Okej , Hjäälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 263
K

Kurant

Har ett sadel problem till min häst ,
Hon är överbyggd , Svankig och bred.

Finns det någon duktigt person här som kan tipsa mig om nån sadel som kan tänkas passa ? :confused:
Jag har provat en del , men alla verkar klämma , och trycka ner i bak.

Tack på F-hand , Kurant.

Sv: Okej , Hjäälp!

Har du övervägt bomlöst? Det brukar funka kanon till hästar som du beskriver. Fast det beror ju på vad du ska ha hästen till eftersom bomlöst inte lämpar sig nått vidare att hoppa i...

:D
Hon är överbyggd , Svankig och bred

Exakt beskrivning av min häst. Visserligen bara tre rätt av fyra. ;) Min pålle är inte en hon utan en han.

Jag vart hos sadelmakaren och fick tips på vilka begagnat sadlar jag skulle titta på. Men tyvärr minns jag bara en och det var stubben av äldre modell.

Prestige kommer ligga som skräddat på honom, utfrån din beskrivning. :bow: Min gammelpålle är breeeeed, hög manke og svankig, på honom ligger Prestige bomvidd 37 som skräddad. Väl värd att prova!

Wintec Wide

Min häst ser ut precis så, efter mycket letande blev det en Wintec Wide (man kan även använda de bredaste av de ordinarie koppjärnen i Wide-sadeln) och en bomlös att byta mellan. Funkar bra!

Vi har en häst i stallet som är rätt bred, svankig och liiiite överbyggd och han har en Stübben Siegfried VSD i 32, men de finns ju upp till 33,5(?) att beställa via Hööks nuförtiden. Hästen är korsning Knabstruper/Shagya. Den sadeln ligger som en smäck på honom och han fick också problem med tryck bak av sin gamla sadel.

Men det beror på hur kort rygg din häst har?

/Camilla

Amerigo DJ hopp ligger perfekt på den typen av hästar. Rundade i bossorna bak vilket gör att de inte trycker in på överbyggd häst vilket tyvärr 99% av sadlarna på marknaden gör.
Billigare varianter som kanske kan gå är Hdr Exclusiv och Dominus (dessa två beroende på hur svängd i ryggen hästen är)

Kurant skrev:
Har ett sadel problem till min häst ,
Hon är överbyggd , Svankig och bred.

Finns det någon duktigt person här som kan tipsa mig om nån sadel som kan tänkas passa ? :confused:
Jag har provat en del , men alla verkar klämma , och trycka ner i bak.

Tack på F-hand , Kurant.

våran häst ser ut så.. vi har en goertz liberte´på henne, dett aär en islandssadel, emn jag kan dock tänka mig att den som en dressyrsadel...

http://web.telia.com/~u61112075/sadlar/liberte.htm
finns att få i mer eller mindre flat i sitsen och även i ribbat säte

Att påstå att 99% av sadlarna på marknaden idag skulle trycka bak på överbyggda hästar är en ren lögn. Det finns väldigt många märken som är gjorda för överbyggda hästar. Men precis som det finns olika typer av rak rygg finns det också olika typer av svankrygg.

Prestige!!
Har en apalossa golden star till min pålle, han är överbyggd bak med svängd rygg, tillsammans med en mattes padd ligger sadeln kanon på Star Dustens skumma rygg :D

Senast ändrad:

Neej nu fick jag min häst att låta ful :P
Hon har en lång rygg , och jag tänkte väl mest på en allround/dressyr sadel , då jag inte hoppar överdrivet ofta.

Tack för era svar , fortfarande öppen för fler förslag :]

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 960
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka