Olaglig svanskupering (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Haha yes! Trodde det var mer allmänt känt vem det gällde, men tydligen inte.
Jag har den rasen och bor inom den tingsrättens område men har inte en aning 🤷‍♀️
Är lätt nyfiken, men "behöver" egentligen inte veta, är helt 100% supersäker på att det inte är mina uppfödare i varje fall.
Så bra att det blev fällande dom, hoppas hen fick höga dagsböter! Och att det blir djurförbud och uteslutning ur SKK.
 
Jag har den rasen och bor inom den tingsrättens område men har inte en aning 🤷‍♀️
Är lätt nyfiken, men "behöver" egentligen inte veta, är helt 100% supersäker på att det inte är mina uppfödare i varje fall.
Så bra att det blev fällande dom, hoppas hen fick höga dagsböter! Och att det blir djurförbud och uteslutning ur SKK.

Nej, det är definitivt inte dina uppfödare.
Vill du veta så hör av dig.
Tyvärr inga höga dagsböter. 13500 totalt..
 
Nej, det är definitivt inte dina uppfödare.
Vill du veta så hör av dig.
Tyvärr inga höga dagsböter. 13500 totalt..
Jag har den rasen och bor inom den tingsrättens område men har inte en aning 🤷‍♀️
Är lätt nyfiken, men "behöver" egentligen inte veta, är helt 100% supersäker på att det inte är mina uppfödare i varje fall.
Så bra att det blev fällande dom, hoppas hen fick höga dagsböter! Och att det blir djurförbud och uteslutning ur SKK.
Antalet dagsböter visar hur allvarligt lagen/domstolen anser att brottet är.

Hur höga dagsböterna blir beror på personens ekonomiska förhållanden (inkomst, förmögenhet/skulder, försörjningsbörda för barn).

Olika personer kan alltså få olika belopp för samma brott men med samma antal dagsböter. Ett lågt totalt belopp kan bero på att personen saknar inkomst/tillgångar.
 
Antalet dagsböter visar hur allvarligt lagen/domstolen anser att brottet är.

Hur höga dagsböterna blir beror på personens ekonomiska förhållanden (inkomst, förmögenhet/skulder, försörjningsbörda för barn).

Olika personer kan alltså få olika belopp för samma brott men med samma antal dagsböter. Ett lågt totalt belopp kan bero på att personen saknar inkomst/tillgångar.

Jo men knappast ett jättestort antal med tanke på den lilla summan.
Men okej. 90 dagsböter a 150.

Och tack, jag känner till att dagsböter baseras på ens inkomst.
 
Antalet dagsböter visar hur allvarligt lagen/domstolen anser att brottet är.

Hur höga dagsböterna blir beror på personens ekonomiska förhållanden (inkomst, förmögenhet/skulder, försörjningsbörda för barn).

Olika personer kan alltså få olika belopp för samma brott men med samma antal dagsböter. Ett lågt totalt belopp kan bero på att personen saknar inkomst/tillgångar.
Jag vet också hur dagsböter sätts, men önskar ändå att hen hade fått ett högre belopp. Kanske hade varit rimligt att få motsvarande summa som en kortavans inbringar x genomsnittligt antal valpar i en kull?

Jag vet att det inte är möjligt, men hade haft ett pedagogiskt värde också tänker jag... Det du tror dig tjäna ekonomiskt på ditt brott blir också kostnaden. Kanske avskräcker fler att chansa, än när dagsböter sätts efter din deklarerade inkomst...
 
Läste FUP igen. Hon tar två kullar aussies om året och har gjort i flera år. Redovisad inkomst: 150000/år.

Det är ju ett skämt. Hon tog nästan 20000 per valp när kuperingen var aktuell, priset lär ju inte ha sjunkit sen dess.

Skatteverket nästa?
Årsinkomsten är dock låg. Hon kan ju inte ha mycket till inkomst utöver kullarna (som säljs dyrt)
12500:-/mån före skatt är inte mycket till inkomst.
 
Läste FUP igen. Hon tar två kullar aussies om året och har gjort i flera år. Redovisad inkomst: 150000/år.

Det är ju ett skämt. Hon tog nästan 20000 per valp när kuperingen var aktuell, priset lär ju inte ha sjunkit sen dess.

Skatteverket nästa?

Ellerhur, det är så dumt...
 
Har inte koll på aussie, får man mer betalt för kort svans än full svans?
Nej, men de går generellt bättre på utställning trots att svansen ej ska bedömas.
I USA är stubbsvans rasstandard (tror jag?), så där kuperas de med svans... Rimligt. 🤦🏼‍♀️
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp