Olika nosgrimmor - funktion???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 289
M

Milou75

Det finns en tråd nu som jämför Achen och Pullarnosgrimmor - med perspektiv utseende.

Skulle vilja veta mer om deras olika funktioner... Även andra nosgrimmor än just de ovan nämnda!

Tacksam för lite olika förklaringar :crazy:

Sv: Olika nosgrimmor - funktion???

Milou75 skrev:
Det finns en tråd nu som jämför Achen och Pullarnosgrimmor - med perspektiv utseende.

Skulle vilja veta mer om deras olika funktioner... Även andra nosgrimmor än just de ovan nämnda!

Tacksam för lite olika förklaringar :crazy:

Achennosgrimma är vanligast i dressyren där man vill att bettet ska ligga stilla i munnen, även remontgrimmor används. I banhoppningen och terrängen är den sk pullarnosgrimman vanligast -

Syftet med nosgrimma råder det delade meningar om. Den vanligaste uppfattningen är att den skall förhindra hästen från att gapa. Jag tycker inte om den tanken. Gapar hästen, skall man ta reda på orsaken till detta och åtgärda den, inte motverka symtomen genom att dra åt en nosgrimma. Jag tror att nosgrimman sitter på de flesta hästar enbart av tradition, och att man därför har letat efter en användning för den. Inom westernridnignen är nosgrimma mycket ovanligt, och även förbjudet på tävling.
Detta är taget ur:
http://www.levad.nu/markus/bok/10.htm

och jag håller fullständigt med.....:smirk:

Sv: Olika nosgrimmor - funktion???

Håller med.

Även att folk har nosgrimma enbart för att det är snyggt och att det tyvärr i många fall är nosgrimman som "gör" tränset, alltså att utan nosgrimma skulle det kunna vara vilket täns som hälst, men med nosgrimma så ser ofta ett träns lyxigare ut och folk kommer där "Gud vilket snyggt träns!!" men skulle förmodligen inte sagt något om man tagit bort nosgrimman, även om det skulle vara exakt samma träns.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 230
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
331
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?