Ok för kompis att ligga med ett exligg fast det är jobbigt?

Ziki

Trådstartare
Hur skulle ni försöka lösa detta problem:

Din kompis och killen du blev av med oskulden med för 15 år sen flirtar.
Han jobbar på ett uteställe där du och din kompis brukar hänga.
Du har försökt ragga på killen "igen" men fått avslag.
Nu har som sagt din kompis och han fått kontakt, och det är uppenbart att dom är intresserad av varandra.
Du tycker det är skitjobbigt och vill verkligen inte att dom ska ligga,
du känner att ligger i underläge för att du blivit dissad och han vill ha henne istället.
Du går in och kollar på hennes insta om han gillat hennes bilder etc.
Du är inte kär i han eller så, men han är speciell för att han va din första.

Du har sagt detta till kompisen men hon tar det inte på jättestort allvar.
Du tycker att hon borde visa dig respekt och ta nån annan, det är ju inte så att hon är kär i han heller.
Annars är hon ingen vän att ha ändå.

Vad tycker ni, borde kompisen av respekt för dina känslor välja en annan kille?
Eller har du inget att göra med vem hon ligger med?
Vänner före ragg?
Är kompisars ex/ligg förbjuden frukt?
Skulle ni strunta i en kille som ni var attraherade av/på g med av ifall kompisen tyckte det var jobbigt för dom legat?
 
Nej, jag hade inte bett en kompis strunta i ett gammalt ex eller ragg. Hade jag fortfarande haft känslor för någon min kompis blir intresserad av - och intresset varit besvarat - så hade det förstås svidit som fan, men det hade varit mitt problem, inte kompisens och exets/exraggets. Man kan inte rå för vem man blir attraherad av eller kär i, sådant måste få hända oavsett vad det finns för gamla relationer.
 
Hur skulle ni försöka lösa detta problem:

Din kompis och killen du blev av med oskulden med för 15 år sen flirtar.
Han jobbar på ett uteställe där du och din kompis brukar hänga.
Du har försökt ragga på killen "igen" men fått avslag.
Nu har som sagt din kompis och han fått kontakt, och det är uppenbart att dom är intresserad av varandra.
Du tycker det är skitjobbigt och vill verkligen inte att dom ska ligga,
du känner att ligger i underläge för att du blivit dissad och han vill ha henne istället.
Du går in och kollar på hennes insta om han gillat hennes bilder etc.
Du är inte kär i han eller så, men han är speciell för att han va din första.

Du har sagt detta till kompisen men hon tar det inte på jättestort allvar.
Du tycker att hon borde visa dig respekt och ta nån annan, det är ju inte så att hon är kär i han heller.
Annars är hon ingen vän att ha ändå.

Vad tycker ni, borde kompisen av respekt för dina känslor välja en annan kille?
Eller har du inget att göra med vem hon ligger med?
Vänner före ragg?
Är kompisars ex/ligg förbjuden frukt?
Skulle ni strunta i en kille som ni var attraherade av/på g med av ifall kompisen tyckte det var jobbigt för dom legat?

Ett 15 år gammalt ragg som tydligt visar att han inte är intresserad? Men varför skulle du ha ensamrätt? Jag hade nog också struntat i det, ingen annan bestämmer vem jag ligger med utom den som lägger sig.
 
Nej, om kompisen inte kan hantera sådant är det kompisen som har problem.

För mig låter det snarare som att det är 15 veckor sedan kompisen hade den där affären med killen, inte 15 år. Det här handlar alltså inte om tonårigar, utan om ca 30-åringar?
 
Har ni några tips hur denna person ska hantera det?
Hon har redan brytit med en vän som varit på g med denna kille för att hon inte ville strunta i han för hennes skull.
Jag håller med om att problemet ligger hos henne, men finns de nå knep/hur ska hon tänka för att hon inte ska behöva vara så "svartsjuk"? Det känns ju som att det handlar om nå kontrollbehov/bekräftelsebehov/dålig självkänsla.

Jag sa att på ett sätt vore det kanske "bra" om det hände så att hon kanske kan bearbeta det, och inte ta så illa vid sig i framtiden. Men oavsett mår hon väldigt dåligt och det är inte kul att se henne så.
Föreslog också psykolog för att "bena ut" vad det kan vara eller lära sig tänka på ett annat sätt, men hon verkar inte så pepp på det.
 
Nej, om kompisen inte kan hantera sådant är det kompisen som har problem.

För mig låter det snarare som att det är 15 veckor sedan kompisen hade den där affären med killen, inte 15 år. Det här handlar alltså inte om tonårigar, utan om ca 30-åringar?

Japp :) Ja jag kände igen mig i hur det va när jag var yngre, då har jag känt samma sak, men det är ju släppt nu. Men hos henne sitter det kvar, att hon liksom tävlar mot tjejkompisar och jämför sig.
 
Ingen som har en tanke på att strunta i den killen?
Det handlar ju trots allt "bara" om ett ragg.
Jag försöker sätta mig in i situationen själv, om jag vart attraherad av han och hon skulle säga så till mig.
Jag vill ju inte såra min kompis, som jag vet är känslig, och hon betyder ju såklart mycket mer än ett ragg.
...även fast jag tycker att det är helfel att hon ska kunna styra vem en annan inte ska ligga med.
Men det skulle ju absolut inte vara värt att förlora henne. Hon är ju ingen dålig vän, utan mer att hon har problem med sig själv? Samtidigt, om hon är beredd att förlora mig för att jag ligger med en kille hon legat med för 15 år sen och nu blitt dissad av? Svårt..
 
Ingen som har en tanke på att strunta i den killen?
Det handlar ju trots allt "bara" om ett ragg.
Jag försöker sätta mig in i situationen själv, om jag vart attraherad av han och hon skulle säga så till mig.
Jag vill ju inte såra min kompis, som jag vet är känslig, och hon betyder ju såklart mycket mer än ett ragg.
...även fast jag tycker att det är helfel att hon ska kunna styra vem en annan inte ska ligga med.
Men det skulle ju absolut inte vara värt att förlora henne. Hon är ju ingen dålig vän, utan mer att hon har problem med sig själv? Samtidigt, om hon är beredd att förlora mig för att jag ligger med en kille hon legat med för 15 år sen och nu blitt dissad av? Svårt..
Nu tror jag inte någon av mina vänner skulle vara i närheten av att vara så juvenila men - NEJ. Enligt de beskrivna förutsättningarna skulle nog jag, som har mellannamnet Motvalls kärring, kommit på att den där snubben verkligen var ännu mer superhet än jag tyckt från början.
 
Nu tror jag inte någon av mina vänner skulle vara i närheten av att vara så juvenila men - NEJ. Enligt de beskrivna förutsättningarna skulle nog jag, som har mellannamnet Motvalls kärring, kommit på att den där snubben verkligen var ännu mer superhet än jag tyckt från början.

Ja, och det har hon börjat inse. Att nu när han är "förbjuden frukt" för hennes kompis vill kompisen ännu mer ha han.
Jag tänker mig att det här är en brudgrej, men när jag bolla det med en killkompis tyckte han kompisen skulle respektera hennes känslor. Jag: :eek:
 
Ett X är ett X av en anledning, visst ibland skulle jag också vilja gå tillbaka till mitt X som jag förlorade oskulden till men jag vet att det aldrig kommer funka för det måste finnas vilja hos båda parter, så nu går jag vidare och släpper taget om det som varit.
Skulle någon av mina vänner falla för mitt X, fine, vi har inget med varandra att göra längre han är bara en i mängden igen, precis som alla andra och jag skulle tycka det vore väldigt egoistiskt av mig att stoppa en av mina vänner från att finna kärleken bara för att jag inte fick det till att funka. Varför ska inte hon få lov att vara lycklig bara för att den hon fallit för råkar va mitt X? Nä, jag hade inte brytt mig men det är jag det.
 
Jag menar att om kompisen inte kan hantera att jag lever mitt liv, är det inte mycket jag kan göra åt det.

"Värd att vara min kompis", låter lika tonårigt som resten. Jag tänker inte så.

Get your point, men tyckte det lät hårt.
För mig är det iaf en ganska big deal att förlora en kompis.
Det bästa vore ju om hon kunde komma på nåt sätt att komma till acceptans.
 
Ett X är ett X av en anledning, visst ibland skulle jag också vilja gå tillbaka till mitt X som jag förlorade oskulden till men jag vet att det aldrig kommer funka för det måste finnas vilja hos båda parter, så nu går jag vidare och släpper taget om det som varit.
Skulle någon av mina vänner falla för mitt X, fine, vi har inget med varandra att göra längre han är bara en i mängden igen, precis som alla andra och jag skulle tycka det vore väldigt egoistiskt av mig att stoppa en av mina vänner från att finna kärleken bara för att jag inte fick det till att funka. Varför ska inte hon få lov att vara lycklig bara för att den hon fallit för råkar va mitt X? Nä, jag hade inte brytt mig men det är jag det.

Nu är kompisen inte intresserad känslomässigt utan bara attraktion/sex.
Skulle det handla om riktiga känslor skulle det ju va rätt solklart.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
764
Senast: Otherside
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 153
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 462
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp