olika betts funktioner?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 492
M

MariaAhmira

jag är inte så där väldigt haj på alla konstiga olika typ av bett så...

vad har gag bett för nån funktion eg. minns en tjej som red sin ponny på det och tränaren ifrågasatte varför hon red på gag! tjejen hade ingen förklaring, (tyckte väl att det var snyggt kanske:smirk: )
men har det nån funktion eller?

själv rider kah på hederligt, tredelat tränsbett på alla mina hästar för. ett undantag är på en unghäst som vi hade oledat bett på i början av utbildningen...

Sv: olika betts funktioner?

ett gagbett verkar uppåt i mungipan på hästen, samt ger ett visst tryck på nacken eftersom nackstycket sitter ihop med tyglen

i teorin skulle det ge ung samma effekt som ett pessoabett, men är inte alls lika att rida på.
jag upplever att hästarna kommer upp mera framtill och fram med nosen på gags, man har även en gummisnoddskänsla i tyglen eftersom bettet ej faller igenom som pessoat gör.
gags kan alltså passa bra till hästar som gärna sänker huvudet och drar iväg.

Sv: olika betts funktioner?

aha, då förstår jag...
tack så mycket för bra svar!

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 183
Senast: Ray
·
Utrustning Det enda om utrustning jag hittade fanns på tävlingsforumet så det får flyttas om det ligger käpprätt fel. Jag har bara en...
Svar
12
· Visningar
2 099
Senast: tuaphua
·
B
Ridning Jag har under den perioden jag red western hela tiden använt ett stångbett, tvådelat, smalt. Det här...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: Shark
·
Utrustning Nä vet ni vad, nu får ni dumförklara mej om ni vill, men jag vill ha hjälp att reda ut det här med alla olika bett-sorter som finns! :p... 2
Svar
23
· Visningar
3 982
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka