Olaglig svanskupering (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Om du nyper en val på 3 dagar i svansen, känner den då inte det? Eller piper den till? Jag är övertygad om det senare, har ingen valp att testa med dock.
Jag har ju haft kupras under många år och kuperat dom, med en riktig kirurgsax o rätt gjort så säger dom inte pip (gjort på dag 3 oftast) men det är ju svårt att veta,för tar du upp dom o vänder dom upp o ner tex så skriker dom bloody murder och då har man inte gjort något annat än vänt dom upp o ner.
 
Jag har ju haft kupras under många år och kuperat dom, med en riktig kirurgsax o rätt gjort så säger dom inte pip (gjort på dag 3 oftast) men det är ju svårt att veta,för tar du upp dom o vänder dom upp o ner tex så skriker dom bloody murder och då har man inte gjort något annat än vänt dom upp o ner.
Det låter inte direkt farligt, men det är omöjligt att veta om de kan få fantomsmärtor och om de fått ett rikare/bättre liv med svans.
 
Inte ens griskultingar är tillåtet att kupera svansarna på i Sverige på grund av att man har kommit fram till att det är ett ingrepp som framkallar onödigt lidande. Naturligtvis känner även hundvalpar smärta från födseln.

Bra att saken utreds även om det kanske inte ger några jättehårda straff. Men det blir ju i alla fall en tankeställare för andra uppfödare som kanske undviker att göra ingreppet. Vi får hoppas det i alla fall.

Hur gör de på utställningar då? Om det är en svenskfödd hund med kuperad svans (eller öron). Bryr sig inte domaren om det?
 
Hur gör de på utställningar då? Om det är en svenskfödd hund med kuperad svans (eller öron). Bryr sig inte domaren om det?

Kuperade hundar får väl inte ens ställas ut längre i Sverige, oavsett vilket land de är födda i? Skulle någon ändå försöka och därmed röja att de har en olovligt kuperad hund lär de bli anmälda illa kvickt, hoppas jag.
 
Kuperade hundar får väl inte ens ställas ut längre i Sverige, oavsett vilket land de är födda i? Skulle någon ändå försöka och därmed röja att de har en olovligt kuperad hund lär de bli anmälda illa kvickt, hoppas jag.
Ja, jag har ingen aning. Har inte någon ras där kupering förekommer eller har förekommit tidigare. Men man får väl hoppas det.
 
Kuperade hundar får väl inte ens ställas ut längre i Sverige, oavsett vilket land de är födda i? Skulle någon ändå försöka och därmed röja att de har en olovligt kuperad hund lär de bli anmälda illa kvickt, hoppas jag.
Jag vet inte om det ändrats, men jag har varit på utställning där en kuperad hund fått ett utlåtande av domaren. Den gick utom tävlan, så det var snarare en exteriörbedömning. Jag tror att man har rätt till ett utlåtande, om hunden är född i, och kuperingen är gjord i, ett land där det är tillåtet.
Tyskfödda wachtelhundar är ofta kuperade, och det var en sådan som ställdes på utställningen, en rasspecial.
 
Jag tror att man har rätt till ett utlåtande, om hunden är född i, och kuperingen är gjord i, ett land där det är tillåtet.

Det stämmer, det går att få dispens för en exteriörbedömning för hund som är lagligt kuperad i sitt ursprungsland. Men det är också just en enda bedömning och man tävlar inte mot andra hundar som på vanlig utställning.
 
Jag har ju haft kupras under många år och kuperat dom, med en riktig kirurgsax o rätt gjort så säger dom inte pip (gjort på dag 3 oftast) men det är ju svårt att veta,för tar du upp dom o vänder dom upp o ner tex så skriker dom bloody murder och då har man inte gjort något annat än vänt dom upp o ner.
Men va?
Har du klippt av svansarna på valparna och tyckt att det var en bra idé? På vakna hundar?
Varför? Det är ju makabert. Helt orimligt.
 
Men va?
Har du klippt av svansarna på valparna och tyckt att det var en bra idé? På vakna hundar?
Varför? Det är ju makabert. Helt orimligt.

Helt orimligt idag men innan kuperingsförbudet så var det väl standard inom de raser som skulle vara kuperade tänker jag?
Tror inte det var särskilt många uppfödare som reflekterade över det berörda raser utan det var nog sånt som bara gjordes innan det förbjöds för typ trettio år sen.
 
Nästan alla Kailzies syskon kuperades hemma på gården - jag visste redan vilken valp jag ville ha och bestämde omedelbart att hon skulle behålla sin svans. Resten tog karln i huset ut runt knuten och knipsade, typ. Vedervärdigt. :(

Edit: hon är född samma år som det blev olagligt med svanskupring i UK.
 
Fast det behövs inte lagar för att lista ut att det gör ont...

Ja, fast det var ju en annan tid då antar jag än medvetenheten idag, tänker att man kanske inte reflekterade över det eller helt enkelt inte trodde att det inte gjorde ont på så små valpar eller vad vet jag. Ser man tillbaka på dagens hundhllning om 30 år så kommer man (förhoppningsvis) förfasas över saker som vi inte höjer särskilt mycket på ögonbrynen åt idag då det är så vanligt eller för att vi helt enkelt inte har den kunskapen idag.
Jag var väldigt ung då men gängse metoder på brukshundsklubben var ju ganska vidriga de med för 30 år sen vill jag minnas, vissa saker skulle klassas som djurplågeri idag som man gjorde då men det var ju ingen som verkade tycka att metoderna var annat än rätt (säkerligen fanns det det men jag var för ung för att märka av nåt sånt, jag gick bara inte fler kurser då jag tyckte de var otrevliga metoder som inte passade mig).
 
Jag försvarar inte kupering vill jag påpeka utan försöker bara komma med en förklaringsmodell. När kuperingsförbudet var på G var det oerhört hetsiga diskussioner vill jag minnas (fast jag var ung och inte så medveten) och flertalet för kupering menade på att man kuperade för hundarnas skull, annars skulle de slå sönder svansen osv osv detta är väldigt vaga minnen som sagt.
Kollar man inom djurproduktionen så kastrerade man spädgrisar utan bedövning för inte så många år sen tex, kupera får och avhorna kor har man också gjort utan betänkligheter osv.

Det är oerhört svårt att ändra på traditioner, se bara på tjurfäktningen i Spanien. Man blir hemmablind, folk hittar på alla möjliga argument och ursäkter och det oerhört svårt att få till stånd om förändring för det ska vara som det alltid har varit punkt. Bara se på dagens argument för trubbnosarna, tex att skylla på att det hemlandet för rasen som "äger" rasbeskrivningen och att det fortsätter att användas som ursäkt för osunda hundar. Folk inom min egen ras (corgi) tycker att det problematiskt att folk vill kunna ta sig runt en agilitybana med hunden och oroas för att rasen ska bli nättare och mer högbent 🙄. Det är ju för individen ett icke problem att vara nätt och högbent i jämförelse med att vara så tung och lågbent att bröstet nästan släpar i marken när hunden tar sig fram ändock är det sistnämnda tydligen att föredra för vissa framför en sundare modell av hund.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp