Olika bud -igångsättning hovledsinflammation!

lisahjelmgren

Trådstartare
Olika bud på rekomendationer efter ledbehandling av led med artros!
Har en häst som för 2,5 år sedan fick en hovbensfraktur som gick upp i hovleden och orsakade artrosbildning i hovleden vä fram. Efter 1,5 års konvalescens, friskförklarades min häst då artrosen tillbakabildats och ingen hälta längre fanns.
Efter långsam igångsättning reds min häst dagligen och kändes fräsch. Hälta kunde dock ses på böjt spår om min häst vilat mer än 2 dagar i följd, tydligt var att han mådde väl av rörelse! Även positiv effekt av ledtillskott och Pentosaninjektioner.
Så för 3 mån sedan skadade min häst sig i hagen, kom in halt på ett bakben, varpå han avlastade bak och troligtvis överblastade vä fram som ju är det ben där hans tidigare skada funnits. Efter ytterligare någon vecka var han halt vä fram!
På klinik röntgades vä fram och artrosbildning kunde ses vä hovled fram. Hovleden injicerades med kortison, vila i sjukhage 4 veckor. Tillbaka till klinik, fortfarande halt, behandlas igen med kortison i leden. Nu skulle min häst bara stå stilla i sjukhage i 3 dygn, därefter få promeneras i 10 min x 2 varje dag men stå kvar i sjukhage så han inte springer.
En annan hästveterinär som är god vän till mig anser att min häst borde röra sig mera än de 10 min x 2 då artros ju ofta blir sämre av att stå still! Jag håller med om detta, tydligt har ju varit att min häst under året som gått mått väl av rörelse och blivit stel/halt av att stå stilla. Allmänt känt är ju också att individer med artros mår väl av rörelse i lagom mängd.
Vad har ni andra fått för rekomendationer med hästar som har artros blivit ledbehandlade??? Jag vill så gärna göra det bästa för min häst. Stillastående är inget jag gillar, men inte lätt att veta när veterinärer säger olika... Vill bara att min häst överlever. Det är ju allvarligt att få fraktur upp i led, men å andra sidan fungerade han ju när han hölls igång...
 
Sv: Olika bud -igångsättning hovledsinflammation!

alltså, du måste ju skilja lite på själva artrosbiten, och faktumet att hästen just nu behandlas för just hovledsinflammation.

om vi separerar det och tittar på just inflammationen i hovleden, så är trixigheten med hovledsinflammation just igångsättning, då det är a och o att hoven belastas exakt jämnt. dvs på jämnt och fast underlag. Det är också viktigt att cortisonet stannar kvar i det behandlade området så länge som möjligt - för okontrollerad rörelse som tex vanlig hagvistelse kan innebära, gör att det transporteras iväg ut i kroppen mkt snabbare.

artrosbiten i sig är ju lite av en annan femma, och just nu måste du häva inflammationen innan du kan titta på resten av bilden. så lyssna på ordinationen du fått av veterinär. Jag tycker det är högst logiskt att man är restriktiv innan återbesök konstaterat att behandlingen tagit och haft effekt.
 
Sv: Olika bud -igångsättning hovledsinflammation!

alltså, du måste ju skilja lite på själva artrosbiten, och faktumet att hästen just nu behandlas för just hovledsinflammation.

om vi separerar det och tittar på just inflammationen i hovleden, så är trixigheten med hovledsinflammation just igångsättning, då det är a och o att hoven belastas exakt jämnt. dvs på jämnt och fast underlag. Det är också viktigt att cortisonet stannar kvar i det behandlade området så länge som möjligt - för okontrollerad rörelse som tex vanlig hagvistelse kan innebära, gör att det transporteras iväg ut i kroppen mkt snabbare.

artrosbiten i sig är ju lite av en annan femma, och just nu måste du häva inflammationen innan du kan titta på resten av bilden. så lyssna på ordinationen du fått av veterinär. Jag tycker det är högst logiskt att man är restriktiv innan återbesök konstaterat att behandlingen tagit och haft effekt.

Snyggt!

Sedan kan man ju fundera på prognosen när det nu finns artrosbildning.
 
Sv: Olika bud -igångsättning hovledsinflammation!

Jättesvår balansgång det där. Jag har en likadan, men byt ut hovled mot kotled.

I hans fall så efter andra återbesöket då han behandlades om så ökade vi skritten från 30 min/dag till 2*30 min/dag, just för att det kunde vara stillaståendet som påverkade. Han var på besök två mer halt än på besök ett, dessutom från flera leder, trots då behandling :S

Idealiskt hade de velat se min i stor hage men BARA i skritt. Det är mission impossible med min fnatt, så han fick stå på boxvila. Men som sagt andra svängen med 'dubbla promenader'. På hårt, fast underlag såklart.

Om det var det eller 'bara' krävdes två behandlingar vet jag inte, men ua på återbesöket 2 v efter andra behandlingen =) (Något ingen trodde, vi trodde alla det var kört faktiskt)

Min fick kvarstå i 'så liten hage som krävs för lugn/bara skritt' under igångsättning med. För att inte 'fnatta' och riskera att förstöra allt. Mycket just pga artrosen, en sådan led är känsligare. I min herres fall innebär det boxvila och minisjukruta/boxhage, dvs han står 'still still'. Större och han busar.

Även min mår bäst av rörelse, men det är som sagt en avvägning mellan att maximera chanserna, ge behandlingen en 'ärlig chans' att ta - men ändå inte ha hästen mer still än nödvändigt. Även på hästar helt utan röntgenförändringar vill man ju undvika mer stillastående än nödvändigt. Men ibland måste man.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika bud -igångsättning hovledsinflammation!

Stor skillnad mellan att står helt still i sjukhage i 4 v efter första behandlingen mot att, som för din häst, promeneras 30 min om dagen?! Efter andra beh skulle din röra sig 2 x 30 min medan min blev rekomenderad 2 x 10 min. Vet att alla är individer men det är just dessa olika bud mellan veterinärer som förvirrar mig. Vet hästar med behandlade ledinflammationer som ordinerats både total boxvila i ett par veckor medan andra hästar ordinerats skrittmotion redan dygn 3.

Har hört mig för kring hur länge det anses att kortisonet stannar lokalt i leder. Forskning visar olika resultat vad jag kan läsa mig till, allt från något dygn till någon vecka...

Jag jobbade i USA några år under 90-talet hos landslagsryttare som flög in de bästa veterinärerna och där användes intravenösa och intramuskulära injektioner oftare än intraartikulära just pga att läkemedlet så snabbt försvinner ut ur leden. Dessutom slapp man allt vad stillastående innebär med stelhet, ryggont osv. Men detta var 20 år sedan, idag har jag ingen aning om hur de jobbar. Intressant är det i alla fall, med kunskap. Jobbigt bara när man själv drabbas och ser sin häst skadad med dålig prognos...

Min häst går heller inte att släppa på bete nu för han springer trots gräs...

Lycka till med din pålle.
 
Sv: Olika bud -igångsättning hovledsinflammation!

Lisa - skillnad mellan hovleder och kotleder med tex vilket kanske kan förklara? Sen tror jag att olika veterinärer helt enkelt har olika synsätt.
Men har din häst en aktiv, pågående artros eller är det den "gamla" artrosen som synns nu med?

I ditt fall så skulle jag lyssna på behandlande veterinär och ge denne en chans. Eftersom hästen inte blev bra i sjukhage vill man ju se om mindre rörelse kan hjälpa och jag skulle ge det en chans även om det känns "bakvänt".

Håller tummarna att det går bra!!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 147
Senast: Fiorano
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 523
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 885
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp