Olika inkomst

Makt kan man utöva på många olika sätt i förhållanden (om man vill)
Man kan använda sig av kärlek, sex, pengar, fysisk styrka, om man vill utöva makt på en annan människa
Olika inkomst ger inte automatiskt maktobalans i ett förhållande, lika lite som sex, fysisk styrka eller kärlek gör.
Det beror på hur parterna förhåller sig till pengar sex etc..
 
Vi har väldigt olika inkomst. Han tjänar 3 ggr mer än mig.
Vi har olika konton och ett gemensamt han för in pengar på det gemensamma, där lånen dras.
Hans pengar går till lån och räkningar, jag köper maten.
om min pengar tar slut, för jag över pengar från det gemensamma

Mitt är ditt och ditt är mitt i vårt hem
Vi räknar inte på vems pengar som är vems.
Inte finns någon maktobalans heller.

Om det finns obalans, så är det säkert något man har skapat själv och inget som kommer sig av olika inkomst

Du är medveten om att det fetstilta är något ni kanske borde tänka över litegrann.
Att den ena betalar lån (och ev kapitalvaror) och den andra maten är inte så bra för den som köper förbruksninggrejerna, vid en separatioin kan ha ta rubbet av värde för han har kvitton och har betalat, du får nada.
 
Du är medveten om att det fetstilta är något ni kanske borde tänka över litegrann.
Att den ena betalar lån (och ev kapitalvaror) och den andra maten är inte så bra för den som köper förbruksninggrejerna, vid en separatioin kan ha ta rubbet av värde för han har kvitton och har betalat, du får nada.
Jo, jag vet att det är en risk om man inte tänker sig för.
Vi har skrivit papper. Jag går inte lottlös i en ev separation.
 
Makt kan man utöva på många olika sätt i förhållanden (om man vill)

Olika inkomst ger inte automatiskt maktobalans i ett förhållande, lika lite som sex, fysisk styrka eller kärlek gör.
Det beror på hur parterna förhåller sig till pengar sex etc..

Jo fast det gör det ju. Det är just "om man vill" som är nyckelorden tycker jag. Att någon kan, om hen vill, innebär ju helt sonika att där finns en obalans.

Min sambo och jag har väl gemensam ekonomi. Han tjänar mer. Han är också stor som ett hus och har ett rejält fysiskt övertag som han skulle kunna använda om han ville. Nu gör han inte det, men som sagt; makten att göra det om han skulle bli sugen har han, oavsett hur mycket vi anser att vi är ett team etc.

Likaså skulle jag tro att det finns en liten maktobalans åt andra hållet gällande det känslomässiga; jag skulle ha lättare att bryta upp än honom. Hans värld hade antagligen rasat mer än min. Nu vill jag inte det heller, jag älskar min stora drufs. Men han är ändå tyvärr i något slags underläge (även om det inte märks).

Sådana grejer finns liksom där ändå, teoretiskt, trots att man inte tänker på dem eller använder dem praktiskt.
 
Jo fast det gör det ju. Det är just "om man vill" som är nyckelorden tycker jag. Att någon kan, om hen vill, innebär ju helt sonika att där finns en obalans.

Min sambo och jag har väl gemensam ekonomi. Han tjänar mer. Han är också stor som ett hus och har ett rejält fysiskt övertag som han skulle kunna använda om han ville. Nu gör han inte det, men som sagt; makten att göra det om han skulle bli sugen har han, oavsett hur mycket vi anser att vi är ett team etc.

Likaså skulle jag tro att det finns en liten maktobalans åt andra hållet gällande det känslomässiga; jag skulle ha lättare att bryta upp än honom. Hans värld hade antagligen rasat mer än min. Nu vill jag inte det heller, jag älskar min stora drufs. Men han är ändå tyvärr i något slags underläge (även om det inte märks).

Sådana grejer finns liksom där ändå, teoretiskt, trots att man inte tänker på dem eller använder dem praktiskt.
Min karl är också stor, han är fysiskt starkare än mig
Jag skulle ändå ALDRIG säga att han har fysisk makt över mig.
Om jag hade känt att han har fysisk makt över mig, då hade jag lämnat honom.

Vad jag försöker säga är, att om jag haft känslan av fysiskt underläge. Det hade jag inte varit bekväm med.
Det skulle isf liknas med ett outtalat hot.
 
Nej, jag måste inte, men jag kan göra det. Fast det behövs förresten inte, för bl a @Petruska förklarar det i inlägg #90, @Monstermom i #99 och @Sörlatungu i #126.
Sant

Om pengar är lika mycket maktfaktor som sex eller fysisk styrka Då är olika inkomster bara relavant om man väljer att använda det som ett maktmedel
Precis som jag sa i mitt första inlägg.
Det är vad människor själva väljer att göra det till.
 
Min karl är också stor, han är fysiskt starkare än mig
Jag skulle ändå ALDRIG säga att han har fysisk makt över mig.
Om jag hade känt att han har fysisk makt över mig, då hade jag lämnat honom.

Vad jag försöker säga är, att om jag haft känslan av fysiskt underläge. Det hade jag inte varit bekväm med.
Det skulle isf liknas med ett outtalat hot.

Men då kan man ju aldrig leva med någon som är större, äger fler fastigheter än man själv, har högre inkomst etc? Det är ju verkligen inte så att jag går runt och tänker att jag är i fysiskt underläge och känner mig hotad men jag har ju förmåga att tänka i flera led liksom och rent krasst har han mer pengar än mig och är mycket starkare. Så är det ju vare sig jag tänker på det eller inte.

Katter finns ju även om jag inte ser dem eller funderar över deras existens varje dag, liksom.
 
Men då kan man ju aldrig leva med någon som är större, äger fler fastigheter än man själv, har högre inkomst etc? Det är ju verkligen inte så att jag går runt och tänker att jag är i fysiskt underläge och känner mig hotad men jag har ju förmåga att tänka i flera led liksom och rent krasst har han mer pengar än mig och är mycket starkare. Så är det ju vare sig jag tänker på det eller inte.

Katter finns ju även om jag inte ser dem eller funderar över deras existens varje dag, liksom.
Vad jag hänger upp mig på är nog ordet makt, tror jag.

Jag vill inte tänka på att vi har olika makt över varandra i förhållandet.
Tanken är gräslig tycker jag.

Jag förstår vad du menar...
Jag måste tänka mer på detta.
 
Möjligheten att göra det finns ju, oavsett om man använder sig av den eller inte. Om man inte låtsas om att möjligheten finns, så finns den där oavsett.
I så fall är hans fysiska styrka en större makt än pengarna.
Att bli slagen är värre än att inte få pengar.
 
Vad jag hänger upp mig på är nog ordet makt, tror jag.

Jag vill inte tänka på att vi har olika makt över varandra i förhållandet.
Tanken är gräslig tycker jag.

Jag förstår vad du menar...
Jag måste tänka mer på detta.
Det är ju helt enkelt så att maktaspekter är närvarande i princip överallt och alltid. Och sen kan man förhålla sig på olika sätt till maktens aspekter och hantera dem på olika sätt. Att förneka dem eller på andra sätt skyla över dem, tror jag är det mest riskabla. Det riskerar i högsta grad att befästa maktobalans, eftersom det blir omöjligt att förstå maktaspekter som man förnekar.
 
Sant

Om pengar är lika mycket maktfaktor som sex eller fysisk styrka Då är olika inkomster bara relavant om man väljer att använda det som ett maktmedel
Precis som jag sa i mitt första inlägg.
Det är vad människor själva väljer att göra det till.

Fast all form av obalans som de facto finns kan man välja att göra någon av eller inte. Det gäller pengar såväl som fysisk styrka. Om ena parten har mer pengar så är det ju så - även om den inte väljer att göra något av det faktumet.
 
Det är skillnad på att ha makt och på att använda makt.
En liten utvikning...
Maktobalans finns. Däremot är det olika vad den leder till.

Ta detta med temperament t.ex. Det är inte sällsynt att den som har det hetaste temperamentet bestämmer mer. Eftersom den andre/andra kuvar sig själv för att behålla lugn och harmoni.

Samma med pengar. Visa är av naturen snåla. Det är ett resultat av uppfostran och läggning helt enkelt. Om en person är genuint snål och den andre inte bryr sig om pengar på det sättet så kan det skära sig rejält.

Om man är medveten om strukturer och balans så är det sällan något större problem. Det blir annorlunda om man inte alls reflekterar.
 
Om man är medveten om strukturer och balans så är det sällan något större problem. Det blir annorlunda om man inte alls reflekterar.

Framförallt tror jag man är utsatt för större risk. Det kan "funka" alldeles utmärkt att inte ägna en tanke åt maktförhållanden, men då förlitar man sig helt på att det ska sköta sig själv helt automatiskt oavsett vilka hinder och förändringar som dyker upp längs vägen. Med större medvetenhet har man bättre kontroll över utvecklingen.
 
Framförallt tror jag man är utsatt för större risk. Det kan "funka" alldeles utmärkt att inte ägna en tanke åt maktförhållanden, men då förlitar man sig helt på att det ska sköta sig själv helt automatiskt oavsett vilka hinder och förändringar som dyker upp längs vägen. Med större medvetenhet har man bättre kontroll över utvecklingen.

Håller med till 100%
Det är ungefär som de par som inte vill gå och skriva papper i ett samboförhållande för de minsann inte ska separera nånsin....det blir garanterat en kalldusch den dagen separationen kommer
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 626
Senast: Saigon
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 538
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 973
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp