Ok att blötlägga hö över natten?

Iliaca

Trådstartare
Detta är kanske en fråga som jag kan hitta om jag söker bland trådarna, men tiden räcker helt enkelt inte till så snälla ha överseende i så fall!

Jag ska prova att blötlägga mitt hö för att minska sockermängden. Vet minimitiden (0,5- 1 h). Sen vet jag att höet inte får ligga alltför länge i blöt
eftersom bakterier mm växer till. Men var går gränsen?!

Vet någon om det är ok att blötlägga hö över natten nu på sommaren? Dvs är det så pass länge att bakterier mm växer till för mycket och gör höet otjänligt som föda? Det skulle i så fall ligga i blöt från ca 20:00 till 06:30. Jag har inte så bra möjligheter att blötlägga höet någon timme på morgonen så om det gick att ha det så under natten och bara ge dem direkt på morgonen så vore det underbart!
 
Sv: Ok att blötlägga hö över natten?

Om du ställer baljan där det är så svalt som möjligt och gärna lite skyddat så skulle jag inte se några problem med det.
 
Sv: Ok att blötlägga hö över natten?

Varför inte blötlägga frukosthöet (ipackat i hönät i en balja)redan på kvällen, då du kanske har mera tid, och sedan innan du åker hem hänga upp hönätet ute/på en sval plats för avrinning, så är det klart för morgonfodraren att ge morgonen därpå. Jag tror den eventuella bakterieinväxten blir betydligt mindre då. Stillastående vatten med hö i över natten känns betydligt ofräschare.

Min pålla tokvägrar förresten hö som legat i vattenbalja en hel natt, liksom hon tokvägrar allt som har det minsta tvivelaktig hygienisk kvalitet. Hon har väl varit blodhund i ett tidigare liv, eller nåt... men jag litar på hennes "omdöme" i den frågan.
 
Sv: Ok att blötlägga hö över natten?

Jag provar båda sätten och ser vad min dam tycker funkar bäst :)
 
Sv: Ok att blötlägga hö över natten?

Min erfarenhet är tvärtom!!!

Så länge höet ligger i rikligt med kallvatten inne i stallet skyddat från sol/värme så blir det inte dåligt över natten. Men om jag däremot tar ut vattnat hö så håller det inte mer än ca 5 timmar innan det börjar lukta konstigt.....
 
Sv: Ok att blötlägga hö över natten?

Tillväxten av oönskade saker börjar så fort höet får vatten på sig. Så oavsett vilken temperatur det är så bör man fodra med så fort som möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Blötlägger pållens hö eftersom han började hosta. Hur länge bör det ligga i blöt för bästa effekt? Jag har ett vagt minne av typ 30 min...
Svar
14
· Visningar
3 614
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 371
Senast: Fille
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 717
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp