Okoncentrerad son

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ankan

Trådstartare
:crazy: Vissa perioder fungerar INGET *suckar* det känns som att han inte klarar att hålla "allt" han ska göra i huvudet. Då är det bara vardagliga saker som att tvätta händerna när man varit på toa och att inte det ska ta 30min att borsta tänderna och andra "småsaker".

Det är som att han i perioder är i en "annan värld", han gör inte saker "fel" med flit utan han "bara gör"...det är som att han inte är tillräckligt närvarande för att riktigt vara medveten om HUR han gör saker och varför. Eller för den delen VAD han ska göra (man kan be honom om en sak och han säger ja visst för att nästa sekund inte ha en aning om att man bett om nåt för han har hamnat i "sin värld").

Skulle kunna berätta tusen olika exempel som visar på samma sak...frågan är HUR ska vi hantera det??? :confused: Vi har provat allt från att skälla (fungerar VERKLIGEN inte) till att resonera med honom osv. Inget hjälper. Ibland fungerar det några veckor i taget men sens å "rasar allt ihop" igen.

/Ankan *frustrerad*
 
Sv: Okoncentrerad son

Jag är nästan i samma situation som du.

Vår son har koncentrationssvårigheter och troligtvis ADHD.
Barn med sådana här problem ska man inte skälla på.
Man ska förklara och lägga fram saker som om man läser en instruktionsbok.
Oftast så vet de inte själva varför de gör olika saker och har oxå svårt att göra flera saker på en gång.

Ta tex. morgonrutinerna; Oftast så säger man gå in och borsta tänderna och tvätta dig. När de är klara så har de bara borstat tänderna och inte tvättat sig. De tar in första anvisningen man ber dom om.

Det kan vara väldigt påfrestande för man tycker att man måste tjata om samma sak hela tiden osv. men det är inget barnen kan rå för. De gör inte med flit bara den ena saken utan de uppfattar bara den ena eller glömmer av den andra.

På bara en månad har våran son ändrat sig otroligt mycket. Han hade problem i skolan osv. men allt har blivit mycket bättre sedan man förstod hur man skulle hantera honom.

Är det något du känner att du vill prata om så säg till.

Kram Lakrits
 
Sv: Okoncentrerad son

Han är 7år och går alltså i första klass.

Det fungerar...sådär. Han är aldrig "störig" men klarar inte av att sitta stilla, håller inte tiderna (vadå klockan ringer in och dom andra barnen försvinner :eek: ) och klarar inte av att göra samma sak mer än en liten stund i taget. Är grupper för stor (hela klassen) kan han inte fokusera på att jobba osv. Han är dock inte efter dom andra barnen i vad han kan (i vissa saker tvärtom) men det beror endast på att han är otroligt lättlärd.

/Ankan
 
Sv: Okoncentrerad son

Han är ju fortfarande "liten" och jag tycker inte att du ska behöva oroa dig för att det är något "fel" ännu. Barn mognar olika fort, och de barn som får bokstavsdiagnoser sticker ofta ut väldigt mycket, antingen i skolan eller hemma.

Jag tycker att du ska be om att skolan försöker stötta honom lite extra och se om det blir någon bättring!
 
Sv: Okoncentrerad son

lakrits skrev:
Jag är nästan i samma situation som du.

Alltid skönt med andra i samma sits

lakrits skrev:
Vår son har koncentrationssvårigheter och troligtvis ADHD.
Barn med sådana här problem ska man inte skälla på.
Man ska förklara och lägga fram saker som om man läser en instruktionsbok.
Oftast så vet de inte själva varför de gör olika saker och har oxå svårt att göra flera saker på en gång.

ADHD misstänker dom på honom med men kön till att få utredning är otroligt lång (ca:13 månader just nu :( ). Vi har också insett att skälla är mindre bra...gör vi det blir det bara utbtott som följd. Morgon och kvällsrutinerna bla har vi nedskrivna på små tavlor som han läser varje gång, fast det hjälper inte när han är som "värst" tyvärr.


lakrits skrev:
Det kan vara väldigt påfrestande för man tycker att man måste tjata om samma sak hela tiden osv. men det är inget barnen kan rå för. De gör inte med flit bara den ena saken utan de uppfattar bara den ena eller glömmer av den andra.

På bara en månad har våran son ändrat sig otroligt mycket. Han hade problem i skolan osv. men allt har blivit mycket bättre sedan man förstod hur man skulle hantera honom.[/QUOTE]

Egentligen vet vi ju också att tjat inte hjkälper och det märks på honom att han verkligen itne gör saker "med flit", han är egentligen en väldig samarbetsvillig unge som VILL göra som folk säger och inte vill ha konflikter. Vi har också på vissa sätt fått stor framsteg (va tex månader sen han hade ett utbrott) men också steg bakåt...sånt han klarade innan fungerar helt enkelt inte längre. :(

lakrits skrev:
Är det något du känner att du vill prata om så säg till.

Kram Lakrits

Tack skönt att höra :bow:

/Ankan
 
Sv: Okoncentrerad son

break_a_leg skrev:
Han är ju fortfarande "liten" och jag tycker inte att du ska behöva oroa dig för att det är något "fel" ännu. Barn mognar olika fort, och de barn som får bokstavsdiagnoser sticker ofta ut väldigt mycket, antingen i skolan eller hemma.

Jag tycker att du ska be om att skolan försöker stötta honom lite extra och se om det blir någon bättring!

Egentligen oroar jag mig inte så...vart han är i utvecklingen i jämnförelse med andra barn har jag aldrig egentligen brytt mig om. Däremot vill jag att vardagen ska kunna fungera utan konstant tjat och påminnelser om saker och liknande.

Skolan är bra och gör vad dom kan...men som dom säger kan dom inte ALLTID ta iväg honom från klassen och ge honom den tiden för bara han.

Dom är tre "lärare" i hans klass och den ena är också fritidspersonal åt honom vilket jag tror är jättebra för det blir mer stabilt på nåt vis för honom då.

/Ankan
 
Sv: Okoncentrerad son

Tack ska läsa på den :bow: Fast det får nog bli imorgon för nu är jag för trött.

/Ankan
 
Sv: Okoncentrerad son

Pga. att våra framsteg blivit så bra så väntar man med att göra en utredning på våran son.

Jag är väldigt ny med det här oxå för detta har uppkommit nu de sista månaderna.

Man gjorde en utredning när han var fem om han hade damp men det sa man att han inte hade.
När man liksom fått klartecken att inget är fel utan att han bara är full av energi så funderar man inte så mycket på om det kan vara något annat. ADHD har man hört talas om men jag har ingen som helst erfarenhet av det så det var inget jag relaterade min son till.

Han har haft problem med att sitta still och att koncentrera sig i skolan. Han fick dåligt självförtroende, kom i bråk med sina kompisar osv. Den fröken han hade i 0-2 märkte ingenting utan vi fick höra att han är jobbig , han gör si, han gör så.

Han har fick ny fröken när han började trean i höstas och det tog höstterminen för henne att förstå att det är nog någonting.

Oftast när barnen får sina utbrott så är det på sig själva de blir arga.
De vet inte riktig vad dom vill, de kan inte förklara med ord vad som är fel, de vet inte hur dom ska förklara sig.

Vår son säger ofta emot om man säger tex så får du inte göra , JO säger han då.
Det är för att han vet inte vad han ska säga.

Misströsta inte för det kommer att ordna sig.
Det är ju inte säkert att din son har ADHD och vi vet ju inte garanterat att vår har det heller men däremot så andvänder jag mig av de sätt som om han skulle ha det och det fungerar jättebra.

Jag finns här.......
 
Sv: Okoncentrerad son

Ett litet tips. Om man misstänker ADHD så var noga med vad han äter.
Försök se till att han får sig så lite socker som möjligt.
 
Sv: Okoncentrerad son

fjolltroll skrev:
Ett litet tips. Om man misstänker ADHD så var noga med vad han äter.
Försök se till att han får sig så lite socker som möjligt.

Tack, vi har fått höra det med så vi har försökt anpassa oss efter det.

Han äter knappt godis (helt är det svårt att låta bli) utan vi brukar försöka göra annat gott istället (han älskar frukt). Han dricker aldrig cola eller så utan alltid juice istället nrä man fikar och liknande. Försöker också undvika färgämnen efter att ha fått det rådet av en användare härifrån för rätt länge sen. Jag har också helt slutat att ha socker i maten.

/Ankan
 
Sv: Okoncentrerad son

Jag har läst och hört mig för om detta lite grann.

De psykologer jag pratat med säger att det finns inga vetenskapliga rapporter om detta men det föräldrar jag talat med som har bokstavsbarn tycker att det är skillnad om de äter lite eller mycket socker.

Min son reagerar lite grann. Efter ett fika besök hos gammelfarmor och gammelfarfar där det alltid serveras sju sorters kakor och godis så ser man skillnaden en stund efter. :smirk:
 
Sv: Okoncentrerad son

lakrits skrev:
Pga. att våra framsteg blivit så bra så väntar man med att göra en utredning på våran son.

Jag är väldigt ny med det här oxå för detta har uppkommit nu de sista månaderna.

Skönt att det har gått framåt för er. På många sätt har det gjort det här med men på andra sätt istället mycket bakåt. Jag är väldigt kluven till att få en ev. diagnos på honom. Å ena sidan är det bara skönt...men får en förklaring på "allt" och hjälp hur man ska hantera det...han kan också få mer hjälp i skolan. Å andra sidan vet man ju itne hur det påverkar honom längre fram att ha en diagnos...kommer det hindra honom att han på pappret är ett "problem"


lakrits skrev:
Man gjorde en utredning när han var fem om han hade damp men det sa man att han inte hade.
När man liksom fått klartecken att inget är fel utan att han bara är full av energi så funderar man inte så mycket på om det kan vara något annat. ADHD har man hört talas om men jag har ingen som helst erfarenhet av det så det var inget jag relaterade min son till.

Han har haft problem med att sitta still och att koncentrera sig i skolan. Han fick dåligt självförtroende, kom i bråk med sina kompisar osv. Den fröken han hade i 0-2 märkte ingenting utan vi fick höra att han är jobbig , han gör si, han gör så.

Han har fick ny fröken när han började trean i höstas och det tog höstterminen för henne att förstå att det är nog någonting.

Skönt att den nya fröken tar tag i det. Min pojkes lärare är väldigt bra, öppna och förstående som tur är, det gör ju iallafalld et hela lite enklare.


lakrits skrev:
Oftast när barnen får sina utbrott så är det på sig själva de blir arga.
De vet inte riktig vad dom vill, de kan inte förklara med ord vad som är fel, de vet inte hur dom ska förklara sig.

Utbrott får han som tur är inte så ofta nu. Vi har lärt oss att itne pressa honom så att han inte klarar det.

lakrits skrev:
Vår son säger ofta emot om man säger tex så får du inte göra , JO säger han då.
Det är för att han vet inte vad han ska säga

Känner igen det...fast min pojke säger "okej" nr han itne vet vad han ska säga

lakrits skrev:
Misströsta inte för det kommer att ordna sig.
Det är ju inte säkert att din son har ADHD och vi vet ju inte garanterat att vår har det heller men däremot så andvänder jag mig av de sätt som om han skulle ha det och det fungerar jättebra.

Jag finns här.......

Visst komemr det ordna sig...är bara så jobbigt ibland.

Tack...det betyder mycket.
 
Sv: Okoncentrerad son

Ja, visst är det ganska intressant det där. Att många med bokstavsbarn märker en tydlig koppling till socker men det finns ingen direkt fakta på det vetenskapligt sett.
 
Sv: Okoncentrerad son

fjolltroll skrev:
Kolla upp det där med juice. Jag har för mig att det innehåller väldigt mycket socker.

Bara ren fruktjuice får han (om vi inte är ute och fikar eller så men jag inbillar mig att juicen är bättre än saft eller cola iallafall). Frukten innehåller ju också socker naturligt men NÅT måste han ju få drick förutom mjölk och vatten.
 
Sv: Okoncentrerad son

Jag märker stor skillnad på honom oftast när han fått i sig mer socker än vanligt. Tyvärr har ju inte alla förståelse för att man säger att dom inte ska ha :( Nu är han duktig nog att oftast tacka nej när han blir bjuden men han är ju trots allt bara sju år så jag kanju inte kräva att han ska klara att låta bli när folk bjuder och han är själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 163
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 498
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 927
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp