olika färg på sadel och träns!?

Sv: olika färg på sadel och träns!?

LinnK skrev:
att ha tex svart sadel och brunt träns, eller tvärtom.

Vad anser ni om det?
vad har ni själva?

har fått för mig att många hoppryttare har bruna sadlar och att dressyrryttare har svarta, är det så överlag eller är det bara en myt? :confused:

Jag har svarta träns till hästen. Ett har jag köpt och ett fick jag med honom. Rider i en lånad sadel för tillfället (sadelmakarn kommer imorron o provar ut sadel åt han :banana: :) ) Den är brun så just nu matchar tränset bara benskydden :angel:

Vill gärna ha en svart sadel, är snyggt om det matchar sen passar ju svart till allt. Men skulle det bli en brun sadel är det inte hela världen :smirk:

Rider alltid med samma färg, alla mina lädergrejer är svarta! Och alla spännen är silvriga! :cool:

Min ena häst Vala är gulbrun så hon passar bäst i bruna saker: hon har en havanna brun sadel med matchande träns. :)
Har nu köpt ny häst och han ser inte alls fin ut i brunt, så nu letar jag nya saker i svart åt honom. :angel:

Måste matcha: kanske inte när jag rider hemma och rider på hacket för då matchar inte huvudlag och tyglar.

Gör det för att jag tycker det är kul när allt matchar. :love:

Jag har naturfärgad sadel, svart träns och bruna tyglar. :angel:

Jag tycker det är väldigt snyggt att ha allt i samma iofs.
Men tycker inte det är så snyggt med naturfärgat träns, så jag satsar på att hitta ett brunt träns istället.

Tycker det ser snyggast ut med samma färg på sadel å träns, men det går ju inte alltid om man tex som jag har en brun sadel å två svarta, dom flesta tränsen är svarta å några är bruna.
Men jag har även några kastanjefärgade och ett ljusbrunt träns också och då går det ju inte att matcha med sadeln... :(

Så det blir lite blandat ibland, kan ju inte ha en sadel i varje färg :D och det finns ju så många olika fina färger på träns!!!
Lite tråkigt att bara ha svarta å bruna..

Men däremot med tyglar så har jag alltid samma färg som på tränset,
för det tänker man så mkt på om det inte är samma...
Bettet brukar jag oxå se till så att det är samma färg som på spännena på tränset, alltså silver eller mässing.....
Samma gäller stigläder och sadelgjord till sadeln.. :D

Jag, som är dressyrryttare, rider med brunt träns och brun sadel på en svartbrun häst.

Immer

Jag har svarta lädergrejer! Däremot så är en del detaljer av mässing och andra av stål. Jag tycker det är finaste med metallfärgen så att säga men min mor höll inte med och det ar hon som köpte tränset, så då blev det som det blev... Inget jag hänger upp mig på iaf så...

Att jag bara har svarta grejer beror nog på att ajg tycker brunt på brun häst skulle se lite fult ut... :D

Jag har en svart syntetsadel i allroundmodell och ett brunt sidepull med girafffärgat ludd på när jag rider dressyr. Måste vara det som är felet! Om jag byter till syntethuvudlag kanske det går bättre?;)

Jag matchar alla mina saker för att jag tycker att det ser snyggast ut! Har sadel och träns med mässingspännen, stigbyglar och bett i mässing och såklart är sporrarna också i mässing :D
Tidigare hade jag mycket i brunt, men då det är så svårt att matcha olika brunfärger så använder jag svart numera. Dessutom är min häst finare i det..

jag har svart sadel och svart träns på tävling. Men jag har silver på tränset och guldpasspoil på schabraket!

Jag tycker att det är astråkigt med svart sadel eftersom man måste ha svart träns då också men vad gör man när sadeln bara finns i svart?

Jaja. jag har faktiskt slutat bry mej om brunt eller svart läder nu men på tävling har jag mitt svarta träns för att det är snyggste tränset jag har och då kommer ju matchningen automatiskt! Jag skall köpa ett vitt träns nu tror jag. skulle nog vara int på min mörka häst..
för övrigt! Det är ännu tråkgare att ha svarta grejer när man har en mörkbrun häst. Har en kompis som har jättefin havanna färg tror jag men den sadeln är skitful i lädret efter två månader tack vare stiglädrets nötning och regn. hade hon haft en svrt sadel skulle det aldrig ha synts!

Jag tycker att dom flesta proffshopparna har brunt på sina sadlar (och ofta en annan färg på tränset....) och dressyrryttare har oftast svart.
Fattar inte hur man kan ha tränset en annan färg än sadeln... det ser ju skabbigt ut..

Jag rider mest dressyr och har som sagt allt i svart, men det var inte för att brunt är fult utan för att pållen passar bäst i svart..

Senast ändrad av en moderator:

haha hjälp :D
hehe när jag tränar (e hoppryttare för övrigt) så har jag ljust träns(fast de e typ mörkbrunt nu efter alla år) me mässingspännen, rostfritt bett :angel: svart sadel, ljusa stigläder(tabacco) ´rödbrun sadelgjord och svarta läderskydd me mässsingspännen :D

annars varierar jag mellan två träns till, ett svart me silverspännen och ett rödbrunt.

att ja blandar så mkt är för att ja tänker inte köpa nya grejjer när ja trivs me dem jag har!
men sadeln kommer bytas till en rödbrun iallafall :) (lånar bara den svarta tills jag får min nya. Ville absolut ha rödbrun sadel igen så ja fick beställa istället för att ta den svarta som fanns hemma. sen har ja ju iaf matchande sadelgjord exakt , stiglädren är lite ljusare men de fanns inte i rödbrun när ja köpte dem (prestige) och ja har ju faktiskt ett rödbrunt träns också :)
Men det är de inte pullargrimma på så ja använder det inte så ofta, men de jag använder e ju iallafall brunt nu ;)
och svarta skydd gör väl inget? ;) snyggt på svarta ben iallafall...

Åh.. herregud.. ja som är så utrustningsfixerad.. man kan ju int ha sbart träns o brun sadel.. man sak ha samma färg på kavaj, schabrak luva å hjälm.. enligt mej.. haha Men ja e ju om jag är..
:D :D eller hur Linda ?!?

när man blir så extrem att man måste ha med sig allt själv tom. benskydd att matcha är det ju inte ens roligt längre, man blir bara sur för att dom är så snobbiga! FAN!

Jag är nog rätt besvärlig av mig.. :smirk:

All min utrustning ska vara svart (sadeln, tränset, tömkörningsgjorden m.m m.m). Kan absolut inte tänka mig brunt läder, inte för att det inte är fint, men jag började köpa svart läder så nu ha det bara blivit så..

Ska snart köpa sadel till min 2,5 åring o jag vet att sadeln ej kommer passa jämt kommer ju få byta 3-4 ggr innan jag kna köpa en superbra sadel, men fast jag bara ska ha den kankse ett halvår så ha jag massa krav på sadel färg m.m.

När jag tävlar så vill även jag ha en svart kavaj, svart hjälm, svarta stövlar.. ja ni fattar..

alla är ju olika op jag är ännu mer olik än alla andra.. :D

Tja....

Kreles har svart träns med vitt foder och vita flätor på nos- och pannrem. Brun sadel

Arne har brunt träns med mässingsnitar på nos och pannrem. Svart sadel

:smirk:

Jag har själv svarta sadlar o träns till mina hästar. Jag skulle gärna vilja ha brunt till den ena men jag tycker det är så svårt att hitta i samma nyans så därför har jag bara svart.. för det är ju alltid svart :p sen vill jag gärna ha alla beslag/ringar i antingen mässing eller silver ingen blandning där heller, bortsett från bettet då alltså..

Tycker oxå att det är lättare att hålla svart läder snyggt, slitaget syns ju inte på samma sätt som på en brun eller londonfärgad sadel tex där det snabbt blir nötningar vid stigläderna..

Jag bryr mig inte om vad andra har, om dom "blandar" färger, tror inte att jag tänker på det riktigt när jag tittar på andra ekipage men själv vill jag ha samma färg.

Senast ändrad:

jag tycker inte att det är så viktigt med matchande färger... viktigare då att hästen har en sadel som passar den och inte bara ryttarens estetiska sinne...

Jag tycker också att sadel å träns ska vara i samma färg.. :smirk: Jag har svarta grejer, för det är finast på min pålle, plus att allt oftast finns i svart, alla shabrakfärger passar till osv. Jag ser absolut inte ner på icke-matchade ekipage, men själv vill jag vara stylish :cool:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 398
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka