel på lång tygel. Vid ngt tillfälle känns han ojämn även i traven på böjt spår. Jag har haft honom 6 månader och detta har hänt 3 ggr nu (det med traven alltså), jag har då suttit av och longerat men ingen "hälta" syns. Jag tycker dock att han rör sig "ledigare" i det ena varvet.

Hästen är lite oliksidig men det börjar bli bättre, och han har varit så sedan jag köpte honom. I en tidigare tråd har jag även frågat om hans oförmåga att byta galopp, detta problem kvarstår och därför funderar jag över låsning eller liknande. Han fattar dock galopp mkt lätt i bägge varven. Hästen hoppar mkt fräscht med mkt rygg och hoppar rakt över hindrena, och protesterar aldrig vid ridning, detta kan ju dock bero på hans underbara temperament.

Ingen annan ser eller känner detta som jag nu babblar om, mer än att stallägaren idag kunde se ngt lite "hjulig" rörelse på det bakben som jag tycker tar det korta steget. Jag fick ta bort min förra häst pga bakhälta som jag upptäckte för sent och detta är ju naturligtvis nu min stora noja, men men... man kan aldrig vara nog försiktig...

Hur tungt ska man ta ojämnhet på detta sätt? Ska jag kalla det "hälta", för i så fall bör ju hästen ej ridas? Har tagit kontakt med EQT, men kanske bör hästen åka till klinik? Hästen har växt en del (kanske 2 cm) det sista halvåret, kan detta spela in?
MVH orolig matte
 
Sv: Ojämna steg - hönsmamma, eller...?

Lita på din magkänsla.. den brukar stämma.

Ta hästen till klinik och kolla igenom, känns jätteskönt efteråt. Då vet man oavsett om det är något eller inte.

lycka till!
 
Sv: Ojämna steg - hönsmamma, eller...?

Det verkar ej som att EQT kan komma denna månad så jag har beställt tid på klinik om 1,5 vecka. Han känns fräsch just nu men jag har bestämt mig för att jag vill utreda detta. Vill inte sabba min fina häst! Min far är sur och tycker att jag slänger pengar och tid i sjön..:crazy: Jaja, mina pengar iaf.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 402
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 313
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 608
Senast: Freazer
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 564
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp