Olagligt framförande av hästtransport!

Sar

Trådstartare
Jag fick i helgen veta att jag är kriminell :o! Jag har under de sista 7 åren framfört en för tung släp.
Hur gör man för att typa ned ett släp?
Det står 1800 kg på släpet (enaxlat Umesläp)och bilens tjänstevikt är 1460 (Toyota Camry), hästen är ett stort halvblod. Till vilken vikt måste jag typa om bil eller släp för att jag återigen ska vara laglig? Hur mycket kostar det?
Ytterst tacksam för svar!
 
Du måste ner till bilen tjänstevikt,kanske mer,om det står annat i instrumentet för bilen.
Det brukar stå vad bilen får dra med B- kort.
Vad det kostar vet jag inte, men du får antagligen låna ett par däck till transporten, som inte klarar den högre vikten,att ha på vid besiktningen.
 
Ring till Umesläp och rådgör med dem. Till mig skrev de ett intyg om att jag bytt till större däckdimension och därför kunde väga upp trailern. De är jättebra att ha att göra med.
Men! Det är inte särskilt svårt för en van förare att ta BE kortet. Körningen sitter antar jag? Manöverbanan är inte så svår, tar en dag och lite tålamod att träna in. Teorin är mest det vanliga + lite vikter/ tryck. Kostar inte så mkt heller.

Det beror på hur mkt du vill lasta i transporten? :bump:
 
Du måste nog byta kulhandske till en 1500, samt skifta däck till annan storlek. Det enklaste är att ringa bilprovningen direkt och fråga deras tekniska tjänst, finns detta släp i 1450 kg så behövs i regel ingent intyg från tillverkaren när det gäller nedtypning.
 
Tack för era svar! Jag kommer nog att satsa på att ta BEkörkort och hoppas på att inte åka dit förrän jag är klar.
Vad brukar ingå på uppkörningen? Manöverbana?
 
Vänta lite, kolla regbeviset! Har själv en god vän som har ett enkelaxlat Ume. Står 1800 kg på plattan på draget, men hennes är nedtypat till 1200 kg. Kolla först med bilregistret!
 
Lite nyfiken bara :angel:. Blev du av med körkortet eller blev det bara "lite" böter :crazy:?? Om du vill svara, givetvis...
 
Men får din bil verkligen dra 1800, eller ska du byta viller typa om släpet ändå??

tänk på att när du typar om släpet minsar du lastviketn med lika mycket.

som du kör nu så åker ditt körkort direkt om du åker fast.
 
Men det är ju inte alls säkert att din bil får dra så tungt släp även om du har BE-kort.
 
Åh, jag blev inte fast! Bara informerad av en stallkamrat att jag kanske inte körde så lagligt...... Själv var jag helt säker på att det inte var några problem att dra ett enkelaxlat släp!
 
Yes, yes, du är en ängel :bow:, mitt släp var nedtypat till 1300 efter koll mot bilregistret. Jippie!
Jag kommer nog att försöka ta BE köörkort ändå, kan vara bra att ha i framtiden!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 266
Senast: alazzi
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 234
Senast: Liten
·
B96
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 246
Senast: toughcookie
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 109
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp