olika färg på sadel och träns!?

LinnK

Trådstartare
att ha tex svart sadel och brunt träns, eller tvärtom.

Vad anser ni om det?
vad har ni själva?

har fått för mig att många hoppryttare har bruna sadlar och att dressyrryttare har svarta, är det så överlag eller är det bara en myt? :confused:

Har samma färg på sadel och träns har valt färg som passar bäst till pållen och hans färg. Att någon färg är dressyrfärg exempelvis så har inte jag noterat att det ska vara en sorts färg för varje gren.

Det är väl kanske vanligare med svarta dressyrsadlar tror jag.

Själv har jag en brun och brunt träns fast jag hade svarta stigläder tills för en vecka sedan ca. Har även ett svart hackamore som jag brukar rida med till den bruna sadeln med tycker givetvis att det är snyggare med samma färg om man ska visa upp sig tex. Hemma kvittar det! :D

Jag bryter mot alla lagar, knappt så jag klarar av det själv...

Jag har en londonfärgad hoppsadel och ett svart träns :crazy:

Dock har jag avstått från den mörkbruna sadelgjorden och använder istället en vit...inte för att det är bra men det ser bättre ut än den bruna.

Pållan ska få prova dressyrsadlar idag så med lite tur så hittar jag en svart eller mörkbrun dressyrsadel. Blir det en mörkbrun sadel blir det till att köpa nytt träns till den och om pengarna räcker till så får hon nog ett hoppträns som matchar hoppsadeln också.

Ja, skulle stilpolisen se mig idag så skulle jag få dyra böter ;)

Jag tror att de flesta dressyrryttare har svart, ibland även mörkbrunt medan de flesta hoppryttare har alla möjliga färger på grejerna.

Jag har en kompis som är hoppryttare... hon kan inte rida om sadel och träns inte matchar. Hon brukar ta med sig egen sadel, och eget träns, ja t.o.m egna benskydd... Hon e lite... som hon e... :cool:

Jag föredrar att samma färg, speciellt om man ska iväg på träning eller om man ska tävla, då är det ganska viktigt. Men hemma kan det se ut ganska hur som helst ibland...
Fast till min ljusa dressyrsadel så rider jag faktiskt med ett svart träns o svart kandar för jag har helt enkelt inte råd att byta, men visst, skulle det rassla in massa pengar från någonstans så skulle det bli nytt.

Tycker inte att det spelar så stor roll egentligen.. :eek:
Men det ser ju förstås finare ut med samma färg.. :d

Da jeg red med svart hodelag, så salen min brun ut i forhold til hodelaget. Derfor kjøpte jeg meg brunt hodelag. Men sammen med det brune hodelaget ser salen plutselig svart ut :p Vil jo helst at det skal matche litt, men pytt pytt :crazy:

;)

Visst vill jag har samma färg på sadel och träns, men hur lätt är det när man inte har råd att köpa ny sadel alt nya träns/kandar varefter hästen ändrar sig när man är ute i 'begagnadesadlardjungeln'.

Jag har haft 3 sadlar, en london, en svart och en brun med svart undersida. Jag känner att jag klarar inte (i bemärkelsen att jag avskyr sådant onödigt slös som att kassera bra grejor pga fel färg) av att göra mig av med träns och kandar som är bra och som jag gillar, bara för att jag behöver byta sadel.

Det är snyggast med samma färg tycker jag .
Men jag brukar köra med svart sadel och tabaccoträns. såå snyggt ;)

Tycker det är okej med ljusbrun sadel och mörkbrunt träns, även svart träns går bra. På en hopphäst alltså. Men svart sadel och ljust träns skulle jag aldrig ha!!

Men det är finast om allt matchar tycker jag. Och i dressyr så måste det vara samma färg på allt.

Det stämmer att hoppryttare oftast har ljusbruna sadlar, ja.

att ha tex svart sadel och brunt träns, eller tvärtom.

Vad anser ni om det?
vad har ni själva?

har fått för mig att många hoppryttare har bruna sadlar och att dressyrryttare har svarta, är det så överlag eller är det bara en myt? :confused:

jag anser= det viktiga är att utrustningen passar och funkar. utseénde är en andrahands grej.
hemma är det alltså helt okej, men på tävling (ej små) så tycker jag allt skall se riktigt snyggt ut och då bör man matcha och jag tycker att det inte är snyggt med brunt träns och svart sadel.

har själv = ingen egen häst.

Jag får väl tycka som de flesta andra då! Det är i första han viktigast att grejorna passar, men det är snyggast med samma färg på alltihopa :)

Utseendet är ju lite av en ekonomisk fråga egentligen eller hur?? Men det viktigaste är ju faktiskt att utrustningen passar både häst och ryttare...fast ibland känner ryttaren med ögonen i det här fallet!!!

Sedan har jag också en fråga, är det svårt att hitta snygga schabrak som matchar till ljusbruna och londonfärgade sadlar?
Vilka färger använder ni?? :confused:

Har svart dressyrsadel och svart dressyrträns med vit foder. Jag personligen vill att min sadel ska matcha tränset. Men har man inte den möjligenheten så fungerar brunt lika bra i hop med svart. Alla kan ju inte tycka lika. :bump:

Sv: Re: olika färg på sadel och träns!?

lilla_jag86 skrev:
Jag har en kompis som är hoppryttare... hon kan inte rida om sadel och träns inte matchar. Hon brukar ta med sig egen sadel, och eget träns, ja t.o.m egna benskydd... Hon e lite... som hon e... :cool:

Haha, jag är också lite så, fast inte riktigt lika illa.... :o
Men jag KAN inte rida med svart träns till min ljusbruna hoppsadel, dock så går det bra med ett mörkbrunt, eftersom det är ett HG... :angel: Men att ha mörkbrunt träns till dressyrsadeln som är svart, det är helt omöjligt. För att inte snacka om att blanda silver- och mässingspännen/bett!! :eek: Det går heller inte att ha svarta benskydd om man har brun sadel, och inte andra vägen heller... Sen så går det egt inte att ha senskydd om jag har dressyrsadeln... Men det är inte såå viktigt om jag bara är hemma. ;)

Allt det här slitet med att matcha är KUN för min egen skuld. Har hästarna ute på landet och det är nästan aldrig nån som ser oss... :smirk: Och dom jag delar stall med är värsta buskryttaren, kan inte rida för fem öre, och har en gammal travare som dom rider med svart travträns och londonfärgade tyglar!! :eek: :eek: :eek:

:rofl: :rofl:

Sv: olika färg på sadel och träns!?

Ju mer färger desto bättre :angel:

Svart sadel-Ljusbrunt träns. Tycker det ser bra ut tillsammans.

Sv: olika färg på sadel och träns!?

mja. överlag är det nog som du säger..eller tittar man på högre nivå har de flesta dressyrare svart läder. o hoppryttarna ljubrun/tabacco färg på sadel o svart eller brunt träns. eller iaf många.

Själv har jag tabacco på alltihopa.
På min förra häst hade jag tabacco på sadel o mörkbrunt träns+martingal..

Spelar stor roll :smirk: men det är ju snyggt att matcha :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka