Bukefalos 28 år!

Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Ja förhållandevis länge fanns tendenser till bockhov men eftersom vi hade intensiv och då menar jag verkligen intensiv d v s minst en gång i veckan till en början, hölls det till att vara bara tendenser.

Vi höll dessutom under lång tid efter att allt stabiliserats koll så att han inte blev överansträngd, men därefter har det inte behövts någon som helst specialbehandling utan han är jättefin i ben och hovar.
 
Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Okej, vad skönt att höra! Min fölis ska "verkas" varannan vecka nu framöver, får se om det blir operation eller ej, det beror på hur det utvecklas.. Hoppas såklart på att slippa men är det nödvändigt så är det en självklarhet.

Mvh Maria
 
Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

puttar upp...

Ingen som haft en häst/fölunge med liknande vinkel på hoven och som kan dela med sig av sina erfarenheter??

Mvh Maria
 
Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Jag har en tvååring som opererades för senkontratur som 6 månaders föl. Hon fick bockhovar på båda fram men är idag helt återställd. På djursjukhuset satte de in alla resurser direkt vilket ju visade sig vara det rätta.
Allt började ned att hon fick bärrandsröta i hovarna och min dåvarande hovslagare ville inte öppna upp och skära bort hovväg eftersom han sa att det inte gick på föl. Han sa att man måste verka så mycket som möjligt. Han kom var fjortonde dag och verkade så mycket i tån där det satt att hon knappt kunde gå. Denne hovslagare är utbildat och har diplom mm och eftersom jag inte hade några erfarenheter om detta tidigare så var jag tvungen att lita på honom. Till slut började hovarna bli bockiga och jag tog bilder och skickade till ett djursjukhus eftersom jag kände att jag inte kunde fortsätta att lita på hovslagaren. Jag fick en tid direkt och de sa att de skulle sätta in alla resurser de hade men att jag inte skulle lägga ribban för högt. De opererade och verkade henne rätt och skodde henne med näbbskor. Sto och föl fick stanna 10 dagar på sjukhuset och sedan var det boxvila 10 dagar tror jag när vi kom hem. Sedan fick vi börja gå korta promenader (gissa om hon var vild) och sedan fick hon vara ute i en liten hage. Jag fick göra två återbesök och de var mycket nöjda med resultatet varje gång. Sedan fick min nya hovslagare ta över och han har skött detta på bästa sätt. Hästen är idag helt återställd. Det är viktigt att en häst med senkontratur får möjlighet till mycket vila och det var ingen som sa något om ett hårt underlag. Ju mer den anstränger sig ju mer får den ont och ju mer reser den sig på tå. Däremot om man har ett föl med veka kotor så är det bra med hårt underlag men det är ju ett problem som är raka motsatsen.
 
Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Tack för ditt svar! Om du jämför hur hovarna såg ut på din mot hur de ser ut på min, var de värre på din då? Tänkte eftersom det lät som att du inte skulle ha för höga förväntningar, men till mig har ingen sagt att det bara kanske blir bra, utan det har låtit som att med operation så blir det återställt. Men självklart finns inga garantier.

Mvh Maria
 
Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Jag skulle kunna maila bilder till dig om du ger mig din mail så kan du jämföra själv. eller förklara hur jag får in bilder här för det begriper jag mig tydligen inte på:o
 
Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Ja maila gärna! mariabagenholm@hotmail.com

Ska du lägga upp bilder här så måste du först lägga upp dem på tex pixbox eller photobucket, det går ej att lägga in dem direkt tyvärr. Men det står under Datorer tror jag, kika där! Kan ju vara kul o lära sig om du vill lägga upp bilder vid fler tillfällen!!

Mvh Maria
 
Sv: Olika bud om "rätt" behandling av senkontraktur...

Tack för tipset! Nu har jag skickat lite bilder till din mail.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 923
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 273
Senast: __sofia__
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 922
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
26 452
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp