Bukefalos 28 år!

Ok att tävla denna häst?

TantEster

Trådstartare
Hej,
en snabb fråga till de med erfarenhet av hoppträning och -tävling.
Har en 10-årig valack som de senaste åren ej ej blivit riden alls (lite promenad, men ej tränad). Han är nu igångsatt och riden sedan årsskiftet, dock inga krävande pass. Sedan drygt 2 månader har jag börjat hoppa så smått, dock bara enstaka hinder eller en mindre bana på 3-4 hinder. Cavalettiarbete i trav, någon enstaka studsserie (jobbigt anser hästen, som är stor och ännu inte har återfått något register i galoppen).

Frågan är nu den - är det ok att ge sig ut och skutta typ 0,90 eller 1 m på lokal tävling med en häst som inte är mer tränad än så (med träning menar jag då i första hand reglerbarheten i galoppen, hinderövningar, femåenhalvor, serier osv)? Det vore så roligt att ha ett mål, en start i höst iallafall. Men å andra sidan vill jag inte göra något dumt.

Höjden är inte bekymret, vi "klapp" 1.30 av misstag förra veckan och det var också dessa höjder hästen tränade innan allt strul (dock 4 år sedan). Grejen är mer att det känns lite b att rida en bana med en häst som sas bara älgar på i en gungande galopp (men byten kan den rackarn iallafall).

Giv mig råd,

vänligen Ester
 
Sv: Ok att tävla denna häst?

Enligt mig är de du som betsämmer om hästen är redo för en tävling. Känns det som hästen kommer orka så.. Annars går de ju bara åka och tävla en klass för börja med en lungn start. Men är hästen inte kapabel till att orka med en tävling kan det bli fel för både dig och hästen om det nu har varit strul innan. Börja lugnt e mitt råd och känn efter om hästen verkligen är redo för en tävling. Lycka till!
 
Sv: Ok att tävla denna häst?

klart att du kan göra en start i höst, men se till att han orkar igenom lite större banor hemma först, 10-11 språng på raken
 
Sv: Ok att tävla denna häst?

kan du inte vara med på en clearround/tävlingsträning? då kan du välja lite lägre höjder som du garanterat kommer över :)
 
Sv: Ok att tävla denna häst?

Har hästen kondition och styrka att orka runt banan är det väl bara att anmäla, tycker jag.
Om det sedan inte blir perfekt på första försöket, ja, då vet du ju vart i träningen ni ligger i alla fall.
 
Sv: Ok att tävla denna häst?

Starta du, men rid bara en klass varje start till och börja med?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 537
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 805
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 258
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 524
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp