Old Mac`s ???

B

**BORTTAGEN**

Någon som använder Old Mac`s, skorna till hästen från H**ks. Alltså de som är så bra för hästen och så. Men om de är så bra och sparar en massa pengar..varför ser man aldrig de som har sådana??

Någon som har de eller prövat de på sin häst??
 
Jag har *hoppar upp och ner i stolen och räcker upp handen* :bump:

Men jag har bara haft dem en vecka, och inte ridit med dem. Har haft dem i hagen på min häst som är ömfotad efter att vi har plockat av honom skorna. Nu ska jag ha Old Mac's till hjälp för omställningen till barfotagång tänkte jag.

Hittills verkar de i alla fall bra. Han har haft dem hela dagen i hagen i fem dagar utan några tecken på skav eller så. Fast han har rätt mycket hovskägg. De ser rätt klumpiga ut, men det verkar som om de vänjer sig vid det efter hand.

De är väldigt lätta att sätta på och ta av också, och jag har inte märkt av att de inte suttit på plats.

Så, hittills är jag nöjd. Det blir nog ett par till min andra häst också, att ha när jag rider ut på grusvägarna härikring.
 
Är dom verkligen värda pengarna?
Dom måste ju halka när det är halt ute, eller :confused:

Dom ser otroligt klumpiga ut på bilden i H**ks.
 
Bra fråga om de är värda pengarna, får återkomma med det när jag ridit i dem fullt ut.

Just det där med att det inte är några broddar i dem ser jag också som en nackdel. I lössnö verkar det dock funka bra, men jag kan inte tänka mig att de funkar på is.
 
Så det finns inga hål för att skruva i broddar?

Ja, du får återkomma när du ridit i dom.
Är sååå nyfiken :)
 
Inte jag, men boxgrannen har använt sådana till sin häst häst, som för tillfället inte gått att sko, sedan i höstas!
Har fungerat jättebra, hästen har använt dem hela dagen i hagen + blivit riden i dem. Inte ramlat av en enda gång och inga skav, trots att hästen i fråga är ett fullblod med nästan inget hovskägg alls. Finns fortfarande mycket kvar att "ge" på skorna och verkar ha varit väl värda sitt pris.
 
Jag har nyss köpt ett par till min hästs framhovar.
Hon tycker att de är jättebra, men ovant tunga i början.
Jag var ut på vår första riktiga ridtur i skogen idag, ca 20 minuter med mest skritt men även trav och galopp. Jag märkte ingen skillnad mot järnskodda hovar. På hård grusväg samt asfalt väntar jag mig dock att det är mycket skönare att gå för hästen med tanke på att skorna är stötdämpande.
 
Mina hästar går barfota sedan en tid tillbaka och jag har köpt och använt Old Macs med BRA resultat! En av hästarna har mkt sköra hovar som trasade sönder varje gång vi skodde henne så vi tog av skorna en gång för alla. Tanken är förstås att hon ska utveckla starka hovar i framtiden. Hon blev fruktansvärt ömfotad, stapplade fram och förlorade sina gångarter. Jag köpte med viss tveksamhet Old Macs och hon blev så lycklig när hon kunde gå utan att ha ont! Hon fick fina lyft på köpet! Det är inga problem att gå med dem i svår terräng, förutsatt att de sitter på bra. De ser inte så konstiga ut på hästen faktiskt, lite ovant i början kanske.
Skönt att slippa järnskorna! Hennes hovar börjar se riktigt fina ut nu.
pröva!!
 
Hej!

Jag har en fråga till alla er som använder Old mac's. Hur vet att man de verkligen passar? Vi har köpt 2par till Mergur, och han har fått prova dom. Men vi är osäkra på hur de passar. I sidled kan man ju se om det glipar, men hur vet man att de passar i längdled? Skall man inte bry sig om det och bara satsa på att de sitter sidleds? (de är iaf inte för små så att hoven "ploppar ut" där bak..)

Tips och erfarenheter från era utprovningar tas tacksamt emot =) :bow:

MVH Susanne och Mergur
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 326
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 365
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp