Bukefalos 28 år!

Okej, halshugg mig!

Sant. Var jag som läste någonstans att det var på jobbet. I så fall är det synnerligen oprofessionellt , kan ju ha varit min man som faktiskt var på vårdcentralen i veckan (huruvida han hade en kvinnlig eller manlig läkare vet jag dock inte). Men jag kan mycket väl ha missuppfattat. Dock är det väl inte första gången ts uttrycker sig knepigt om andra kulturer. Då är det skrämmande att ha ett jobb där man möter dessa dagligen. Det är dock min personliga åsikt, och den ändrar jag inte.

Du har missuppfattat och är skyldig mig en ursäkt.

Jo, jag tycker att det är ett dilemma mellan två rättigheter: min rättighet till jämställdhet, kontra någons rättighet att utöva religion (om det nu är religion och inte "allmän kultur" - det kan vara svårt att hålla isär)
Får man inte i dina ögon diskutera sådana dilemman?
Eller menar du att det inte finns något dilemma?

Att du sedan tycker att det är knepigt att vara tveksam till vissa företeelser, oavsett svenska eller utländska, är ju en lika godkänd åsikt som min. Jag önskar dock att du avstått från personangrepp i dina inlägg.
 
Senast ändrad:
Vänd på det hela. Om det var en kvinna som vägrade att ta en manlig läkare i hand skulle det bli samma upprördhet?
Stryk "läkare" ur resonemanget.

Tråden handlar inte om läkare kontra patient även om det är den tolkningen som flera gjort (felaktigt).
Tråden handlar om att särbehandla pga kön.
 
Jag blir beklämd av att läsa hur hårt vissa går på @kryddelydd.
Utan att dra in tidigare trådar utan enbart fokusera på denna tråds frågeställning borde vara prio. Annars slutar det bara i tjafs och vem vinner på det :crazy:?!
Jag tror att vi är många som håller med om att det inte är ok att inte hälsa på någon pga fel kön. Att hålla fast vid dessa principer är inte bra ur en jämställd synvinkel. TS har heller aldrig skrivit i egenskap av yrkesutövande utan som privatperson och det blir hon smutskastad av.
 
Tråden handlar om att särbehandla pga kön.

Du menar som en hel del kvinnor gör när det kommer till bland annat gynekologer? En manlig gynekolog är inte sämre än en kvinnlig och ändå väljs de bort.

Vilket är helt okej, eftersom en del kvinnor tycker det är obehagligt att slänga upp sig halvnaken inför en främmande man, men bortvalda enbart pga sitt kön blir de ändå. Men om någon inte vill ta i hand så är det en skymf, en katastrof..
 
Stryk "läkare" ur resonemanget.

Tråden handlar inte om läkare kontra patient även om det är den tolkningen som flera gjort (felaktigt).
Tråden handlar om att särbehandla pga kön.

Stryk yrkesrollen. Man träffas i sociala sammanhang, tex på en fest eller middag. En man (svensk) sträcker ut handen för att hälsa, en kvinna (från annan kultur) vägrar att ta mannen i hand eftersom det är mot hennes religion och kultur. Hur ska mannen reagera?

Vi har en del män här på Buke. Hur skulle ni göra? Insistera på att hon måste ta er hand, säga åt henne att eftersom hon är i Sverige måste hon göra något som i hennes hemland kan få allvarliga konsekvenser för henne personligen.
 
Fult och onödigt av dig.
Nej, det var inte i mitt yrke.
Mycket fult av dig, och jag förväntar mig en ärligt menad ursäkt för ditt övertramp.
Knappast. Jag tycker det är otäckt med läkare som gärna delar med sig av främlingsfientliga åsikter. Och lärare. Och handläggare på migrationsverket. Och andra människor som möter utsatta människor i sitt yrke. Oavsett hur just denna situation utspelades. Är det märkligt tycker du?

Jag tror också de egna värderingarna spelar in på hur man reagerar. Jag skulle inte bry mig, min man hälsar inte på kvinnor för att han inte bör ta i andra kvinnor än sin fru (vid formella möten gör han visserligen det), inte för att han ser ner på dig som kvinna. Och det är oftast den förklaringen jag fått av de som inte tar i hand. Det eller rädsla för förkylning, vilket visserligen speglar båda kön. Båda förklaringarna tycker jag är upp till individen att bestämma huruvida man vill röra någon annan.
 
Stryk yrkesrollen. Man träffas i sociala sammanhang, tex på en fest eller middag. En man (svensk) sträcker ut handen för att hälsa, en kvinna (från annan kultur) vägrar att ta mannen i hand eftersom det är mot hennes religion och kultur. Hur ska mannen reagera?

Vi har en del män här på Buke. Hur skulle ni göra? Insistera på att hon måste ta er hand, säga åt henne att eftersom hon är i Sverige måste hon göra något som i hennes hemland kan få allvarliga konsekvenser för henne personligen.
Han är väl i sin fulla rätt att tycka hon är oförskämd utan att för den skull göra någon större affär av det? Är det ok att göra skillnad på kön men inte färg?
 
Stryk yrkesrollen. Man träffas i sociala sammanhang, tex på en fest eller middag. En man (svensk) sträcker ut handen för att hälsa, en kvinna (från annan kultur) vägrar att ta mannen i hand eftersom det är mot hennes religion och kultur. Hur ska mannen reagera?

Vi har en del män här på Buke. Hur skulle ni göra? Insistera på att hon måste ta er hand, säga åt henne att eftersom hon är i Sverige måste hon göra något som i hennes hemland kan få allvarliga konsekvenser för henne personligen.

Jag tycker att mannen på plats ska reagera som jag - tro det eller inte - gjorde på plats.
Det vill säga, släppa ner handen och inte göra en affär av det där och då.
 
Jag tror också de egna värderingarna spelar in på hur man reagerar. Jag skulle inte bry mig

Nej, och det är förstås helt OK.

Skulle du bry dig om du exempelvis fick lägre lön för ditt jobb, på grund av att du är kvinna (inga sakliga skäl alltså) jämfört med en man?

Eller tycker du att det, generellt, är OK att särbehandla pga kön?
 
Jag blir beklämd av att läsa hur hårt vissa går på @kryddelydd.
Utan att dra in tidigare trådar utan enbart fokusera på denna tråds frågeställning borde vara prio. Annars slutar det bara i tjafs och vem vinner på det :crazy:?!
Jag tror att vi är många som håller med om att det inte är ok att inte hälsa på någon pga fel kön. Att hålla fast vid dessa principer är inte bra ur en jämställd synvinkel. TS har heller aldrig skrivit i egenskap av yrkesutövande utan som privatperson och det blir hon smutskastad av.

Tack.
Titeln på tråden var ju utifrån insikten att det var lite offentligt självmord att skriva en sådan här frågeställning trots att min förhoppning var att det skulle gå att resonera/diskutera lite nyanserat.
Risken att bli ganska åtgången är stor om man uttrycker tvekan inför vissa företeelser, eftersom det har en tendens att bli väldigt svart-vitt. Antingen är man rasist eller så omfamnar man allt i alla kulturer.
Jag tycker att @Alexandra_W har bidragit med ett antal intressanta och kloka tankar.
 
Stryk yrkesrollen. Man träffas i sociala sammanhang, tex på en fest eller middag. En man (svensk) sträcker ut handen för att hälsa, en kvinna (från annan kultur) vägrar att ta mannen i hand eftersom det är mot hennes religion och kultur. Hur ska mannen reagera?

Vi har en del män här på Buke. Hur skulle ni göra? Insistera på att hon måste ta er hand, säga åt henne att eftersom hon är i Sverige måste hon göra något som i hennes hemland kan få allvarliga konsekvenser för henne personligen.
Nej inte alls .Vill personen i fråga inte hälsa så lägger jag ingen större vikt på det .Räcker väl med att man säger Hej
 
Du menar som en hel del kvinnor gör när det kommer till bland annat gynekologer? En manlig gynekolog är inte sämre än en kvinnlig och ändå väljs de bort.

Vilket är helt okej, eftersom en del kvinnor tycker det är obehagligt att slänga upp sig halvnaken inför en främmande man, men bortvalda enbart pga sitt kön blir de ändå. Men om någon inte vill ta i hand så är det en skymf, en katastrof..

Jag tycker att det är precis lika onödigt. (Och helt ärligt så tycker jag att det är superfånigt.)
 
Vi har en del män här på Buke. Hur skulle ni göra? Insistera på att hon måste ta er hand, säga åt henne att eftersom hon är i Sverige måste hon göra något som i hennes hemland kan få allvarliga konsekvenser för henne personligen.

When in Rome, do as the Romans.
Jag har alltid tagit seden dit jag kommer (i många länder i mååånga år) och inlemmat mig i samhället jag bor i. Är jag på semester så gör jag som jag vill, men jag antar att människan inte är här på semester. Då får man acceptera att så här är det här, eller åka till ett land som bättre passar ens (om det nu är) religion. Det finns massor att välja på.
 
Så när man inte tar i hand för att undvika spridning av smitta så är man oförskämd? Jag kanske inte vill riskera att få en förkylning t.ex

Det är väll skillnad eller? Då kan man säga -du jag är förkyld så jag vill inte ta i hand.
Men att neka pga religon o att densom jäksrar med handlag har " fel" kön enl religonen för mig fel. Vet att vi har religions frihet. Men det har gått väl långt.
 
Knappast. Jag tycker det är otäckt med läkare som gärna delar med sig av främlingsfientliga åsikter. Och lärare. Och handläggare på migrationsverket. Och andra människor som möter utsatta människor i sitt yrke. Oavsett hur just denna situation utspelades. Är det märkligt tycker du?

Jag tycker att det är lite märkligt och tråkigt att du drar stora växlar ur ett dilemma mellan två olika rättigheter.

Du vet väldigt mycket mer om islam än jag gör eftersom du (tror jag?) lever med en muslimsk man. Och du kan säkert berätta mycket intressant om hur livet blir, eller troligare inte blir, präglat av den form av islam som din man lever efter.

Å andra sidan utgår jag från att väldigt många muslimer, precis som väldigt många kristna och judar och vilkenreligionduvill lever sekulariserade liv där beteendet inte färgas särskilt mycket av just religion.
Och jag utgår från att de flesta muslimer i Sverige lever hyfsat jämställt (hyfsat eftersom det mesta är hyfsat jämställt men inte till fullo, i Sverige).

Jag misstänker att de flesta av oss är rätt lika på så sätt att vi antagligen inte reflekterar särskilt mycket över vem som har vilken religion, i vardagen.
Men ibland får man skäl att fundera över vad som styr vissa ageranden.
Och ibland finns det skäl att fundera på vilka ageranden som är OK.
Ibland finns det extra skäl att fundera över situationen, eftersom det plötsligt är suspekt att reagera.

Mannen i byggaffären som kallar en kvinnlig kund för "lilla gumman".
Takläggaren som frågar "är din man hemma?" och utgår från att en kvinna inte är beslutande om att eventuellt köpa nytt tak till huset.
I de situationerna är det enkelt och okontroversiellt att bli irriterad över att bli behandlad nedlåtande som kvinna. I de situationerna är det rimligt, tror jag de flesta tycker, att säga ifrån.

När religion eller kultur ligger bakom, är det svårare. För då får man liksom inte reagera.
Mannen jag berättade om, är inte en nyanländ person. Han är svensk. Men hans beteende var färgat av en religion som omfattar vad då, 20% av Sveriges befolkning?
Inte standard-beteendet för en muslim, nej, det håller jag med om.

Men du skriver att ens värderingar speglar ens reaktioner och det har du rätt i.
Kan det vara så att du reagerar starkt för att du (möjligen?) ibland blir ifrågasatt i ditt val av partner?
Och att du då reflexmässigt liksom söker rasism bakom kritik eller funderingar?

Nej, det är alldeles sant att jag inte är okritiskt omfamnande av allt i alla kulturer. Det är sant.
 
When in Rome, do as the Romans.
Jag har alltid tagit seden dit jag kommer (i många länder i mååånga år) och inlemmat mig i samhället jag bor i. Är jag på semester så gör jag som jag vill, men jag antar att människan inte är här på semester. Då får man acceptera att så här är det här, eller åka till ett land som bättre passar ens (om det nu är) religion. Det finns massor att välja på.

Personen som åsyftas är svensk, tror jag. Bor i Sverige.
Det vill säga, han pratade svenska med liten eller ingen brytning så är antingen född i Sverige eller kom som väldigt ung.

Jag har verkligen ingen åsikt om att han borde befinna sig någon annan stans än i Sverige.
 
"K
Takläggaren som frågar "är din man hemma?" och utgår från att en kvinna inte är beslutande om att eventuellt köpa nytt tak till huset.
I de situationerna är det enkelt och okontroversiellt att bli irriterad över att bli behandlad nedlåtande som kvinna. I de situationerna är det rimligt, tror jag de flesta tycker, att säga ifrån.
Om du skulle gissa, i ungefär hur stor andel av takbyten och andra husbyggnadsfrågor är det män resp. kvinnor som engagerar sig? Jag vet inte hur det ser ut men säg att det i nio fall av tio är männen som är drivande är det då givet att det är nedlåtande om en takläggare tror att det är mannen och inte kvinnan som han skall vända sig till om han inte har någon annan info? Det förekommer men fenomenet skall heller inte överdrivas.
 
"K

Om du skulle gissa, i ungefär hur stor andel av takbyten och andra husbyggnadsfrågor är det män resp. kvinnor som engagerar sig? Jag vet inte hur det ser ut men säg att det i nio fall av tio är männen som är drivande är det då givet att det är nedlåtande om en takläggare tror att det är mannen och inte kvinnan som han skall vända sig till om han inte har någon annan info? Det förekommer men fenomenet skall heller inte överdrivas.

Jag gissar att det är vanligare att män beställer tak än att kvinnor gör det.
Men det är en gissning.


En del telefonförsäljare säger "jag söker den i hushållet som har ansvar för..." och det är ju en ganska öppen inledning.
I stället för att ta saker och ting för givna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 344
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: geting
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 271
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp