Olaglig svanskupering (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Dom om djurplågeri brukar ofta leda till att man prövas för djurförbud.

Vet att SKK uteslutit uppfödare som fått djur omhändertagna iaf.
Ja, hur funkar det med djurförbud? Vet du? Eller kanske någon annan här på Buke? När prövas man för djurförbud och vilken instans avgör det?

Vet att det finns folk som blivit dömda för djurplågeri men fått behålla sina djur. Sjukt, tycker jag.. Vet också att SKK har uteslutit folk som fått sina djur omhändertagna och deras grundregler är inte förenliga med djurplågeri heller, så förhoppningsvis kan hon uteslutas av disciplinnämnden..

Resan kanske inte är över än då..
 
Ja, hur funkar det med djurförbud? Vet du? Eller kanske någon annan här på Buke? När prövas man för djurförbud och vilken instans avgör det?

Vet att det finns folk som blivit dömda för djurplågeri men fått behålla sina djur. Sjukt, tycker jag.. Vet också att SKK har uteslutit folk som fått sina djur omhändertagna och deras grundregler är inte förenliga med djurplågeri heller, så förhoppningsvis kan hon uteslutas av disciplinnämnden..

Resan kanske inte är över än då..
Länsstyrelsen brukar göra en djurförbudsprövning när någon är dömd för djurplågeri. Det kan dock ta ett tag, de inväntar eventuellt att domen vinner laga kraft. Sen kan även djurförbudet överklagas i flera instanser. Men förhoppningsvis får hen förbud att hålla hundar!
 
Tro mig, vet de inte redan - så kommer de bli varse 😅
Ja, någon lär väl anmäla det till disciplinnämnden får man hoppas.

Skk är ju inte någon myndighet, så automatiskt vetskap finns inte och jag tvivlar starkt på att de har koll/vetskap om alla fall som hamnar i domstol.
 
Ja, hur funkar det med djurförbud? Vet du? Eller kanske någon annan här på Buke? När prövas man för djurförbud och vilken instans avgör det?

Vet att det finns folk som blivit dömda för djurplågeri men fått behålla sina djur. Sjukt, tycker jag.. Vet också att SKK har uteslutit folk som fått sina djur omhändertagna och deras grundregler är inte förenliga med djurplågeri heller, så förhoppningsvis kan hon uteslutas av disciplinnämnden..

Resan kanske inte är över än då..
Ja det finns ju vissa punkter som ska uppfyllas för en djurförbudsprövning, att man är dömd för djurplågeri är en av dem.
Det är länsstyrelsen som gör prövningen.
Djurförbud ska inte ges om det är uppenbart att det inte kommer upprepas, tror jag det står.
 
Ja, någon lär väl anmäla det till disciplinnämnden får man hoppas.

Skk är ju inte någon myndighet, så automatiskt vetskap finns inte och jag tvivlar starkt på att de har koll/vetskap om alla fall som hamnar i domstol.

Nej precis, men det finns väldigt engagerat folk i det här ärendet som kommer se till att de får veta om inte annat.
Rasklubben är också välinformerade.
 
Det är så synd att man inte får reda på deras beslut.
Om dom blir utesluten eller väntar på beslut från disciplinnämnden så skickar skk ut detta via mail till alla underklubbar ink alla lokala BHKs. Får sådana mail lite då och då med en lista på namn, ort och vilken raser det gäller. Inget som får spridas allmämt till enskilda medlemmar men styrelsen får besked -så måste va ganska offentliga uppgifter?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp