Okänt Paket

Jag kunde det som tonåring och kan fortfarande. Även sambons fyra sista.
Handlade både då och nu mest om att kunna ange personnummer för att få bonus och rabatter i olika affärer.

Ok! Jag har aldrig haft ett behov av att kunna dem så det har nog sorterats långt bak i hjärnan :laugh: (Mormors och morfars personnummer kan jag däremot, det beror på att jag hjälpt dem med läkarbesök, mediciner osv.)
 
Om jag ska va ärlig är det rätt oväsentligt hur tonåringen kommit över personnumret, det är snarare grejen med att beställa saker som är väsentligt om det nu är så i detta fall.
Paketet har kommit med postnord, bara deras paket som kommer till den utlämningen, så nog inte fel sändningsnummer som dhl råkat göra. Såvida inte det händer för postnord också. 🤔
 
Viss risk att han har personnumret? Det är väl helt normalt att barn kan sina föräldrars personnummer i tonåren?!
Är det? Jag suckade inombords varje gång mina tonåringar frågade mig var de bodde.... Till slut svarade jag envist "hemma" eller "Google is your friend" eftersom de envist inte lärde sig sin adress när det var så himlans enkelt att fråga mamma. Samma med sitt personnummer Jag skulle även bli förvånad om de ens kommer ihåg mitt födelseDATUM och ÅR;)

Tillägg: de var alltså inte små tonåringar då, utan typ 15-16... ;)
 
Ok! Jag har aldrig haft ett behov av att kunna dem så det har nog sorterats långt bak i hjärnan :laugh: (Mormors och morfars personnummer kan jag däremot, det beror på att jag hjälpt dem med läkarbesök, mediciner osv.)
Samma här med min morfar. :) Jag var hans ögon när jag var tonåring och hjälpte honom med räkningar, mediciner och läkarbesök och annat smått kom ihåg. :) Han kunde inte se pga glaukom så då fick han låna mina ögon till sådant istället.
 
Om jag ska va ärlig är det rätt oväsentligt hur tonåringen kommit över personnumret, det är snarare grejen med att beställa saker som är väsentligt om det nu är så i detta fall.
Paketet har kommit med postnord, bara deras paket som kommer till den utlämningen, så nog inte fel sändningsnummer som dhl råkat göra. Såvida inte det händer för postnord också. 🤔
Mina tonåringar hämtar ut paket och har mitt ID-kort till tex att hämta ut vissa mediciner också. Håller med dig om att grejen att gå bakom ryggen och använda personnumret är grejen här och något man inte gör.
 
Är det? Jag suckade inombords varje gång mina tonåringar frågade mig var de bodde.... Till slut svarade jag envist "hemma" eller "Google is your friend" eftersom de envist inte lärde sig sin adress när det var så himlans enkelt att fråga mamma. Samma med sitt personnummer Jag skulle även bli förvånad om de ens kommer ihåg mitt födelseDATUM och ÅR;)

Tillägg: de var alltså inte små tonåringar då, utan typ 15-16... ;)
Fast då kan de också just googla fram andras adresser och personnummer…. Det är lite knepigt att man kommer så långt med personnummer i olika system.
 
Mina tonåringar hämtar ut paket och har mitt ID-kort till tex att hämta ut vissa mediciner också. Håller med dig om att grejen att gå bakom ryggen och använda personnumret är grejen här och något man inte gör.
Ja, precis, det är inget som tekniskt går (och min åsikt bör) förhindras, att det går är ingen ursäkt för att göra det. Rent tekniskt är det dessutom ett brott att utge sig för att vara någon annan genom att använda deras personuppgifter.
 
Är det? Jag suckade inombords varje gång mina tonåringar frågade mig var de bodde.... Till slut svarade jag envist "hemma" eller "Google is your friend" eftersom de envist inte lärde sig sin adress när det var så himlans enkelt att fråga mamma. Samma med sitt personnummer Jag skulle även bli förvånad om de ens kommer ihåg mitt födelseDATUM och ÅR;)

Tillägg: de var alltså inte små tonåringar då, utan typ 15-16... ;)

Jag har till nyligen haft ett jobb där jag haft hand om högskolestudenter och någon gång i månaden så har någon eller ett par uppgivit sin mejladress som hemadress :D Sitt postnummer är det många som inte har koll på, även de som är medelålders. Allt sånt dyker ju upp per automatik numera om du bara uppger dina personuppgifter.
 
Fast då kan de också just googla fram andras adresser och personnummer…. Det är lite knepigt att man kommer så långt med personnummer i olika system.
Visserligen, men om man nu inte vill respektera gränserna om att en persons personnummer använder man inte utan lov till något så får man ta konsekvenserna av sitt handlande, vilket ju kan vara ganska allvarliga beroende på vad man ju gör. Inte bara rent lagligt utan också att om man själv tänker tanken på att beställa i någon annans namn kan man få tillbaka med samma mynt (här tänkte jag på tex kompisar som ger igen och inte på mig själv) och det är inte kul att lösa en sådan röra och vara oskyldig.
 
Viss risk att han har personnumret? Det är väl helt normalt att barn kan sina föräldrars personnummer i tonåren?!
Ja, och om inte annat är det väl få som går runt med plånboken i fickan inomhus, de flesta tonåringar kan nog bara gå och titta på exempelvis körkortet i förälderns plånbok.
 
Om jag ska va ärlig är det rätt oväsentligt hur tonåringen kommit över personnumret, det är snarare grejen med att beställa saker som är väsentligt om det nu är så i detta fall.
Paketet har kommit med postnord, bara deras paket som kommer till den utlämningen, så nog inte fel sändningsnummer som dhl råkat göra. Såvida inte det händer för postnord också. 🤔
Snarare är det nog så att den som beställt paketet valt hemkörning men att det ändå lämnades hos utlämningsstället. Det kan bero på att Postnord ibland bara gör så, eller att den som beställt inte kunde vara hemma när det skulle komma hem och därför ändrat till utlämningsställe istället. Tror det behövs snackas med barnen i familjen, för visst är dom två?
 
Jag har till nyligen haft ett jobb där jag haft hand om högskolestudenter och någon gång i månaden så har någon eller ett par uppgivit sin mejladress som hemadress :D Sitt postnummer är det många som inte har koll på, även de som är medelålders. Allt sånt dyker ju upp per automatik numera om du bara uppger dina personuppgifter.
Eh.... :angel:

Ibland när jag ska uppge postnummer och dottern är i närheten så kan hon säga, medan jag funderar lite för lång stund på den:
- Mamma, vad är det du brukar säga? Något om Google eller hur är det nu igen? :angel:

Jag skäms lite och rotar fram någon post och tjuvkikar för att få fram rätt postadress ;)

/snart 42 år gammal och med sifferminne egentligen
 
Mina tonåringar hämtar ut paket och har mitt ID-kort till tex att hämta ut vissa mediciner också. Håller med dig om att grejen att gå bakom ryggen och använda personnumret är grejen här och något man inte gör.
Exakt, det är en helt annan sak om man går via föräldern så denne vet va som är på gång.

Just nu pågår lite detektivarbete för att ta reda på om det verkligen är tonåringen som gått bakom rygger eller inte.
På utlämningsstället trodde de att det hade skett något fel, så vet inte riktigt hur det ligger till och dumt att anklaga någon innan man har fakta.
 
Snarare är det nog så att den som beställt paketet valt hemkörning men att det ändå lämnades hos utlämningsstället. Det kan bero på att Postnord ibland bara gör så, eller att den som beställt inte kunde vara hemma när det skulle komma hem och därför ändrat till utlämningsställe istället. Tror det behövs snackas med barnen i familjen, för visst är dom två?
Jo de är två, snackas ska det göra men den diskussionen sköter inte jag.

När jag inte kunde va hemma hamnade paketet hos deras lokala terminal och inte på det vanliga utlämningsstället. Å andra sidan va mitt paket rätt stort, jag fick inte ens välja och då va det något redan i kryssat att de fick lämna det utan underskrift. Vilket jag inte ville och eftersom jag inte var hemma å kunde ta emot eller hinna ändra/stoppa utkörningen så hamnade den på terminalen.
Visste inte om det funkar likadant med små paket som hamnar hos de lokala matbutikernas utlämningsställen.
 
Jag hade glatt hämtat ut paketet, om inte annat är det ju enklare att ta reda på vad det är och vad som skett om man har det framför sig.
Nu gjordes inte detta och paketet åker nog på retur när som helst i och med att de redan hade legat 9 dagar (borde kommit till dom den siste mars).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp