Okej av kattjouren?

Emine

Trådstartare
För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det fanns risk att den var digivande men det hade flera personer där intygat att det var hon inte.

katten kom, en liten rar introvert men passiv katt. Vilket inte var så konstigt kanske. Efter några dagar växte juvren och svullnade. Efter att till sist lyckats fota detta (inte lätt på en bild katt) blev jag trodd. Katten skulle släppas med GPS för att hitta ungarna- jättebra. Sedan ändrade man sig och den skulle stanna. Istället skulle kattjouren själva leta upp ungarna. Dessa lyckades aldrig men enligt deras ”nätverk” (med expertis enligt dem) så handlade det om större kattungar.

Nu fick de in en kull 3 veckors kattungar som ”min” katt gladeligen tog emot hos oss. tyvärr blev katthonan sämre och sämre. Magrade av, kissade överallt och många fler gånger än en normal katt gör och magen rasade. Mestadels apatisk. Den togs till veterinär där man konstaterade att det inget fel var på den. Väntade en vecka och jag fick tjata på att få in den igen... prover togs och man trodde det handlade om stress. Enligt kattjouren ska man bara ge blötmat, jag gav denna hona förutom blötmat RC för digivande honor/ungar för att få den att gå upp i vikt, detta var dåligt tydligen.


Kattjouren bestämde sig för att man skulle testa att sätta henne i ett isolerat rum utan ungarna hos en helt annan person. Då denna krävde övervakning med kamera. Och hon behövde bort från ungarna och dessa var duktigare än oss. Det som sagts till veterinären stämde till viss del inte då våra iaktagelser som haft katten inte var viktiga.

För mig känns det sådär, jag står nu med en kull återigen moderlösa kattungar. Jag vet inte om honan kommer hem. Och att sätta den på isolering känns sådär. Hon hade kunnat få rum utan ungarna här också.
Några av ungarna är deppiga utan mamma och jag bekymrar mig att de äter ordentligt.
Får man ens separera mamma och ungar såhär? Hur blir ungarna att växa upp utan mamma? Kan det vara stressen från ungarna som gjort kattmamma såhär tvärsjuk enbart?
Skulle behöva litegrann hjälp att reda i vad som håller på att hända.
Jag är totalt slutkörd av denna röran, har dåligt samvete för katterna. Och allt velande hit och dit, kattungar som inte hittas och förmodligen ligger döda ute. Att katthonan flyttats (hon har förtroende för 2 i vår familj), nu blir det nytt ställe isolerat. Velandet sen tidigare om att flytta kattmamman, sen struntande man i det och sen flytta ungarna.

Så hur ska jag tänka? Och är detta verkligen seriöst?
Är absolut ingen kattexpert men haft katter och kullar för många år sedan, läser och försöker lära mig det mesta. Det jag inte vet tar jag reda på. Men i detta känner jag mig totalt rådvill.
 
Är ungarna 4 till 5 veckor nu? Det dom gör är i så fall olagligt så skulle anmäla.
Se till att katthemmet tar med ungarna så du har ryggen fri och inte blir inblandad i det olagliga eller hör med jordbruksverket om hur du ska göra.

De är 7 veckor. Enligt dem har veterinären sagt att detta kunde bli bra att separera katterna men kunde även bli sämre.
 
Jag hade inte litat på att de har haft kontakt med veterinär. Låter väldigt oseriöst från början till slut.

Det vet jag garanterat att de haft, har sett fakturorna. Nu har jag krånglat lite och kattmamma kommer om några dagar säger de... den som lever får se. Småkatterna behöver sin mamma.
 
De får enligt inte separera mamma/amma och kattungar innan kattungarna blivit 12 veckor gamla om inte veterinär kan intyga att det är nödvändigt.

Det låter som att de betett sig illa rakt igenom.

Vet hade sagt att det antingen kunde gå bra eller dåligt att separera. Men gissar att dennes ord väger tyngre än mitt. Som uppenbarligen ses som väldigt okunnig.
 
Vet hade sagt att det antingen kunde gå bra eller dåligt att separera. Men gissar att dennes ord väger tyngre än mitt. Som uppenbarligen ses som väldigt okunnig.

Nej, det räcker inte. Veterinären måste kunna ge ett skriftligt intyg på att det är veterinärmedicinskt indicerat att skilja på dem. ”Det kan gå bra eller inte” funkar inte vid en anmälan till Lst.

Anmäl till Länsstyrelsen. En organisation som hanterar många katter måste sköta det bra, klarar de inte av det får de stängas ner.
 
Hej!

Har också väldigt dålig erfarenhet av kattjouren, fick hem väldigt sjuka katter trots lovord om att de varit hos veterinären. En av katterna hade ringorm på hela kroppen och det är underligt om detta missats av den s.k veterinären. När jag påpekade detta sa de att jag bara skulle låta det vara för det går över av sig själv. När de flesta vet att ringorm både smittar och att det behövs behandling.
 
Den där katten skulle behöva en grundlig utredning med blodtryck, blodprov där man kollar njurvärden, levervärden, sköldkörtelvärden, mm. Och man borde verkligen ta ett ultraljud, om honan nyligen fått en kull finns risk att det finns något kvar i livmodern som gör katthonan sjuk.

Och du som jourhem som ser katten, dens symtom och sköter katten borde vara med vid veterinärundersökningarna så du kan svara på ev frågor veterinären har om katten.

Jag tror störta problemet för katthem är kostnaderna, dem har inte råd med ordentliga utredningar direkt, utan dem försöker göra så lite som möjligt vid varje veterinärbesök för att spara pengar, vilket är förståeligt då dem lever på bidrag och har ansvar för att många katter får det dem behöver.
 
Den där katten skulle behöva en grundlig utredning med blodtryck, blodprov där man kollar njurvärden, levervärden, sköldkörtelvärden, mm. Och man borde verkligen ta ett ultraljud, om honan nyligen fått en kull finns risk att det finns något kvar i livmodern som gör katthonan sjuk.

Och du som jourhem som ser katten, dens symtom och sköter katten borde vara med vid veterinärundersökningarna så du kan svara på ev frågor veterinären har om katten.

Jag tror störta problemet för katthem är kostnaderna, dem har inte råd med ordentliga utredningar direkt, utan dem försöker göra så lite som möjligt vid varje veterinärbesök för att spara pengar, vilket är förståeligt då dem lever på bidrag och har ansvar för att många katter får det dem behöver.

Den är kollad 2 gånger med det mesta du tagit upp. Jag har tyvärr inte varit med utan nattjouren (kallar dem det, gäller egentligen en annan organisation). De har heller inte tyckt det varit viktigt att jag fått pratades veterinären via telefon eller lämna info så vissa saker har felciterats tex vad katten äter osv. Vad jag vet som ser katten är visst inte så viktigt 😢

Oavsett alla prover verkar hon inte bli bra, lös mage (kattbajset luktar väldigt konstigt), kissar inne osv.
Efter man separerade henne från ungarna (då har den alltså fångats, tagits ifrån sina ungar, skickats hit, fått nya ungar och vart hos vet 2 gånger varav ena resulterade i att hon flyttades några dagar). Hon har blivit mer skygg, mer rädd om ungarna...behandlar dem som de varit väldigt mycket yngre, ropar och vaktar dem 24/7, och de ska åka i nästa vecka utom en vi behåller.

känner mig otroligt rådvill, dels för att jag tror det är något fel på kattens mage... något kroniskt. Dels för jag tror den är enormt traumatiserad. Den är väldigt rund om magen, kan bero på mat kanske nåt annat. Men efter sista vändan går det inte att sätta den på en transportbur, trots god mat och annat. Hon går inte ens nära.
 
Hej!

Har också väldigt dålig erfarenhet av kattjouren, fick hem väldigt sjuka katter trots lovord om att de varit hos veterinären. En av katterna hade ringorm på hela kroppen och det är underligt om detta missats av den s.k veterinären. När jag påpekade detta sa de att jag bara skulle låta det vara för det går över av sig själv. När de flesta vet att ringorm både smittar och att det behövs behandling.

Men fy, kallar dock bara dessa ”kattjouren” det gäller en annan verksamhet. Liknande kattjouren.
Vissa saker gör de bra, men vissa väldigt märkligt. I många fall gör de infångandet och annat så otroligt knöligt och löser saker på sämsta möjliga sätt ibland. Mycket baserat på den som styr allt.
 
Nej, det räcker inte. Veterinären måste kunna ge ett skriftligt intyg på att det är veterinärmedicinskt indicerat att skilja på dem. ”Det kan gå bra eller inte” funkar inte vid en anmälan till Lst.

Anmäl till Länsstyrelsen. En organisation som hanterar många katter måste sköta det bra, klarar de inte av det får de stängas ner.

Vi gick emot dem och hämtade dagen efter.
En tanke från dem var att hon skulle bli stressad av oss, hon satt isolerad och kameraövervakad och ropade hela tiden.
Första vändan var hon glad att komma hem, strök sig mot oss och var kelig (det är en förvildad katt). Nu har hon inget intresse av oss, är skyggare, vaktar ungarna mer såsom hon gjorde när de var riktigt små.
Att lasta henne är en lögn, hon vägrar ens gå nära. Och bra är hon inte...luktar märkligt när hon bajsar, kisset luktar inte kattkiss. Går inte på lådan periodvis. Glad är hon några minuter per dygn och leker med ungarna, annars är hon gömd alt letar mat.

Frågan är vad man gör med henne? Innekissandet gör ju att det inte funkar. Vi kan inte leva inplastade 20 år.

Alt 2 är att de får omplacera henne igen vilket inte känns bra alls, hon kommer troligtvis att åka runt runt tills hon dör.

Ett annat alternativ är att de släpper henne i hennes fd koloni, vilket varit mer ok OM hon varit frisk. Men det är hon inte och vem ser efter henne då? Inga alternativ blir ju bra 😢
 
Vi gick emot dem och hämtade dagen efter.
En tanke från dem var att hon skulle bli stressad av oss, hon satt isolerad och kameraövervakad och ropade hela tiden.
Första vändan var hon glad att komma hem, strök sig mot oss och var kelig (det är en förvildad katt). Nu har hon inget intresse av oss, är skyggare, vaktar ungarna mer såsom hon gjorde när de var riktigt små.
Att lasta henne är en lögn, hon vägrar ens gå nära. Och bra är hon inte...luktar märkligt när hon bajsar, kisset luktar inte kattkiss. Går inte på lådan periodvis. Glad är hon några minuter per dygn och leker med ungarna, annars är hon gömd alt letar mat.

Frågan är vad man gör med henne? Innekissandet gör ju att det inte funkar. Vi kan inte leva inplastade 20 år.

Alt 2 är att de får omplacera henne igen vilket inte känns bra alls, hon kommer troligtvis att åka runt runt tills hon dör.

Ett annat alternativ är att de släpper henne i hennes fd koloni, vilket varit mer ok OM hon varit frisk. Men det är hon inte och vem ser efter henne då? Inga alternativ blir ju bra 😢

Man tar bort henne. Det är inte roligt men situationen är ju inte hållbar och att släppa ut henne igen är oförsvarligt.
 
Har också varit inne på det, men katten är inte min och de har en ”no kill” policy...
Tyvärr bestämmer jag inte alls.

Hon är grundligt kollad 2 gånger och inget är hittat. Har googlat och väl hittat antingen nån parasit som kan ge kronisk diarré alt inflammation i tarmen. Med specialmat och täta veterinärbesök som följd då.
 
Har också varit inne på det, men katten är inte min och de har en ”no kill” policy...
Tyvärr bestämmer jag inte alls.

Hon är grundligt kollad 2 gånger och inget är hittat. Har googlat och väl hittat antingen nån parasit som kan ge kronisk diarré alt inflammation i tarmen. Med specialmat och täta veterinärbesök som följd då.

Anmäl dem. Det där är inte ok någonstans, både moraliskt och enligt lagen.
 
Har också varit inne på det, men katten är inte min och de har en ”no kill” policy...
Tyvärr bestämmer jag inte alls.

Hon är grundligt kollad 2 gånger och inget är hittat. Har googlat och väl hittat antingen nån parasit som kan ge kronisk diarré alt inflammation i tarmen. Med specialmat och täta veterinärbesök som följd då.
Lämna tillbaka katten. Katten är sjuk och behöver veterinärvård. Om de vägrar avliva måste de ju istället ge den vården som krävs. Jag vet inte hur lagen tolkas i detta fall men risken finns att du som ansvarar för katten i nuläget kan råka illa ut om den får fortsätta lida i ditt hem.
Jag hade vägrat samarbeta med en organisation som beter sig på det viset och skulle inte ta emot någon mer katt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 243
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Lite luddig rubrik kanske, men såhär ligger det till. För ett par veckor sedan fick jag grannens två katter, en kattunge på typ 5,5...
2
Svar
20
· Visningar
2 719
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp