Sv: Ojojoj!

Vad tråkigt att det inte gick vägen för alla och vad tråkigt att en till skulle behöva dö :cry:
Håller tummarna för att övriga överlever och får växa upp nu.

Tröstkramar

Efter att jag tog bort den döda hanvalpen, så lugnade resten ner sig och har legat tysta och ätit i stort sett hela tiden sedan dess. :) Tog ett par bilder alldeles precis:

Hela lilla familjen:
31563996.jpg

Från vänster till höger:
Lilla grå tiken, grå tik, vit hane (nagellack i nacken), grå tik, vit tik.
31563998.jpg

Inte mer vanligt än på andra raser.Men å andra sidan så är min andra ras frallor :D

Alltså, du får ursäkta, men såna svar ger mig blå prickar. Antingen har du ingen aning och känner inte till din ras så bra, eller så försöker du undvika att ge ett korrekt svar. :crazy: Hur kan man skämta bort ett sånt allvarligt problem hos tex frallor och mopsar mfl andra raser?

Kejsarsnitt är inte vanligt förekommande hos väldigt många raser. Tex pudlar.

Hur kan man skämta bort ett sånt allvarligt problem hos tex frallor och mopsar mfl andra raser?

Kejsarsnitt är inte vanligt förekommande hos väldigt många raser. Tex pudlar.

Håller med. Jag har dansk-svensk gårdshund. Min gamla, nu avlidna, tik hade ALLT. Hon var meriterad både på utställning och i lydnad. Superfin stam. Perfekt temprament. Underbar hund. Jag hade hela tiden avelsplanerna klara. Skulle ta en kull på henne, behålla om jag fick en bra tikvalp, para båda igen osv. Jag var engagerad i rasens explosiva utveckling (detta var för 10 år sen) och hade starka åsikter om avelsmaterial och vad jag skulle satsa på.

Allt föll för det visade sig att min tik hade ett fel: trångt bäcken. Hon fick förlösas med kejsarsnitt. Jag skulle ALDRIG riskera min hund genom att para henne igen. Och tikvalpen då? Jo, jag behöll den fina men vill inte heller avla på henne. Hon kan ha fått sin mammas bäcken och som sagt, jag skulle aldrig riskera min hunds liv genom att avla på en sådan tik.

Där rök mina kennelplaner. :crazy:

Tråkigt att höra. Jag pensionerade min fantastiska dvärgpudeltik i våras när det visade sig att en av hanarna ur den första kullen inte hade några kulor nere vid ett års ålder (de var nere vid 8 v) + att en av valparna ur kull två hade märkbart underbett vid leveransen. Underbettet har bättrat sig vart efter, men det spelar ju ingen roll.

Det är tyngre än vad folk i allmänhet tror att vara uppfödare. Det handlar INTE om att para, sitta med armarna i kors och sen håva in tonvis med pengar när valparna är 8 v... haha!

Kan du inte försöka hitta en annan (vuxen) tik som uppfyller dina krav?

Jag ska börja om med ny tikvalp så fort ekonomin tillåter det. Har inte 12000 över till hund nu när jag är sjukskriven.

Kommer att få en hund av helt annan ras nångång i vinter. En tysk uppfödare som vill att jag ska ha en valp från honom när han får nästa kull. Trevligt. Men jag vill ändå ha en ny dansk-svensk. Den tyska tiken ser jag som en bonus.

Men visst finns det de som hivar in pengar som uppfödare. Jag har en bekants bekant som tar 9000 kr per korsningsvalp. Små, söta, lättsålda korsningar. Inga kostnader med registreringar och utställningar och annat som kostar. Och hur många kullar som helst per år. Bara 9000/valp rakt in i plånboken. 9 valpar fick de förra månaden.

Grattis till valparna. Det har jag glömt att skriva.

Grattis till valparna. Det har jag glömt att skriva.

Tack snälla du. :) Hoppas det går vägen för dig nästa gång. Men om du har uppfödarplaner (har du reggat kennelnamn?), varför inte satsa på en vuxen tik istället. Där ser du direkt vad du får! Och behöver inte vänta i flera år... Behöver inte ens kosta mer än ett vanligt valppris, eller så kanske du kan få ta över någon annans, alt leasa. Det finns många alternativ! :laugh:

Förstår inte hur det kunde missuppfattas :confused:

Nej,det är inte vanligare på mops än på tex schäfer.Enligt div vet.jag talat med (en av dom föder upp rasen sen många år tillbaka) eller uppfödare som haft mops i 10-32 år.

Ska väl tillägga innan jag blir halshuggen att mina frallor är självvalpande och den som blev snittad har numera inga avelsorgan (så har jag säkrat att hon inte går i avel mera)

Efter att jag tog bort den döda hanvalpen, så lugnade resten ner sig och har legat tysta och ätit i stort sett hela tiden sedan dess. :) Tog ett par bilder alldeles precis:

Hela lilla familjen:
31563996.jpg

Från vänster till höger:
Lilla grå tiken, grå tik, vit hane (nagellack i nacken), grå tik, vit tik.
31563998.jpg

De är ju helt underbara. :love:

Jag hade kennelnamn klart och allt godkänt (min granne är/var kennelinspektör, heter det så, för SKK) men drog tillbaka allt då det gick åt pipan.

Vi får se vad som händer. Om någon hör om en fin DSG-tik för ett överkommligt pris så vet ni vart ni ska skicka den! Eller har någon som ska ut på foder. Eller nåt.

Min gamla tik dog förra hösten och det har faktiskt tagit ett helt år att komma över den sorgen. Trots att jag alltså har kvar hennes dotter som jag älskar. Men det är dags för ny hund nu. Vi behöver en till i familjeflocken.

Senast ändrad:

Nej, mops har säkerligen samma snittfrekvens som Schäfer. Eller något. Suck!

Är det därför den räknas, ihop med Frallorna, in som en av dom 5 raserna med allra mest förlossningskomplikationer? Är det därför försäkringsbolagen inte ens beviljar snitt utan en extra försäkring (Och endast ett bolag gör ens detta)?

Att rasklubben verkar förminska och mörka deras hälsoproblem gör ju inte att aveln strävar framåt direkt. Det är verkligen ren idioti.

Tråkigt att höra. Jag pensionerade min fantastiska dvärgpudeltik i våras när det visade sig att en av hanarna ur den första kullen inte hade några kulor nere vid ett års ålder (de var nere vid 8 v) + att en av valparna ur kull två hade märkbart underbett vid leveransen. Underbettet har bättrat sig vart efter, men det spelar ju ingen roll.

Det är tyngre än vad folk i allmänhet tror att vara uppfödare. Det handlar INTE om att para, sitta med armarna i kors och sen håva in tonvis med pengar när valparna är 8 v... haha!

Kan du inte försöka hitta en annan (vuxen) tik som uppfyller dina krav?

Känner du till i vilken grad kryptorchism är ärftligt? Min hanne är krypt, jag kastrerade honom pga detta vid dryga året och är lite ledsen eftersom han nu inte ens kan ta ett Viltspårchampionat pga just detta. Visserligen är han en toppenhund i övrigt och jag skulle aldrig byta bort honom, men ändå. I framtiden vill jag vara extra noggrann......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka