Olaglig svanskupering (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Har suttit och läst förundersökningsprotokollet gällande olaglig kupering som misstänks har utförts hos en uppfödare i Sverige för två år sen. Så jävla vidrigt. Hoppas det blir fällande dom och djurförbud alltså. 🤮
Hur går jag tillväga för att få tag på förundersökningsprotokollet? Vill gärna läsa det.
 
Vad är skillnaden för hunden att på ett humant vis få en kuperad svans och att man avlar på anlag som kan ge kort eller ingen svans? För mig är det största problemet att hunden inte har svans, visst kan kuperingen utföras på ett grymt vis men det är kortvarigt, avsaknaden av svans livslångt.

Och ja jag anser att hundägaren ska straffas, jag är definitivt ingen fan av kuperade svansar och inte heller av avsaknad av svans.
 
Vad är skillnaden för hunden att på ett humant vis få en kuperad svans och att man avlar på anlag som kan ge kort eller ingen svans? För mig är det största problemet att hunden inte har svans, visst kan kuperingen utföras på ett grymt vis men det är kortvarigt, avsaknaden av svans livslångt.

Och ja jag anser att hundägaren ska straffas, jag är definitivt ingen fan av kuperade svansar och inte heller av avsaknad av svans.
Idag kuperas inte svansar öht. Inte ens under narkos hos veterinär. Undantag är skadade svansar. Men det krävs ofta upprepade besök med uppslagna svansar och oftast tas bara en del av svansen bort.
 
Vad är skillnaden för hunden att på ett humant vis få en kuperad svans och att man avlar på anlag som kan ge kort eller ingen svans? För mig är det största problemet att hunden inte har svans, visst kan kuperingen utföras på ett grymt vis men det är kortvarigt, avsaknaden av svans livslångt.

Och ja jag anser att hundägaren ska straffas, jag är definitivt ingen fan av kuperade svansar och inte heller av avsaknad av svans.

Det har ju inte gjorts på ett humant vis?
Hon har snörat av blodtillförseln med ett snöre så att svansen dör.

Går ju knappast att jämföra med att avla på hundar med anlag för NBT?
På vilket sätt skulle hunden lida av att födas med kort svans tänker du?
 
Idag kuperas inte svansar öht. Inte ens under narkos hos veterinär. Undantag är skadade svansar. Men det krävs ofta upprepade besök med uppslagna svansar och oftast tas bara en del av svansen bort.
Tack för svar och jag känner till det, det var dock inte det jag frågade om.
 
Det har ju inte gjorts på ett humant vis?
Hon har snörat av blodtillförseln med ett snöre så att svansen dör.

Går ju knappast att jämföra med att avla på hundar med anlag för NBT?
På vilket sätt skulle hunden lida av att födas med kort svans tänker du?
Tack även för detta svar, det var inte det jag frågade om heller.
 
Tack även för detta svar, det var inte det jag frågade om heller.

Du frågar i en tråd om olaglig kupering om skillnad mellan när det görs humant och när hunden föds med det och jag svarar att det inte gjorts humat?

Du svarar inte på min fråga om varför hunden lider av nbt?
Jag har en hund med kort svans och hon är jävligt uttrycksfull med den och ser inre ut att lida ett dugg, men vad vet jag?
 
Vad är skillnaden för hunden att på ett humant vis få en kuperad svans och att man avlar på anlag som kan ge kort eller ingen svans? För mig är det största problemet att hunden inte har svans, visst kan kuperingen utföras på ett grymt vis men det är kortvarigt, avsaknaden av svans livslångt.

Och ja jag anser att hundägaren ska straffas, jag är definitivt ingen fan av kuperade svansar och inte heller av avsaknad av svans.

För hundens del är det förmodligen ingen skillnad - den saknar ju svans i båda fallen. Men det är inte heller avsaknaden av svans som diskutreras, utan kupering. Och vad gäller kupering så finns det för mig framförallt två skäl att inte tillåta det och aktivt motverka att det förekommer:

- En kupering skapar ett onödigt lidande för hunden. Oavsett vad vissa vill hävda. Hundar känner smärta och det gör ont att bli av med en kroppsdel. Vi vet även idag väldigt lite om hur hundar upplever fantomsmärtor.

- Det är oetiskt.
 
För hundens del är det förmodligen ingen skillnad - den saknar ju svans i båda fallen. Men det är inte heller avsaknaden av svans som diskutreras, utan kupering. Och vad gäller kupering så finns det för mig framförallt två skäl att inte tillåta det och aktivt motverka att det förekommer:

- En kupering skapar ett onödigt lidande för hunden. Oavsett vad vissa vill hävda. Hundar känner smärta och det gör ont att bli av med en kroppsdel. Vi vet även idag väldigt lite om hur hundar upplever fantomsmärtor.

- Det är oetiskt.

Precis så.
 
Tack även för detta svar, det var inte det jag frågade om heller.
Du behöver nog förtydliga din fråga.
Självklart är det skillnad på att hunden föds med kort svans dvs alltid varit van vid det, gentemot en hund som levt med en lång svans och sedan måste anpassa sig till ett liv utan svans.
Oftast är det inga problem, förutom de första veckorna efter operation som kan vara jobbig pga smärta, sårinfektioner, sår som spricker upp, bandage osv.
Att dock kapa en kroppsdel i enbart estetiskt syfte motiverar inte det lidande hunden utsätts för efter en kupering.
I fallet i TS skedde kuperingen också med djurskyddsvidriga metoder och utfördes inte av en utbildad veterinär.
 
Vad är skillnaden för hunden att på ett humant vis få en kuperad svans och att man avlar på anlag som kan ge kort eller ingen svans? För mig är det största problemet att hunden inte har svans, visst kan kuperingen utföras på ett grymt vis men det är kortvarigt, avsaknaden av svans livslångt.

Och ja jag anser att hundägaren ska straffas, jag är definitivt ingen fan av kuperade svansar och inte heller av avsaknad av svans.
För hunden,ingen.
 
Du frågar i en tråd om olaglig kupering om skillnad mellan när det görs humant och när hunden föds med det och jag svarar att det inte gjorts humat?

Du svarar inte på min fråga om varför hunden lider av nbt?
Jag har en hund med kort svans och hon är jävligt uttrycksfull med den och ser inre ut att lida ett dugg, men vad vet jag?
Klart att det går att kupera svansar på ett humant vis om man nu vill det. Det är klart dyrare dock och fortfarande förbjudet.

Hunden är dock av med svansen oavsett och hade det varit mer ändamålsenligt för hunden att inte kunna använda svansen för balans och uttrycka/signalera känslor så hade den inte haft svans.

Det är inte svar på frågan om skillnad mellan human kupering/och avel att tala om att förutsättningen inte gäller.
 
Människor får ju ofta fantomsmärtor i saknade kroppsdelar, så varför skulle hundar inte kunna lida av det också?
Det sägs att valpar under ca 3 dygn inte har ett utvecklat nervsystem, så tror inte dom får fantomsmärtor,om vi amputeras så görs det ju oftast i en äldre ålder.
 
Det sägs att valpar under ca 3 dygn inte har ett utvecklat nervsystem, så tror inte dom får fantomsmärtor,om vi amputeras så görs det ju oftast i en äldre ålder.
Om du nyper en val på 3 dagar i svansen, känner den då inte det? Eller piper den till? Jag är övertygad om det senare, har ingen valp att testa med dock.
 
Klart att det går att kupera svansar på ett humant vis om man nu vill det. Det är klart dyrare dock och fortfarande förbjudet.

Hunden är dock av med svansen oavsett och hade det varit mer ändamålsenligt för hunden att inte kunna använda svansen för balans och uttrycka/signalera känslor så hade den inte haft svans.

Det är inte svar på frågan om skillnad mellan human kupering/och avel att tala om att förutsättningen inte gäller.

Ja det är klart att det går - men det är ju inte gjort i det här fallet.

Och givetvis bör det vara mer ändamålsenligt med svans, men jag har svårt att se att de sanslösa lider av att inte ha svans när de är födda så. De flesta har ju dock inte hel avsaknad av svans.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp