En kompis hade grupparbete på en lördagsförmiddag, men skulle ändå ut och festa på fredagen. Jag ifrågasatte detta, typ "hade inte du skola på lördag?". Svaret jag fick var "jo, men jag får väl komma dit bakis då" som att det inte var nån stor sak. Pratade sedan om detta "fenomen" med några kompisar och flera av dem höll med, det är ingen stor grej att komma bakis till skola eller jobb. Och jag blir faktiskt lite upprörd, så då vänder jag mig till er.

Är det okej att komma bakis till jobb/skola?
Jag tycker inte det. Jag tycker det är väldigt respektlöst mot ens kollegor. Ja, det kan absolut finnas anledningar till att man kommer trött (med trött menar jag alltså väldigt trött, som att man inte sovit alls/väldigt lite) nån gång. I min förra studiegrupp hade vi en tjej som har barn. Vi skällde ju inte på henne när hennes barn varit uppe halva natten pga feber. Det kan en ju inte hjälpa. Men om någon av mina studiekamrater eller kollegor skulle komma bakis hade jag blivit ganska upprörd. Även om man träfas på "en obekväm" tid. Har man bestämt möte får man se till att vara i "arbetsfört" tillstånd då.
Så, är jag helt galen?