Bukefalos 28 år!

Okej, halshugg mig!

Jag gissar att det är vanligare att män beställer tak än att kvinnor gör det.
Men det är en gissning.


En del telefonförsäljare säger "jag söker den i hushållet som har ansvar för..." och det är ju en ganska öppen inledning.
I stället för att ta saker och ting för givna.
Vi gör hela tiden en mängd antagande utifrån den information vi har, jag håller inte med om att det automatiskt innebär att det blir nedlåtande. Det kan ibland vara det men det behöver absolut inte alltid vara så.
 
Vi gör hela tiden en mängd antagande utifrån den information vi har, jag håller inte med om att det automatiskt innebär att det blir nedlåtande. Det kan ibland vara det men det behöver absolut inte alltid vara så.

Nej, det är ju sant förstås.
Och det kan bli nedlåtande utan att vara avsett på det sättet, också.

Eftersom vi tolkar in en massa saker i vad människor säger utifrån förväntad/tänkt situation där avsändaren och mottagaren har olika situationer i tankarna.
 
Nej, och det är förstås helt OK.

Skulle du bry dig om du exempelvis fick lägre lön för ditt jobb, på grund av att du är kvinna (inga sakliga skäl alltså) jämfört med en man?

Eller tycker du att det, generellt, är OK att särbehandla pga kön?
Tycker inte lön är samma sak som att jämföra att en person sätter gränser när det kommer till personlig kontakt. Jag tar ogärna på andra människor jag också och kramar ogärna männen på min arbetsplats trots att det är kulturen där. Tror Sverige är ett av få länder där man lägger så stor vikt vid att hälsa på rätt sätt. Eller, vissa. För de allra flesta av oss fungerar det utmärkt att hälsa på andra sätt.
 
Tycker inte lön är samma sak som att jämföra att en person sätter gränser när det kommer till personlig kontakt. Jag tar ogärna på andra människor jag också och kramar ogärna männen på min arbetsplats trots att det är kulturen där. Tror Sverige är ett av få länder där man lägger så stor vikt vid att hälsa på rätt sätt. Eller, vissa. För de allra flesta av oss fungerar det utmärkt att hälsa på andra sätt.

Fast vänta nu.
Det är väl i stort sett lika?
Det verkar ju som om det är viktigt hur man hälsar på vem inom islam, exempelvis, där du berättat att din man inte bör (tror jag var ordet? snarare än får?) röra vid kvinnor, exempelvis vid hälsning.

Min poäng är att det handlar om skillnad på grund av kön.
Därmed blir jämförelsen med lön väldigt relevant.
 
Mannen i byggaffären som kallar en kvinnlig kund för "lilla gumman".
Takläggaren som frågar "är din man hemma?" och utgår från att en kvinna inte är beslutande om att eventuellt köpa nytt tak till huset.
I de situationerna är det enkelt och okontroversiellt att bli irriterad över att bli behandlad nedlåtande som kvinna. I de situationerna är det rimligt, tror jag de flesta tycker, att säga ifrån.

När religion eller kultur ligger bakom, är det svårare. För då får man liksom inte reagera.
Fast det ovan är ju också kultur, det är bara vår kultur. I den svenska kulturen utgår man från att det är mannen som fixar med huset och tar hand om bilen och kvinnan tar hand om barnen och städningen. I vår kultur särbehandlar vi ofta (inte alltid) genom att män tar varandra i hand och kramar kvinnor när de hälsar. Den här typen av tolkning av koranen där man inte får ta kvinnor i hand är ju inte så vanligt bland muslimer och kanske kan liknas vid de lite mer "extrema" kristna trosuppfattningarna typ Pingströrelsen eller Jehovas vittnen. Medlemmar i dessa kyrkor finns ju uppblandade med oss utan att någon verkar dra så stora växlar på det.
 
Du menar som en hel del kvinnor gör när det kommer till bland annat gynekologer? En manlig gynekolog är inte sämre än en kvinnlig och ändå väljs de bort.

Vilket är helt okej, eftersom en del kvinnor tycker det är obehagligt att slänga upp sig halvnaken inför en främmande man, men bortvalda enbart pga sitt kön blir de ändå. Men om någon inte vill ta i hand så är det en skymf, en katastrof..
Eh, en hand jämfört med att visa könet?
 
Du menar som en hel del kvinnor gör när det kommer till bland annat gynekologer? En manlig gynekolog är inte sämre än en kvinnlig och ändå väljs de bort.

Vilket är helt okej, eftersom en del kvinnor tycker det är obehagligt att slänga upp sig halvnaken inför en främmande man, men bortvalda enbart pga sitt kön blir de ändå. Men om någon inte vill ta i hand så är det en skymf, en katastrof..
Det är inte jämförbart. Hälsa är något du kanske gör dagligen. Enda möjliga är att inte skaka hand med vare sig kvinna eller man. För särskilja könen och acceptera det, är inte rätt väg att gå i ett land där man kämpar för jämställdhet. Eller tycker du att man kommit längre med det i ospecificerat land där majoriteten av invånarna lever strängt efter sina religioner?
 
Tycker inte lön är samma sak som att jämföra att en person sätter gränser när det kommer till personlig kontakt. Jag tar ogärna på andra människor jag också och kramar ogärna männen på min arbetsplats trots att det är kulturen där. Tror Sverige är ett av få länder där man lägger så stor vikt vid att hälsa på rätt sätt. Eller, vissa. För de allra flesta av oss fungerar det utmärkt att hälsa på andra sätt.
Som sagt, om du särskiljer kvinna och man vid hälsning. Så ja, självklart lägger "vi i Sverige" stor vikt vid det.
 
Om du skulle gissa, i ungefär hur stor andel av takbyten och andra husbyggnadsfrågor är det män resp. kvinnor som engagerar sig? Jag vet inte hur det ser ut men säg att det i nio fall av tio är männen som är drivande är det då givet att det är nedlåtande om en takläggare tror att det är mannen och inte kvinnan som han skall vända sig till om han inte har någon annan info? Det förekommer men fenomenet skall heller inte överdrivas.
Men vad är problemet med att fråga personen som takläggaren möter i dörren - istället för att bara utgå från att det är mannen som sitter på infon. Vem pratar takläggaren med i ett manligt homosexuellt par? Eller ett kvinnligt homosexuellt par?
Det blir ju bara tramsigt att alltid vända sig till mannen i en relation istället för att antingen adressera båda parterna eller fråga vem det är takläggaren ska prata med. Hur jäkla svår kan det vara?

Personligen tycker jag det är otroligt trist beteende att aldrig anses vara den med koll - oavsett om jag är det eller inte, utan det frågas alltid efter någon annan. Så jo, nog blir det rätt nedlåtande i längden och på individnivå när det alltid frågas efter män.
 
Men vad är problemet med att fråga personen som takläggaren möter i dörren - istället för att bara utgå från att det är mannen som sitter på infon. Vem pratar takläggaren med i ett manligt homosexuellt par? Eller ett kvinnligt homosexuellt par?
Det blir ju bara tramsigt att alltid vända sig till mannen i en relation istället för att antingen adressera båda parterna eller fråga vem det är takläggaren ska prata med. Hur jäkla svår kan det vara?

Personligen tycker jag det är otroligt trist beteende att aldrig anses vara den med koll - oavsett om jag är det eller inte, utan det frågas alltid efter någon annan. Så jo, nog blir det rätt nedlåtande i längden och på individnivå när det alltid frågas efter män.
Om påståendet nu stämmer, vilket jag inte har en aning om, att takläggare nästan alltid frågar efter mannen om en kvinna öppnar så är väl grundproblemet i så fall att få kvinnor engagerar sig i underhållet av huset, om takläggaren möter såväl män som kvinnor så försvinner "problemet" av sig själv. Det är inget problem att fråga om takläggaren är osäker men att anta saker baserat på erfarenhet av hur det oftast är gör vi hela tiden. Nedlåtande kan jag bara se att de är om takläggaren efter att fått reda på vem som håller i reparationen trots det vänder sig till någon annan.

Det är väl inget svårt för dig heller att fråga takläggaren vad det gäller när denne ringer på och sedan säga att det är du som ansvarar för taket?
 
Som sagt, om du särskiljer kvinna och man vid hälsning. Så ja, självklart lägger "vi i Sverige" stor vikt vid det.
Nix. Vissa av er. Jag tror de flesta av oss är tillräckliga medmänniskor för att hitta sätt som fungerar och som båda parter känner sig bekväma med i de flesta av de dagliga situationer.

Ang hälsningar. På mitt jobb är kulturen att hälsa med kram. Även vid möten och även med de man knappt träffat. Jag är obekväm med det, kramar gärna de kvinnliga kollegorna men inte männen. Ingen man har någonsin tagit illa upp av det. Finns tusen sätt att säga hej på.
 
Nix. Vissa av er. Jag tror de flesta av oss är tillräckliga medmänniskor för att hitta sätt som fungerar och som båda parter känner sig bekväma med i de flesta av de dagliga situationer.

Ang hälsningar. På mitt jobb är kulturen att hälsa med kram. Även vid möten och även med de man knappt träffat. Jag är obekväm med det, kramar gärna de kvinnliga kollegorna men inte männen. Ingen man har någonsin tagit illa upp av det. Finns tusen sätt att säga hej på.
Det är ju ett problem när det förväntas. För att ta relationen läkare-patient är det ett stort problem om läkaren (inte patienten) inte kan ta i hand. Privat gör man vad sjutton man vill tänker jag. Men får räkna med konsekvenserna av att inte hälsa på förväntat sätt. De vet man ju bäst om själv i situationen.
 
Om påståendet nu stämmer, vilket jag inte har en aning om,
Nej, för jag antar att det inte är du som konsekvent blir förbisedd i sådana situationer? Upplever du aldrig att du tex inte blir tillfrågad om ex något som rör - säg barn - där du kanske faktiskt skulle kunna ha precis lika mycket erfarenhet och kunskaper som den andra i sammanhanget, bara att det råkar vara en kvinna och det är "kvinnligt" att vilja prata om barn? Om det händer - tycker inte du att det är ett rätt trist beteende att konsekvent få dina kunskaper underkända pga ditt kön? Eller är det bara så för att det råkar vara ett "manligt område" så är det okej att kvinnor känner sig förbisedda?

Jag tycker att det är pissigt - oavsett om det innebär att exkludera kvinnor från situationer som anses "typiskt manliga" eller om det gäller att exkludera män från situationer som anses "typiskt manliga"

Det är inget problem att fråga om takläggaren är osäker men att anta saker baserat på erfarenhet av hur det oftast är gör vi hela tiden. Nedlåtande kan jag bara se att de är om takläggaren efter att fått reda på vem som håller i reparationen trots det vänder sig till någon annan.

Det är väl inget svårt för dig heller att fråga takläggaren vad det gäller när denne ringer på och sedan säga att det är du som ansvarar för taket?

Alltså, det är ju just det (min fetning) som händer - jag talar om att jag har bäst koll på säg elavtal, lån, takläggning, min bil. Men vem tror du dom frågar om min (manliga) sambo råkar vara närvarande? Det ÄR oförskämt och nedlåtande att anta att jag (eller någon annan) inte kan baserat på kön.

Och om jag nu gör som du föreslår (vilket jag gör, varför skulle jag inte göra det? Ditt förslag känns rätt trist faktiskt eftersom du utgår från att jag bara ler och gillar läget) - vad tycker du är nästa steg om det inte går in? Att fortsätta ta ansvaret för att någon ska se mig som lika kunnig som min sambo? Eller när är det okej att tycka att det är ett problem även om det nu råkar handla om män (generellt) som ser kvinnor som mindre kunnande?
 
Nej, för jag antar att det inte är du som konsekvent blir förbisedd i sådana situationer? Upplever du aldrig att du tex inte blir tillfrågad om ex något som rör - säg barn - där du kanske faktiskt skulle kunna ha precis lika mycket erfarenhet och kunskaper som den andra i sammanhanget, bara att det råkar vara en kvinna och det är "kvinnligt" att vilja prata om barn? Om det händer - tycker inte du att det är ett rätt trist beteende att konsekvent få dina kunskaper underkända pga ditt kön? Eller är det bara så för att det råkar vara ett "manligt område" så är det okej att kvinnor känner sig förbisedda?
Jag hinner inte riktigt svara på hela men jag fetmarkerade en mening. Jag har inte fyllt i kön i användaruppgifter eller skrivit om det och du har inte frågat mig men antar ändå att jag är en man för att du ser det som mest sannolikt. Ser du vad jag menar?
 
Nix. Vissa av er. Jag tror de flesta av oss är tillräckliga medmänniskor för att hitta sätt som fungerar och som båda parter känner sig bekväma med i de flesta av de dagliga situationer.

Ang hälsningar. På mitt jobb är kulturen att hälsa med kram. Även vid möten och även med de man knappt träffat. Jag är obekväm med det, kramar gärna de kvinnliga kollegorna men inte männen. Ingen man har någonsin tagit illa upp av det. Finns tusen sätt att säga hej på.
Det är olyckligt att det ska läggas en norm att behandla kvinnor och män olika och tydligt göra skillnad på dessa i en ytterst vardaglig situation.
 
Så då ska vi utvidga och inte motverka?
Nej vi ska behandla det precis som alla annan ojämlikhet som finns i samhället. Jag vet dock inte hur du vill att vi ska hantera att många hälsar olika beroende på om det är en man eller kvinna man hälsar på? Skälla på alla män som försöker krama en när de hand hälsat på ens parter alternativt kräva att de kramar mannen också? Ställa kravet att vid kramen alltid bli ryggdunkad även som kvinna? Eller den klassiska manliga hälsningen med ge ett kraftig hanslag samtidigt som man dunkar den andra på axeln med den andra handen?
 
Nej vi ska behandla det precis som alla annan ojämlikhet som finns i samhället. Jag vet dock inte hur du vill att vi ska hantera att många hälsar olika beroende på om det är en man eller kvinna man hälsar på? Skälla på alla män som försöker krama en när de hand hälsat på ens parter alternativt kräva att de kramar mannen också? Ställa kravet att vid kramen alltid bli ryggdunkad även som kvinna? Eller den klassiska manliga hälsningen med ge ett kraftig hanslag samtidigt som man dunkar den andra på axeln med den andra handen?
Varför tror du att jag sitter på lösningen för att jag inte tycker man ska särskilja kvinna och man i beteendet mot dessa? Vad får dig att tro att jag tycker annan särbehandling är okej?
 
Varför tror du att jag sitter på lösningen för att jag inte tycker man ska särskilja kvinna och man i beteendet mot dessa? Vad får dig att tro att jag tycker annan särbehandling är okej?
Jag tycker att du verkar särskiljer på vem det är som olika behandlar. Varför är det viktigt att den här mannen eventuellt är muslim och särbehandlar kvinnor och män? På vilket sätt skulle problemet utvidgas? Och om du frågar mig hur vi ska hantera problemet med ojämlikhet i samhället så är det inte genom att utbilda ALLA om hur viktigt det är med jämställdhet mellan könen och vad det innebär i praktiken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 344
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: geting
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 271
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp