olika nosgrimmors inverkan.

vaggvisa

Trådstartare
hur inverkar de olika nosgrimmorna på hästen?
hur tycker ni det ska se ut när nosgrimman är rätt spänd? gärna bilder.

hästen jag hyr har (vad vi vet) alltid gått med nosgrimma.
vi har ridit med acchen och pullar nu, men han pustar/stönar alltid lite under varje ridpass, så igår testade jag rida utan nosgrimma, och det gick kalasbra. antingen var det bara tur att han lossnade ordentligt, jag råkade rida otroligt mkt bätte än vanligt (låter ju jättetroligt :angel: ) eller så har det med nosgrimman att göra. vad tror ni?
vet att ägarna helst ser att man rider med nosgrimma och vet att han kommer gå med nosgrimma i sommar sen.

Senast ändrad:
Sv: olika nosgrimmors inverkan.

Jag e kass på bilder ;)

Men när ägarna vill ha nosgrimma o inte jag så sätter jag den löst så den inte inverkar. Funkar ju klart bäst med engelsk då :)

Hade jag vart häst hade jag slopat nosgrimman, helt klart!

vi har också försökt spänna den löst, men det är alltid att han pustar & stönar lite :confused:
vet inte vad det beror på..

Jag har mina nosgrimmor så löst så det spelar ingen roll vilken det är.Har det enbart av estetiska skäl. Jag kan ta på och av tränset utan att spänna upp nosgrimman, utan problem... :p Men för att jag rider dressyr så har jag mest pullback-nosgrimma. Tycker det är snyggast!

Och jag kan inte förstå hur man får dem att sitta normalt lösa :confused: Lillhingsten har precis fått nytt träns o d fanns bara med sådan mojäng... Har tagit bort den stora "klunsen" på baksidan iaf men ja... Ser ju helt mysko ut? Överelen på nosgrimman ligger ju i en helt annan vinkel än vad remmen under underkäken gör? Man måste ju dra tajt om de ska sitta iaf ungefär rakt..?

åker inte nosgrimmorna av då? :confused: :p

jag vet att han försöker gapa när man har nosgrimma på, igår kändes det inte som om han gjorde det och det var ingen med som kunde titta..

Du menar att den bakre delen sitter längre ned? Det gör den ju om man drar åt den också...

Centaur skrev:
Jag har mina nosgrimmor så löst så det spelar ingen roll vilken det är.Har det enbart av estetiska skäl. Jag kan ta på och av tränset utan att spänna upp nosgrimman, utan problem... :p Men för att jag rider dressyr så har jag mest pullback-nosgrimma. Tycker det är snyggast!

:rofl: Jag gör likadant! Jag har nosgrimmorna jättelöst spända, men rider så gott som alltid med nosgrimma enbart för att det är snyggt! :angel: :rofl:

Jo men där ringarna sitter de går ju nästan upp på ganaschen om nosgrimman sitter i rätt höjd sett till kindben o höjd fram över nosryggen. Känns som att man vill "trycka ned" dem lite ;) Fast de skaver eller stör ju inte så det får la gå :p Men å vet jag iaf att även åtdragana sitter lite "snett" s.a.s :bow:

När din foderhäst stönar, låter den typ som en gris då?
För jag har ridit ett russ som stönade och lät som en gris när jag red. Vi tog bort remmen på achennosgrimman och då blev det lite bättre... sedan kom vi fram till att hon gick i ganska ihopptyckt form... nu försöker jag rida henne i mycke lägre from.... och hon stönar inte lika mycket:love: nu kan hon gå jätte fint...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka